دو نوع آزمایش تشخیصی برای ویروس کرونا در دسترس است، یکی آزمایش مولکولی یا آزمایش PCR و دیگری آزمایش آنتی‌ژن.

test

به گزارش همشهری آنلاین، «آزمایش‌های مولکولی» یا «آزمایش PCR» که با نمونه‌گیری از ته بینی یا حلق یا نمونه‌گیری از بزاق با استفاده از آنزیمی به نام «نسخه‌بردار معکوس» (RT) و فرآیندی به نام «واکنش زنجیره‌ای پلی‌مراز» (PCR)  ماده ژنتیکی یا RNA ویروس را شناسایی می‌کنند.

 «آزمایش‌های آنتی‌ژن» یا «آزمایش‌های سریع تشخیصی» که نمونه‌گیری در آنها مانند نوع اول است، اما پروتئین‌های اختصاصی روی سطح ویروس کرونا را شناسایی می‌کنند. پاسخ آزمایش‌های آنتی‌ژن می‌تواند ۱۵ تا ۴۵ دقیقه پس از گرفتن نمونه داده شود، اما نتیجه آزمایش PCR ممکن است گاهی تا چندروز بعد به دست شما برسد.

دقت هر یک از این آزمایش‌ها به عوامل بسیاری بستگی دارد، از جمله این که آیا نمونه‌گیری از بیمار به درستی انجام شده است. نتیجه آزمایش‌های PCR که معمولا در آنها نمونه‌ها در آزمایشگاه آنالیز می‌شوند، ممکن است تحت تاثیر شرایط نگهداری نمونه و ارسال آن به ازمایشگاه هم قرار گیرند.

نتایج این آزمایش‌ها همچنین ممکن است تحت تاثیر زمان گرفتن نمونه و انجام آزمایش هم قرار گیرند. برای مثال، اگر شما در همان روزی که ویروس به شما منتقل شده است، آزمایش دهید، به احتمال بسیار زیاد آزمایش‌تان منفی خواهد بود، زیرا هنوز ذرات ویروسی به حد کافی در ترشحات بینی یا بزاق‌تان وجود ندارد تا قابل‌شناسایی باشند (موارد منفی کاذب).  اگر آزمایش چند روز پس از انتقال ویروس به شما یا چند روز پس از بروز علائم در شما انجام شود، احتمال نتیجه منفی کاذب کمتر می شود.

در مقابل اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد، تقریبا می‌توان مطمئن بود که فرد دچار عفونت با ویروس کرونا است (احتمال نتیجه مثبت کاذب خیلی کم است).

اما  نتیجه منفی آزمایش‌های کرونا آنقدرها قطعی نیست. به خصوص احتمال موارد منفی کاذب در آزمایش‌های آنتی‌ژن (آزمایش سریع) بیشتر است. بنابراین اگر آزمایش آنتی‌ژن شما منفی باشد، پزشک ممکن است برای اطمینان خاطر انجام آزمایش  PCR را برای شما تجویز کند تا نتیجه قطعی‌تری به دست آید.

اگر دچار علائمی شبیه به علائم بیماری کووید-۱۹ ناشی از ویرس کرونا هستید، و آزمایش PCR شما منفی است، لازم نیست این آزمایش را تکرار کنید، مگر اینکه علائمتان بدتر شود. اگر علائمتان دارد بدتر می‌شود با دکترتان یا مراکز بهداشتی محلی تماس بگیرید تا درباره انجام آزمایش‌های بیشتر به شما راهنمایی کنند. به هر حال حتی در چنین مواردی باید خودتان را در خانه ایزوله کنید. هنگام تماس با سایر اعضای خانوارتان ماسک بزنید و فاصله‌گیری جسمی را رعایت کنید.

کد خبر 552122

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha