اگر در کوچه‌پسکوچه‌های منطقه ۱۸ قدم بزنید و با مردم همصحبت شوید آنها در باب وضعیت امنیت در محله‌ها به نکات مختلفی اشاره می‌کنند که تأمل و تفکر در هریک می‌تواند مبنای کار و فعالیت مسئولان و مدیران مربوطه قرار گیرد.

پلیس افتخاری

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:  شهروندان به مسائلی همچون حضور کمرنگ مأموران نیروی انتظامی در محله‌ها، افزایش ناهنجاری‌ها و جرائمی مانند سرقت لوازم داخل خودرو، سرقت از پارکینگ و انباری‌ها، خرید و فروش موادمخدر در برخی پارک‌ها، شرارت و درگیری اراذل و اوباش، وجود راه‌های فرار بسیار برای خلافکاران در بوستان‌ها و زمین‌های بایر و بی‌صاحب و... اشاره می‌کنند که به همین بهانه در فرصت مناسب سراغ سرهنگ «محمد عادلی» رئیس کلانتری ۱۵۳ شهرک ولی‌عصر(عج)، رفتیم تا درباره چالش‌هایی که در زمینه برقراری امنیت در محله‌ها وجود دارد با او گفت‌وگو کنیم. در گزارش پیش رو از زوایای گوناگون به علت بروز انواع آسیب‌ها در این نقطه از شهر پرداختیم.

منطقه ۱۸ جزو مناطقی است که شکل‌گیری قسمت عمده آن به دوران پس از انقلاب اسلامی باز می‌گردد و به قول معروف بافت مسکونی و جمعیتی جوان‌تری دارد و به نظر باید کمترین آسیب را داشته باشد، اما رئیس کلانتری ۱۵۳ شهرک ولی‌عصر(عج) عقیده دارد حتی با توجه به این ویژگی‌ها نمی‌توان انتظار داشت که شاهد وقوع جرائم کمتری نسبت به سایر مناطق باشیم. سرهنگ عادلی در این‌باره می‌گوید: «بر خلاف تصور احتمال وقوع جرائم مختلف در چنین مناطقی بیشتر از دیگر جاهاست. ویژگی‌های جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی در محله‌های مختلف از جمله شهرک ولی‌عصر(عج)، یافت‌آباد، خلیج‌فارس، شمس‌آباد و شادآباد و همچنین وجود بزرگراه‌ها و بزرگراه‌های حاشیه‌ای و روستاها و شهرک‌های در هم تنیده، وجود کوره‌پزخانه‌ها و... مشکل‌زاست و هر کدامشان می‌تواند به انواع آسیب و جرائم مختلف دامن بزند.»

  • معابر تنگ و باریک؛ معضل شماره یک

از رئیس کلانتری ۱۵۳ شهرک ولی‌عصر(عج) می‌خواهیم از مشکلاتی که نیروی انتظامی در خدمت‌رسانی به شهروندان با آن مواجه است صحبت کند و او می‌گوید: «شهرک‌هایی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با مهاجرت اقوام مختلف در محله‌ها ساخته شدند متأسفانه اصول و قوانین معماری و شهرسازی در آنها دیده نشده است مثل تقی‌آباد، اسماعیل‌آباد، آرامیده، اوقافی‌ها و غیره که به دلیل نداشتن زیرساخت‌های ضروری شهری از جمله در نظر نگرفتن عرض استاندارد در کوچه و خیابان‌بندی‌ها حضور گشت‌های ویژه نیروی انتظامی و حتی ارگان‌های خدمات‌رسان از جمله اورژانس و آتش‌نشانی و... را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخته است. در واقع معابر تنگ و باریک و غیراستاندارد معضل شماره یک به شمار می‌آید.»

وی در ادامه از راهکارهایی که در این زمینه به کار گرفته شده صحبت می‌کند و می‌گوید: «جذب نیروهای پلیس افتخاری در محله‌ها از میان افراد صالح و معتمدان بومی و محلی و راه‌اندازی گشت‌های پیاده با لباس‌های شخصی در محله‌ها تا اندازه‌ای توانسته به کاهش این معضل کمک کند اما جدا از این در جلساتی که با مسئولان شهرداری منطقه ۱۸ داشته‌ایم به لزوم و ضرورت رعایت قواعد معماری و شهرسازی در شهرک‌سازی‌های جدید و همچنین ایجاد زیرساخت‌های ضروری تأکید شده است.»

 سرهنگ «محمد عادلی» | حلقه امنیت را با پلیـس افتـخاری تکمیل کردیم
سرهنگ «محمد عادلی» رئیس کلانتری ۱۵۳ شهرک ولی‌عصر(عج)
  • پاکسازی اراضی بایر

یکی دیگر از مسائلی که به دلیل فراوانی زمین‌های بایر و بلا استفاده در برخی از محله‌ها از گذشته‌های دور وجود داشته، وجود کلونی‌ها و پاتوق‌های انواع جرم و ناهنجاری بوده که البته شهروندان در سال‌های گذشته نمونه‌ای از اقدامات مشترک و هماهنگ بین نیروی انتظامی و شهرداری را شاهد بوده‌اند و آن پاکسازی اراضی بایر در تقی‌آباد بود که مدت‌ها مورد گلایه و نگرانی شهروندان قرار گرفته بود. سرهنگ عادلی از برچیده شدن کلونی معتادان و موادفروشان و همچنین مافیای زباله در اراضی تقی‌آباد به‌عنوان کارنامه درخشان نیروی انتظامی و مدیران شهری یاد می‌کند و می‌گوید: «نمونه‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد مثلاً زمین‌های بایر و همچنین انباری‌ها و سوله‌های واقع در خیابان شهید بنایی مشرف به بزرگراه آیت‌الله ‌سعیدی که می‌تواند دلیلی برای بروز هر نوع ناهنجاری در این محل باشد.» عادلی عنوان می‌کند که شهرداری باید تکلیف زمین‌های بایر و بلاتکلیف را روشن کند و اگر مالکان در این‌باره کوتاهی و بی‌توجهی کردند این زمین‌ها را از طریق مراجع قانونی به نفع شهروندان ضبط و صرف ایجاد امکانات متنوع برای مردم کنند..

 سرهنگ «محمد عادلی» | حلقه امنیت را با پلیـس افتـخاری تکمیل کردیم

  • فضای مناسب در اختیار کارشناسان بگذارید

عادلی عقیده دارد که بافت اجتماعی و فرهنگی و اجرای برنامه‌های متنوع شهری می‌تواند در کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب‌ها تأثیرگذار باشد اما کافی نیست و در واقع برای پایداری امنیت و آسایش اهالی جز حضور مقتدرانه پلیس، مشارکت و همراهی با ارگان‌هایی مانند شهرداری، همکاری به موقع شهروندان در کشف و خنثی‌سازی انواع ناهنجاری‌ها، برخورد قاطعانه دستگاه قضایی با مجرمان ضروری و مهم‌تر است. وقتی با رئیس کلانتری ۱۵۳ شهرک ولی‌عصر(عج) از لزوم فرهنگسازی برای ایجاد امنیت پایدار صحبت می‌کنیم اظهار می‌کند که نیروی انتظامی به تنهایی نمی‌تواند موفق شود. او عنوان می‌کند که یکی از راهکارهایی که می‌تواند میزان امنیت و آسایش شهروندان را به میزان قابل توجهی بالا ببرد تلاش برای ارتقای آگاهی و دانش شهروندان است.

شهرداری می‌تواند در این زمینه از دانش و تجربه کارشناسان دایره اجتماعی کلانتری‌ها بهره‌کافی ببرد یعنی درسراهای محله، مراکز فرهنگی و یا هرکجای دیگر، فضای مناسبی در اختیار آنان بگذارند تا به راحتی بتوانند درباب مسائل انتظامی و چگونگی جلوگیری از ناهنجاری‌ها با مردم حرف بزنند یا در حوزه آموزش و پرورش با همکاری مدیران مدارس، دبیران و کادر آموزشی که بیشتر اوقاتشان را با دانش‌آموزان می‌گذرانند می‌توان آنها را با انواع ناهنجای‌ها و آسیب‌های اجتماعی آشنا کرد. باید توجه داشت که مؤثرترین و کم هزینه‌ترین راه برای کاهش جرم پیشگیری است.»

  •  احکام قضایی بازدارنده باشد

مردم عنوان می‌کنند که متأسفانه‌درصدی بالایی از مجرمانی که با تلاش نیروی انتظامی و با مشارکت شهروندان دستگیر و تحویل مقامات قضایی می‌شوند با پرداخت جریمه نقدی آزاد می‌شوند و همه زحمت‌ها هدر می‌رود. شهروندی با نام «مسعود حاجی‌زاده» در این‌باره به نکته جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید: «مدتی قبل با همکاری همسایه‌ها توانستیم سارقی را که قصد داشت از پارکینگ آپارتمانی لوازم داخل خودرویی را بازکند را دستگیر کنیم و تحویل مأموران کلانتری دهیم اما بعد از کمتر از ۲ هفته این سارق سابقه‌دار دوباره در محله‌مان پیدا شد و این بار حین سرقت دوچرخه ناکام ماند و دوباره دستگیر شد. اما به نظر بنده این بگیر و ببندها فایده‌ای ندارد و باید این مجرمان خیلی سخت‌تر مجازات شوند.»

عادلی در این زمینه با تأیید دیدگاه شهروندان می‌گوید: «بله متأسفانه این موضوع واقعیت دارد که احکامی که برای جرائمی مانند سرقت و دزدی در دادگاه‌ها صادر می‌شود چندان تأثیرگذار نیست. به نظر من باید این احکام نقدی تبدیل به احکام فرهنگی شود مثلاً در زمانی که فرد سارق سابقه کیفری نداشته باشد می‌توان برای آنها مدت زمانی را برای خدمت در مسجد محله در نظر گرفت و او را به هیأت امنا و یا امام جماعت مسجد سپرد تا با توکل بر خدا در این فضا اصلاح و تربیت شود و یا اگر فردی چندین بار جرم و جنایتی را تکرار کرد طبق قانون و شریعت عمل کرد و... که مایه عبرت متخلف و دیگران باشد.»

کد خبر 622404

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha