پرسه کارتن‌خواب‌ها در کوچه‌پسکوچه‌های تهرانسر، یکی از مشکلات امنیتی این محدوده از منطقه بود که در محله‌های شهرک «دریا» و «مسکن ویژه» نمود بیشتری داشت و صدای اعتراض اهالی را درآورده بود.

کارتن خواب

همشهری آنلاین_مهدی اسماعیل پور:   کارتن‌خواب‌هایی که از مناطق و حتی شهرهای اطراف به این محله می‌آمدند و مکان‌های دنج و خلوت محله را پاتوق می‌کردند. در سال‌های گذشته، مشکل کارتن‌خواب‌ها این‌قدر حاد و جدی نبود، اما حضور این افراد در یک‌سال اخیر، شتاب بیشتری گرفته بود به‌صورتی به معضل و مشکلی جدی برای اهالی محله تبدیل شده بود. خبر خوب برای شهروندان تهرانسر اینکه سرهنگ «محمود مالمیر»، رئیس کلانتری ۱۵۰ تهرانسر، از پاکسازی کامل این محدوده از وجود کارتن‌خواب‌ها می‌گوید.

 محله‌های شهرک دریا، «یاس» و مسکن ویژه، بیش از سایر نقاط تهرانسر با معضل کارتن‌خواب‌ها روبه‌رو بود که با اقدام به موقع کلانتری ۱۵۰ تهرانسر و طرح‌های متعددی که اجرا شد، این محله‌ها پاکسازی شده‌اند.

  • جمع‌آوری ۷۰ کارتن‌خواب معتاد

سرهنگ مالمیر در این‌باره به «همشهری محله»، می‌گوید: «از ابتدای شهریورماه، در ۵ مرحله، طرح ویژه‌ای را برای شناسایی و جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها اجرا کردیم. در این طرح‌ها حدود ۷۰ نفر از کارتن‌خواب‌هایی که تهرانسر و نقاط اطراف آن را پاتوق کرده و در آنجا آلونک‌هایی ساخته بودند، جمع‌آوری شدند. این افراد پس از جمع‌آوری، پالایش شدند که مشخص شد همه آنها با معضل اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند. همه این افراد تحویل ستاد «مبارزه با موادمخدر» شدند تا برای درمان اعتیاد تحویل کمپ‌های ترک اعتیاد داده شوند. با اجرای این طرح‌ها تهرانسر و نقاط اطراف آن از وجود کارتن‌خواب‌ها به‌طور کامل پاکسازی شد و مانند گذشته دیگر شاهد حضور پر تعداد و دسته‌جمعی آنها نیستیم.»

  • کارتن‌خواب دیدید، گزارش کنید

سرهنگ مالمیر، از شهروندان می‌خواهد در صورتی که با افراد کارتن‌خواب روبه‌رو شدند، خیلی سریع این موضوع را به کلانتری تهرانسر یا سامانه پلیس ۱۱۰ گزارش دهند: «همه کارتن‌خواب‌ها جمع‌آوری شده‌اند، اما ممکن است باز هم شاهد حضور آنها از شهرها و محله‌های اطراف باشیم. یا ممکن است به‌صورت تکی در این محدوده حضور داشته باشند. شهروندان در صورت مشاهده این افراد خیلی سریع با کلانتری تهرانسر یا سامانه ۱۱۰ پلیس تماس بگیرند تا نسبت به جمع‌آوری و تحویل آنها به کمپ‌های ترک اعتیاد اقدام کنیم. بیشترین حضور و پاتوق کارتن‌خواب‌ها را در شهرک دریا، یاس، بوستان «ریما» و مسکن ویژه تهرانسر داشتیم که همگی جمع‌آوری و پاکسازی شدند.»

  • مهمانان ناخوانده از احمدآباد مستوفی، یافت‌آباد و...

براساس گفته سرهنگ مالمیر، در پالایش انجام شده مشخص شد که هیچ‌کدام از این کارتن‌خواب‌ها ساکن منطقه ۲۱ و بومی محله نیستند و همگی از شهرها و محله‌های اطراف پا در این محدوده می‌گذارند: «این کارتن‌خواب‌ها هیچ‌کدام بومی تهرانسر یا ساکن منطقه ۲۱ نیستند و همگی از اطراف وارد این محدوده می‌شوند. بیشتر این کارتن‌خواب‌ها از سمت «احمدآباد مستوفی» به تهرانسر می‌آیند. پس از آن هم بیشترین ورودی را از سمت محله «یافت‌آباد» و «خلیج‌فارس» داریم. شرایط خوب اقتصادی و بافت شهری محدوده تهرانسر این افراد را به این سمت جذب می‌کند تا با تکدی‌گری، زباله‌گردی و سرقت، پول موادمخدرشان را تهیه کرده و برای خودشان غذایی بخرند.»

  • سرقت، زباله‌گردی و تکدی‌گری

رئیس کلانتری ۱۵۰ تهرانسر، مهم‌ترین آسیب‌ها و خطرات حضور کارتن‌خواب‌ها را در محله‌ها این‌گونه توضیح می‌دهد: «نخستین اثر حضور کارتن‌خواب‌ها برهم خوردن آرامش روانی شهروندان است. یعنی با دیدن این افراد، مردم به‌ویژه درباره فرزندان‌شان احساس ناامنی می‌کنند. این افراد چهره محله‌ها را مخدوش می‌کنند و موجب می‌شوند که سلامت روان مردم به خطر بیفتد. حضور کارتن‌خواب‌ها در بوستان‌ها که مردم برای استراحت وتفریح و آرامش به این اماکن می‌روند، محیط را ناایمن و ناسالم می‌کند. علاوه بر مشکلات روحی و روانی و آلودگی‌های بصری، کارتن‌خواب‌ها با سرقت‌های اغلب خرد، به مال مردم هم آسیب می‌زنند. برای مثال، چند وقت پیش، یکی از این کارتن‌خواب‌ها را در حالی که کفش‌های داخل یک خانه را جمع‌آوری کرده و دورچرخه‌ای به ارزش ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را همراه با قفل رویی آن سرقت کرده بود، بازداشت کردیم. کارتن‌خواب‌ها برای تهیه پول مواد از هر فرصتی استفاده می‌کنند. سرقت از داخل خانه‌هایی که در ورودی یا پارکینگ آنها باز است، ماشین‌های بدون سرنشین که مالک خودرو با بی‌احتیاطی در آن را باز گذشته و دور شده است و مواردی از این دست، از دیگر آسیب‌های کارتن‌خواب‌های معتاد در محله‌ها است. به اینها باید موضوع زباله‌گردی را هم اضافه کرد که مشکلات دیگر از جمله مشکلات بهداشتی را به‌ویژه در این روزهای «کرونا» یی به دنبال خود دارد و هم‌چنین تکدی‌گری را هم اضافه کرد. با جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها محله‌ها امن‌تر شده و آرامش روانی شهروندان نیز تأمین می‌شود.»

کد خبر 550669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha