یک بررسی جدید نشان می‌دهد میزان‌های پایین ویتامین D در خون ممکن است احتمال بیماری شدید یا حتی مرگبار کووید-۱۹ را بالا ببرد.

Vit D

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز دکتر مایکل هالیک استاد پزشکی، فیزیولوژی، بیوفیزیک و پزشکی مولکولی در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون و سرپرست این پژوهش می‌گوید با توجه به این یافته‌ها داشتن مقدار طبیعی ویتامین D «ممکن است عوارض عفونت کرونایروس از جمله طوفان سایتوکاینی (آزاد شدن مقدار بیش از حدی از پروتئین‌های التهاب‌زا با سرعت بیش از حد به درون خون) و نهایتان مرگ ناشی از کووید-۱۹ را کاهش دهد.»

ویتامین D «ویتامین آفتاب» هم نامیده می‌شود، چرا که تابش مستقیم نور خورشید باعث ساخته شدن طبیعی آن در پوست می‌شود. البته این ویتامین را می‌توان از راه برخی از غذاها و مکمل‌ّ‌ها هم دریافت کرد.

بررسی‌های پیشین هم نشان‌داده‌اند که کمبود ویتامین D با پیامد بالینی بدتر در کووید-۱۹ ارتباط دارد. این یافته‌ها جای تعجب ندارد، چرا که به نظر می‌رسد ویتامین D اثری سودمند بر دستگاه ایمنی و ترمیم زخم داشته باشد.

هالیک و همکارانش در این بررسی جدید میزان‌های ویتامین D را در نمونه‌های خون ۲۳۵ بیمار بستری را اندازه‌گیری کردند. این نمونه‌های خون همچنین از لحاظ یک شاخص التهابی به نام «پروتئین واکنشی C» و شمار لنفوسیت‌ها (نوعی از سلول‌های ایمنی که به مبارزه با عفونت کمک می‌کند) بررسی شدند.

گرچه این بررسی نمی‌تواند رابطه سببی را ثابت کند، اما نتایج نشان داد بیمارانی که مقدار کافی ویتامین D در خونشان دارند (دست کم ۳۰ نانوگرم در میلی‌لیتر) به طور قابل‌توجهی در معرض خطر کمتر دچار شدن به عوارض وخیم کووید-۱۹ از جمله از دست رفتن هشیاری، افت میزان اکسیژن خون و مرگ هستند.

این بررسی نشان داد بیماران بالای ۴۰ سال که مقدار کافی ویتامین D در خونشان دارند، نسبت به بیماران با میزان پایین یا ناکافی ویتامین D احتمال مرگ از ناشی از کرونا ۵۱.۵ درصد کمتر است.

همین پژوهشگران در یک بررسی قبلی نشان داده بودند که داشتن مقدار کافی ویتامین D در خون ممکن است خطر عفونت با کروناویروس جدید را تا ۵۴ درصد کاهش دهد. به گفته این پژوهشگران داشتن مقدار کافی ویتامین D تاثیر مشابهی بر سایر عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی مانند آنفلوآنزا دارد.

کد خبر 552746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha