تقریبا نیمی از جمعیت اسلواکی یعنی حدود بیش از ۲/۵ میلیون نفر روز شنبه ۱۰ آبان در نخستین روز یک کارزار دو روزه ملی آزمایش کرونا شدند به این امید که این کار بتواند بدون انجام قرنطینه عمومی افزایش موارد عفونت در این کشور را مهار کند.

Slovakia

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، این برنامه آزمایش سراسری که برای نخستین بار در کشوری به اندازه اسلواکی اجرا می‌شود، بوسیله سایر کشورهایی که به دنبال راه‌هایی برای کند کردن انتشار ویروس کرونا و جلوگیری از فروپاشی نظام‌های بهداشتی‌شان هستند، از نزدیک پیگیری می‌شود.

یاروسلاو ناد، وزیر دفاع اسلواکی روز یکشنبه گفت ۲/۵۸ میلیون نفر از مردم این کشور آزمایش شده‌اند و آزمایش ۲۵۸۵۰ نفرشان یعنی یک درصدشان مثبت است و باید قرنطینه شوند.

این کشور عضو اتحادیه اروپا که جمعیتی۵/۵ میلیون نفری دارد، قصد دارد شمار هر چه بیشتری از افراد را به جز کودکان زیر ۱۰ سال را آزمایش کند.

بیش از ۴۰۰۰۰ پرسنل پزشکی و گروه‌های حمایتی از ارتش، پلیس و کارکنان اداری و داوطلبان در حدود ۵۰۰۰ مکان آزمایش سریع آنتی‌ژنی را با نمونه‌گیری از بینی انجام دادند. انجام این آزمایش رایگان و داوطلبانه بود، اما دولت گرفته است افرادی که آزمایش ندهند، حق رفت‌وآمد از جمله رفتن به سر کار را از دست می‌دهند.

ایگور ماتوویچ، نخست‌وزیر اسلوواکی به خاطر فشار آوردن به مردم برای انجام آزمایش معذرت خواست، اما ضرورت آن را توجیه کرد. او در یک گردهمایی خبری گفت: «آزادی باید با همراه با مسئولیت‌پذیری نسبت به به دیگرانی باشد که ضعیف‌ترین افراد در میان ما هستند، بیماران داری سرطان، سالمندان، افراد دچار بیماری‌های دیگر.»

اسلوواکی در بهار و تابستان پس از اعمال سریع محدودیت‌ها شمار نسبتا کمی از موارد کرونا داشت، اما شمار عفونت‌ها در هفته‌های اخیر شروع به افزایش کرد و این نگرانی را به وجود آورد که وضعیت این کشور شبیه همسایه‌اش جمهوری چک شودکه بیشترین میزان مرگ ناشی از کرونا را در دو هفته اخیر ثبت کرده است.

این برنامه با مخالفت برخی از کارشناسان روبرو شده است که درباره تاثیرگذار بودن آن به اقدامی برای یکبار ابراز تردیده کرده اند یا به نوع آزمایش آنتی‌ژنی اشاره کرده‌اند که دقت کمتری نسبت به آزمایش‌های PCR دارد و ممکن است شمار بیشتری از نتایج مثبت کاذب یا منفی کاذب داشته باشد.

کد خبر 561787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهزاد IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    1 1
    راستی کیت های تست کرونا هنوز داره صادر می شه ؟