سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

لیدا هادی: یک سال پیش هنگامی که تونی بلر، نخست‌وزیر وقت انگلستان ساختمان شماره 10 خیابان دونینگ لندن را به گودون براون رقیب خود واگذار می‌‌کرد

 به خیال خود عهده‌دار وظیفه‌ای خطیر در خاورمیانه بود که باید به مثابه سفیری بین‌المللی آن را به انجام می‌رساند. این مسئولیت از سوی کاندولیزا رایس و با حمایت کامل مقامات کاخ سفید شکل گرفت و تونی‌بلر قدرت از کف داده را به سفیر صلح خاورمیانه مبدل کرد. تونی‌بلر برای این کار مناسب نبود.

آنچه که او در سال 2003 میلادی در همراهی با آمریکایی‌ها در حمله به عراق در پشت سر داشت از او چهره‌ای جنگ‌طلب در ذهن مردم جهان ساخته بود که به‌راحتی برطرف نمی‌شد. حیرت و واکنش مردم دنیا از انتخاب بلر برای مقام نماینده بین‌المللی حاضر در خاورمیانه به‌گونه‌ای بود که کوفی عنان و پس از آن مقامات کاخ سفید ترجیح دادند یوشکا فیشر وزیر خارجه سابق آلمان را به‌رغم تجربه سیاسی اندکش جایگزین تونی‌بلر کنند.

در پنجم جوئن همان سال ‌تونی‌بلر که از پارلمان هم کنار کشیده بود به سئوالات بسیار نمایندگان کمیته منتخب مجلس عوام انگلستان در رابطه با رویه‌ای که او و دیگر همتایانش در خاورمیانه در پیش گرفته بودند پاسخ داد. با نگاهی دقیق به نحوه قضاوت سیاسی بلر و قابلیت بسیار او در سخنوری و مجاب کردن سایرین می‌توان به خوبی حدس زد که چه اتفاقی افتاد؟ بلر توانست به راحتی به شکرانه حمایت ساکنان کاخ سفید شورای احزاب انگلستان را راضی کند. 

بلر در آن زمان توضیح داد که همه تلاش و کوشش او برای سازماندهی اوضاع خاورمیانه در ماه مه با همراهی نیروهای چارگانه حاضر در اروپا (سازمان ملل، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و روسیه) به‌خوبی جواب داده است. از میان برداشتن چندین ایست بازرسی در کرانه باختری، افزایش میزان فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی ‌و اصرار بر تامین امنیت فلسطینیان همه دستاوردی بود که بلر برای نمایندگان احزاب انگلستان ارائه داد. هر چند که او از وضعیت نامساعد معیشتی مردم فلسطین هم سخن گفت و جهانیان را به توجه بیشتر در این زمینه فراخواند.   

بلر همان زمان هشدار داد که ادامه محاصره نوار غزه یک تنبیه همگانی غیر‌قانونی برای مردم مظلوم این ناحیه است که نباید در تلافی موشک‌هایی که از سوی حماس  اسرائیل را نشانه گرفتند، اعمال شود. «‌این مسئله می‌تواند فاجعه‌انگیز باشد. وضعیت کنونی مردم غزه نمی‌شود بیش از این ادامه پیدا کند و غیر‌قابل قبول است!»

بلر در حالی از صلح میان فلسطین و اسرائیل سخن می‌گفت که عقیده داشت تنها راهکار موثر و قابل پذیرش از سوی همه باور به حضور دو کشور متفاوت در این منطقه است، چرا که حتی با تصور این که روزی آنها بخواهند به مثابه یک کشور در کنار هم جای بگیرند آتش جنگی دیگر برافروخته می‌شود. تونی بلر در این زمان گمان می‌کرد که اسرائیل برای مقابله با حماس و سایر نیروهای مبارز در خاورمیانه باید بیشتر و گسترده‌تر از پیش در کرانه باختری وارد عمل شود!

و اینجا بود که صحبت‌های اخیر باراک اوباما در حضور لابی یهودیان ایپاک ‌در واشنگتن در آغازین لحظه‌های انتخاب او به عنوان نامزد برتر حزب دمکرات به یک‌باره سخنان پیشین تونی‌بلر را به یاد همه آورد. شاید برای آنها که پا در صحنه سیاست آمریکا و همتایان اروپایی آن گذاشته‌اند به زبان آوردن چنین سخنانی بتواند در جلب حمایت همگان موثر باشد، ولی بر کسی در جای جای کره خاکی پوشیده نیست که این الفاظ صرفا برای استفاده از خزانه‌های پر از دلار اسرائیلی عنوان می‌شوند و در باطن بزرگان سیاست بین‌الملل نیز امری غیر از این می‌گذرد.

نمونه بارز آن نه باراک اوباما که همین تونی‌بلر 55 ساله انگلیسی که در جایگاه سخنگوی نیروهای چهارگانه جهانی در خاورمیانه به راحتی عنان از کف داد و به حمایت صریح از اسرائیلیان پرداخت.

 البته او مقصر نیست. به‌خوبی برای همه اهالی سیاست دنیا روشن است که کاخ‌نشینان واشنگتن همه نقشه را از پیش تعیین می‌کنند، حتی کلامی که تونی‌بلر بعضا در موضع‌گیری خاص خود به عنوان سخنگوی اروپا در خاورمیانه مطرح می‌کند، نوشته ورق‌پاره‌هایی است که آمریکایی‌ها هر‌از‌گاهی برای او می‌فرستند. با این ترتیب همه تلاشی که بلر انگلیسی برای فرونشاندن آتش جنگ در خاورمیانه انجام می‌دهد اندک‌اندک زمینه‌ساز مشتعل‌شدن انبار گوگرد در قلب خاورمیانه می‌شود!  

همشهری امارات به نقل از عرب‌نیوز

کد خبر 55238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز