میزان واقعی مرگبار بودن ویروس کرونا یا «نسبت کشندگی ناشی از عفونت» (infection fatality ratio) یا IFR دقیقا معلوم نیست که چرا شماری زیادی از افراد با وجود دچار بودن به عفونت علائمی ندارند تا شناسایی شوند.

covid-19

برای محاسبه IFR باید بر اساس بررسی‌های سرولوژیکی (آزمایش آنتی‌بادی که عفونت‌های قبلی را نشان می‌دهند) در جمعیت تخمینی از درصد کل‌ عفونت‌ها با ویروس کرونا در جمعیت به دست آورد و با تقسیم کردن شمار تلفات بر آن این نسبت را به دست آورد.

چنین بررسی‌های سرولوژیکی در حال حاضر در سراسر جهان در حال انجام است و برخی از آنها نشان داده‌اند که شمار موارد واقعی عفونت بسیار بیشتری از حدی است که در آمار روزانه بر اساس آزمایش ویروسی اعلام می‌شود. با توجه به این بررسی‌ها IFR کرونا تقریبا نیم تا یک درصد تخمین زده شده است.

ارقامی که معمولا درباره میزان کشندگی کرونا در کشورها اعلام می‌شود، «نسبت یا میزان مرگ موردی» (case fatality ratio) است که از تقسیم شمار افراد درگذشته به شمار افراد با آزمایش مثبت کرونا (آزمایش ویروسی که عفونت فعلی را نشان می‌دهد) به دست می‌آید.

مقایسه میان میزان میان کشورها بر اساس این رقم هم مشکل‌آفرین است، چرا که سیاست‌های کشورها از لحاظ انجام آزمایش و میزان جمعیت‌های حساس در میان آنها  متفاوت است. مقایسه این میزان در طول زمان در یک کشور هم همین مشکل را دارد، اما تا حدی می‌تواند روند عفونت را نشان دهد.

نسبت کشندگی موردی کرونا در آمریکا در ماه آوریل حدود ۵ درصد بود، اما اکنون این رقم به حدود ۳ درصد رسیده است.

پژوهشگران در انگلیس نیز می‌گویند نسبت کشندگی موردی از ماه آوریل (اواخر فروردین) به طور قابل‌توجهی کاهش یافته است و در طور شش هفته گذشته از ۶ درصد به ۱.۵ درصد رسید است.

یک دلیل کاهش این نسبت کشندگی تغییر خصوصیات جمعیت‌شناختی بیماران است: در حال حاضر شمار موارد عفونت در افراد جوانتر افزایش یافته است و جوانان با احتمال کمتری ممکن است به علت عفونت کرونا بمیرند.

افزایش میزان آزمایش‌ها هم ممکن است در این کاهش نقشی داشته باشد: اکنون شمار بیشتری از افراد دارای عفونت با  علائم خفیف یا بدون علامت شناسایی می‌شوند، به این ترتیب شمار موارد شناخته‌شده عفونت افزایش می‌یابد و میزان مرگ موردی پایین می‌آید.

دسترسی به درمان‌های بهتر هم ممکن است در این افزایش احتمال بقا نقش داشته باشد.

جدا از دسترسی به داروهای موثرتر، این کاهش میزان کشندگی ممکن است به علت این باشد که اکنون پزشکان مهارت بیشتری در مراقبت از افراد با بیماری شدید کرونا بستری در بیمارستان‌ها و بخش‌های مراقبت ویژه پیدا کرده‌اند.

اکنون پزشکان بهتر می‌دانند که بیماران را در چه وضعیتی در تخت قرار دهند، چگونه اکسیژن اضافی به آن‌ها دهند، چگونه وضعیت مایعات بدنی آنها را تنظیم کنند. ظرفیت بیمارستانی برای بیماران کرونا افزایش یافته است و دسترسی بیشتری به تجهیزات وجود دارد.

با وجود این پیشرفت‌ها همچنان بهترین راه برای جلوگیری از مرگ‌های ناشی از کروناویروس پیشگیری از دچار شدن به این ویروس است و تجربه‌های در کشورهای گوناگون نشان داده است که اقدامات ساده‌ای مانند ماسک زدن، شستن مرتب دست‌ها و فاصله‌گیری جسمی در حد دست کم ۲ متر می‌توانند بسیار تاثیربخش باشند.

کد خبر 553041

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha