هنگامی که شخصی دچار عفونت ویروسی یا باکتریایی می‌شود، دستگاه ایمنی بدنش آنتی‌بادی‌های یا پادتن‌هایی بر ضد یک جزء یا چند جزء آن ویروس یا باکتری تولید می‌کند.

antibody

کروناویروس جدید عامل کووید-۱۹ شامل یک ماده ژنتیکی از نوع «اسید ریبونوکلئیک» (RNA) است که با یک لایه محافظ پوشانده شده است و درون این لایه محافظ مولکول‌های پروتئینی گل‌میخ‌مانندی وجود دارند که از سطح  این لایه بیرون زده‌اند و می‌توانند به گیرنده‌های برخی از سلول‌های انسانی متصل شوند.

هنگامی که RNA یا ماده ژنتیکی ویروس وارد سلول می‌شود شروع به تکثیر می‌کند و بعد تولید پروتئین‌های ویروسی را آغاز می‌کند و در نتیجه ذرات ویروسی بیشتری به وجود می‌آیند که می‌توانند سلول‌های دیگر را آلوده کنند و باعث انتشار ویروس در سراسر بدن، به خصوص ریه‌ها شوند.

با اینکه دستگاه ایمنی بدن ما بالقوه می‌تواند به بخش‌های متفاوت ویروس واکنش نشان دهد، پروتئین‌های گل‌میخی هستند که بیش از همه هدف دستگاه ایمنی قرار می‌گیرن. سلول‌های ایمنی پروتئین‌های گل‌میخی را به عنوان مواد خارجی شناسایی می‌کنند و شروع به تولید آنتی‌بادی بر ضد آنها می‌کنند.

دو گروه اصلی آنتی‌بادی بر ضد کرونا ایجاد می‌شوند:

- آنتی‌بادی‌های متصل‌شونده: این آنتی‌بادی‌ها می‌توانند یا به پروتئین گل‌میخی یا به پروتئین دیگری به نام پروتئین «نوکلئوکپسیدی» متصل می‌شوند. آنتی‌بادی‌های متصل‌شونده را می‌توان یک هفته پس ازعفونت اولیه در خون شناسایی کرد. اگر آنتی‌بادی‌ها در خون فرد وجود داشته باشد، به احتمال بسیار زیاد این شخص دچار عفونت با کروناویروس بوده است. میزان آنتی‌بادی در طول زمان پس از برطرف شدن عفونت کاهش پیدا می‌کند و گاهی به میزانی غیرقابل‌شناسایی می‌رسد. آنتی‌بادی‌های متصل‌شونده به مقابله با عفونت کمک می‌کنند، اما ممکن است نتوانند مانع از عفونت دوباره در آینده شوند.

- آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده: بدن این آنتی‌بادی‌ها را به طور خاص بر ضد پروتئین‌های گل‌میخی می‌سازد. دانشمندان در آزمایشگاه مشاهده کرده‌اند که آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده مانع ورود ویروس به سلول‌های زنده می‌شوند. هنوز مجوزی برای آزمایشی برای شناسایی آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده در خون افراد صادر نشده است، چرا که برای شناسایی این آنتی‌بادی‌ها باید از کروناویروس‌های زنده یا ذرات شبه‌ویروسی مانند ان استفاده کرد. برای انجام این آزمایش، خون فرد با ویروس‌های زنده مخلوط می‌شود و همراه با سلول‌های زنده در لوله ازمایش در انکوباتور قرار داده می‌شود تا تاثیر این آنتی‌بادی‌ها در نابود کردن ویروس‌ها اندازه‌گیری شود.

علاوه بر مشاهده های آزمایشگاهی، بررسی‌های انسان نشان داده‌اند که آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده بر ضد کروناویروس‌ها دیگر به جلوگیری از عفونت دوباره کمک می‌کنند.

دانشمندان خوش‌بین هستند که این موضوع درباره کروناویروس عامل کووید-۱۹ هم مصداق داشته باشد و این آنتی‌بادی‌ها مانع از انتقال سلول به سلول ویروس در انسان‌ها و محافظت در برابر عفونت دوباره شوند و دست کم برای دو تا سه ماه از عفونت دوباره جلوگیری کنند.

کد خبر 552441

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha