تقریباً ۹ ماه از شیوع ویروس کرونا در شهرهای مختلف کشور می‌گذرد و هرچه بر ماندگاری این ویروس خطرناک افزوده می‌شود، مردم بیش از پیش از آزمون همدلی و همراهی در مقابله با آن سربلند بیرون می‌آیند.

نمايش همدلي در محله هلال احمر

همشهری آنلاین_فاطمه عسگری‌نیا:  مصداق عینی این سخن کارگاه‌های بزرگ و کوچک شکل‌گرفته در محله‌های شهر است که این روزها ملودی همدلی و مهربانی از رج به رج آجرهایشان شنیده می‌شود. یکی از این کارگاه‌ها مدت‌هاست در محله هلال‌احمر شکل گرفته و ماسک‌های تولیدی آن امروز به رایگان بین اهالی محل توزیع می‌شود.  

 هلال‌احمر یکی از محله‌های قدیمی‌ تهران است که همدلی و همراهی مردمش در روزهای بحرانی زبانزد عام و خاص است. کرونا میدان دیگری بود تا اهالی با صفای محله هلال‌احمر همبستگی و همدلیشان را به نمایش بگذارند. در روزهایی که استفاده از ماسک جزء لاینفک زندگی مردم شده، اهالی محله هلال‌احمر در سنگر تولید ماسک حاضر شدند و با تولید شبانه‌روزی این محصول و توزیع رایگان آن در محله کوشیدند سهمی ‌در کاهش شیوع ویروس کرونا داشته باشند.  
زنگ طرح تولید ماسک که از سوی بچه مسجدی‌ها و بسیجیان محله به صدا درآمد، همه به میدان آمدند، از کودکان و نوجوانان گرفته تا زنان سرپرست خانوار، خیّران و کارآفرینان محله. «اکبر آذری» عضو شورایاری محله هلال‌احمر یکی از اهالی پایه کار محل در این طرح خیرخواهانه است. او می‌گوید: «اهالی محله هلال‌احمر همیشه در جبهه‌های مختلف مردمی‌ حضور پررنگ داشته‌اند. ۳۰ سال پیش در جنگ تحمیلی به پشتیبانی از جبهه‌ها می‌پرداختند و امروز در میدان نبرد با کرونا حاضر شده‌اند.»
او معتقد است که سرای محله مرکز پویای محله است. به همین دلیل همسایه‌ها تصمیم گرفتند در کنار دوستان خود در پویش تولید ماسک شرکت کند. عمو اکبر محله هلال‌احمر می‌گوید: «همه اهالی در تهیه این ماسک‌ها مشارکت داشته‌اند. پول‌های خرد و اندک روی هم جمع شد تا مقدمات لازم برای شروع کار دوخت ماسک‌ها فراهم شود.»

  • چراغ کارگاه کارآفرینی محله دوباره روشن شد

پارچه‌ها که خریداری می‌شود، چرخ‌های خیاطی کارگاه سابق کارآفرینی محله هم دوباره روشن می‌شوند؛ چرخ‌هایی که مدت‌ها بی‌استفاده بودند. «سیمین مدیری» مدیر سابق کارگاه کارآفرینی محله هلال‌احمر می‌گوید: «قبلاً این کارگاه تولیدی و خیاطی فعال بود، اما مدت‌هاست تعطیل شده و ابزار و لوازم آن بی‌استفاده مانده بود. تا اینکه شنیدم اهالی قصد تولید ماسک را دارند. پس چه‌کاری بهتر از اینکه این ابزارآلات در کار خیر اهالی به کار گرفته شود؟»
مدیری هم‌اکنون در شورایاری محله عضویت دارد و در کنار دیگر شورایاران می‌کوشد تا محله‌ای سرآمد در میان محله‌های پایتخت داشته باشد. او می‌گوید: «تولید ماسک در محله هلال‌احمر به بهانه کرونا یک تمرین همدلی و همراهی بود که اهالی محل با مشارکت ثابت کردند همه جوره پای محله و سلامتی اهالی‌اش هستند.»

  • همکاری زنان سرپرست خانوار

در روند تولید ۱۰ هزار ماسک تولیدی در سرای محله هلال‌احمر زنان نقش مهم و بسزایی داشتند؛ چه آنها که با انجام کار در خانه به تولید این ماسک‌ها کمک کردند چه آنها که در کارگاه به دوخت ‌ودوز این ماسک‌ها پرداختند. «معصومه ریحانی» یکی از بانوانی که در این طرح مشارکت داشته است، می‌گوید: «همین که شنیدم قرار است در سرای محله برای اهالی محل ماسک تهیه و توزیع شود دلم طاقت نیاورد و داوطلبانه در این طرح مشارکت کردم.»
او یکی از زنان سرپرست خانوار در محله است و معتقد است اهالی محل هوای هم را دارند. مصداقش هم همین طرح تولید و توزیع ماسک است. خیلی از خانواده‌ها در محل توان مالی تهیه ماسک را نداشتند، اما حالا همه از این امکان برخوردارند.  
«منصوره‌سادات حسینی‌راد» یکی دیگر از اهالی محله که در کارگاه تولید ماسک مشغول است می‌گوید: «به واسطه پسرم که در مسجد محله فعالیت دارد از طرح تولید ماسک در محل خبردار شدم و با پیوستن به دیگر اهالی سعی کردیم تا اقدامی ‌مثبت در مقابله با کرونا انجام دهیم.» 
او می‌گوید: «کرونا بنیان اقتصادی خانواده‌های ضعیف را از هم پاشید و اگر همسایه‌های یک محل هوای همدیگر را نداشته باشند، کسی نمی‌تواند زیر بار این مشکل قد راست کند.»
به گفته او، ماسک‌ها بعد از تولید در کارگاه و ضد عفونی شدن توسط اهالی در محله توزیع می‌شود و بچه‌های قد و نیم‌قد محله در این میان سهم بسزایی دارند؛ نوجوانانی که همدوش خانواده‌ها می‌کوشند تا این طرح مهربانی در محله به بهترین نحو ممکن انجام شود. آذری می‌گوید: «در تکمیل زنجیره تولید و توزیع ماسک‌ها نوجوانان محله را هم سهیم کردیم تا درس مهروزی بیاموزند و یاد بگیرند در امور محله شرکت کنند.»

  • همه بهره‌مند از ماسک‌ها

ماسک‌هایی که در سرای محله هلال‌احمر تولید می‌شوند، علاوه بر توزیع در بین اهالی، بین نمازگزاران مساجد و اعضای گروه معتادان گمنام محله هم توزیع می‌شود. حتی در صورت حمایت شهرداری منطقه این گروه آمادگی تولید ماسک برای دانش‌آموزان محل و مدارس را هم دارند.  
همدلی و همراه اهالی محله هلال‌احمر در دوره کرونا به اینجا ختم نمی‌شود، بلکه خیّران محل حواسشان به سفره نیازمندان در روزهای کرونایی نیز هست. سیمین مدیری، عضو شورایاری محله هلال‌احمر می‌گوید: «توزیع ۱۷ کارت هدیه بین دستفروشان محله، توزیع رایگان مواد شوینده، معاینه رایگان اهالی در اداره بهداشت و توزیع ارزاق بین خانواده‌های نیازمند شناسایی‌شده در محل از جمله اقدامات حمایتی صورت‌گرفته در محله است.»

کد خبر 550345

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha