شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلفن زدن به خانه مردم برای گوردون براون، نخست وزیر انگلیس به امری عادی تبدیل شده است و او مدتی است با کسانی که به او نامه نوشته‌اند تماس ‌می‌گیرد.

این هرچند این اتفاق چند ماهی است که آغاز شده اما روز جمعه 10 خردادماه 1387 بود که برای نخستین بار دفتر نخست وزیر انگلیس این مساله را تائید کرد.

به گزارش بی.بی.سی بروان به بخشی از کسانی که در این مدت به او نامه نوشته‌اند و در مورد مشکلات یا نگرانی‌هایشان سخن گفته‌اند، زنگ زده است.

یکی از این افراد «وجید رفیق»، 30 ساله، یکی از خوانندگان وب‌سایت بی.بی.سی است که در گفت و گو با این سایت خبری از تجربه‌اش گفته است. بعدازظهر یک روز شنبه، حدود دو ماه پیش، وقتی هنوز به خاطر بی‌خوابی جمعه شب در رختخواب بود با زنگ تلفن از خواب بیدار می‌شود و صدای زنی را می‌شنود که به او اطلاع می‌دهد تا چند لحظه دیگر می‌تواند با نخست‌وزیر انگلیس صحبت کند.

او 16 روز پیش از آن در نامه‌ای به نخست وزیر در مورد جنگ عراق نوشته بود اما به گفته خودش انتظار هیچ پاسخی را نداشت.

او می‌گوید: «نخست وزیر درباره مطالبی که در نامه نوشته بودم صحبت کرد و از طرف حزب کارگر به خاطر آنچه در عراق اتفاق افتاد عذرخواهی کرد.»

رفیق می‌گوید: «نخست وزیر گفت کاملا درک می‌کند که من چه حسی دارم و تمام تمرکزش را متوجه خروج نیروهای انگلیسی از عراق خواهد کرد.»

در آخر هم نخست وزیر گفت: «چقدر از صحبت با شما لذت بردم.»

رفیق که حتی به حزب کارگر هم رای نداده است، می‌گوید که حس کرد نخست وزیر پشتیبان او است.

تلفن و تبلیغات

تماس گرفتن سیاستمداران با مردم عادی به دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر، رئیس جمهور آمریکا در فاصله سال‌های 1962 تا 1966، بر می‌گردد اما اغلب این تماس‌ها تنها در زمان انتخابات گرفته می‌شود.

برخی تحلیل‌گران معتقدند این بخشی از طرحی است که تلاش می‌کند ارتباط نخست‌وزیر را با مردم افزایش دهد و او را تبدیل به شخصی قابل دسترس برای مردم کند.

در حال حاضر نظرسنجی‌ها از کاهش میزان محبوبیت حزب کارگر انگلیس در میان رای‌دهندگان حکایت دارد و به نظر می‌رسد این ترفند جدید بروان راهی برای افزایش میزان محبوبیت است. [آشنایی با احزاب و پارلمان بریتانیا]

اما دفتر بروان می‌گوید نخست وزیر پیش از این هم این کار را انجام می‌داد. حتی زمانی که مشاور تونی بلر بود.

نامه یا ای‌میل به صورت تصادفی انتخاب می‌شود؛ پاسخ آماده می‌شود و آنگاه بروان با فرستنده تماس می‌گیرد. این اطلاعات را یک منبع آگاه از درون دفتر نخست‌وزیر در اختیار یکی از نشریات انگلیسی قرار داده است.

کد خبر 53667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز