وزیر آموزش و پرورش گفت: گزارشی مبنی بر ابتلای دانش‌آموزان به کرونا نداشتیم، ما براساس دستورالعملی که وزارت بهداشت تهیه کرده است کار را دنبال می‌کنیم و اگر زمانی شیوع گسترده بیماری را داشته باشیم و از سوی وزات بهداشت ما را منع کنند، مدارس را تعطیل می‌کنیم.

حاجی میرزایی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران،گفت: بیش از ۶۰ درصد از مدیران و معلمان را بانوان تشکیل می‌دهند، در دوره ابتدایی بیش‌ از ۸.۵ میلیون دانش‌آموز داریم که بخش عمده‌ای از آموزش‌های آنها برعهده خانم‌هاست بر همین اساس اگر این تعبیر را به کار ببرم که آموزش و پرورش روی دوش خانم‌هاست، سخن به گزاف نگفته‌ایم چون مادر و معلم بیشترین تاثیر را در شکل‌گیری شخصیت بانوان و نسل‌های آینده دارند.

حاجی‌میرزایی افزود: گام‌های بزرگی برای تامین دسترسی آموزش برداشتیم به ویژه آنکه اقدامات ایران در دسترسی دختران مناطق محروم به آموزش درخشان است. تمام توجه ما معطوف به این است که بانوان را در محتوا و تدریس مطالب آموزشی با احترام کامل مورد توجه قرار دهیم.

وضعیت استخدام حق‌التدریسی‌ها

وزیر آموزش و پرورش در خصوص تعیین تکلیف وضعیت حق‌التدریس‌ها و نهضتی‌ها گفت: موضوع نیروی انسانی در آموزش و پرورش بسیار پیچیده است چراکه همواره تعهداتی متوجه آموزش و پرورش می‌شود که خارج از خواست ماست، اما در مقررات و مصوبات مختلف عمل به آن متوجه ما می‌شود بنابراین به عنوان یک دستگاه اجرایی متعهد به اجرای مقررات بیرونی هستیم.

حاجی‌میرزایی توضیح داد: در قانون پیش‌بینی شده است که معلمان حق‌التدریس، پیش‌دبستانی و آموزشیاران طی شرایطی به استخدام در بیایند و این شرایط برای آموزشیاران منوط به پذیرش در آزمون استخدامی است. در آزمون برگزارشده عده‌ای حد نصاب قبولی را کسب نکرده‌اند که بنابر قانون مقرر شد آنها را به کار نگیریم و این موضوع باعث شد آنها اعتراض کنند. برای کاهش مسائل و مشکلات این افراد اصلاحیه پیشنهادی تهیه کردیم و در دستور کار هیأت دولت است و سعی داریم شرایطی را برای پذیرفته‌نشدگان دوره آموزشی در نظر بگیریم تا آنها امسال بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی از استخدام و تبدیل وضعیت ۲۵ هزار نفر در آموزش و پرورش در سال جاری خبر داد و افزود: این میزان تعداد ردیفی است که امسال به آموزش و پرورش اختصاص داده شده است و مابقی در سال آینده تعیین تکلیف می‌شوند و تاکنون در اجرای قانون کوتاهی نکردیم و برای بخشی از افراد هم پیش‌بینی شده بود که اگر در آزمون مردود شوند، قطع همکاری داشته باشیم که در حال رایزنی برای رفع این مشکل هستیم.

نظارت بر آموزش مجازی

وزیر آموزش و پرورش در خصوص چگونگی نظارت بر نحوه استفاده از محتوای الکترونیکی که جدا از شبکه شاد در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، گفت: در ابزار شاد همه خدمات آموزش رسمی کشور را برای همه افراد ارائه می‌کنیم، همچنین به هیچ محتوای دیگری نیاز نیست. اکنون هم تمام محتوای پایه اول تا دوازدهم تولید و روی شاد در حال بارگذاری است و همچنین براساس اعلام رئیس‌جمهور استفاده از شاد رایگان شده است و همین موضوع مزیت بالایی برای کاربران به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه برای آموزش رسمی به خدمات آموزشی دیگر بخش‌های خارج از آموزش و پرورش نیازی نیست، افزود: برای کسانی که می‌خواهند خدمات افزوده داشته باشند آیین‌نامه‌ای تدارک دیدیم که نحوه مشارکت بخش خصوصی و همچنین استفاده از مکمل‌های آموزشی مشخص شده است و در این چارچوب نحوه فعالیت‌ها رعایت می‌شود، البته به مدارس تأکید کردیم که به سمت این مسائل نروند چراکه در شبکه شاد آموزش‌های رسمی و باکیفیت ارائه شده است.

نظارت بر مهد کودک‌ها

حاجی‌میرزایی درباره ساماندهی مهد کودک‌ها با بیان اینکه این فضاها فقط کارکرد مراقبتی ندارد، گفت: کارکرد آموزشی و تربیتی مهدهای کودک هم مهم است، چراکه در این سنین شکل‌گیری هویت کودک و دوره تاثیرگذاری روی زندگی صورت می‌گیرد پس اقدام ما قطعا آموزشی و پرورشی خواهد بود.

به گفته وی، نظارت بر مهد کودک‌ها و ارائه استانداردهای لازم برعهده آموزش و پرورش است و ما مصمم هستیم وظیفه را به خوبی اجرا کنیم. بعد از فرمایش مقام معظم رهبری درباره مهد کودک‌ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس فعال شده است و شرایط را بررسی می‌کند تا آنکه دریابند چه الگویی مناسب است چراکه مقام معظم رهبری از وضعیت فعلی احساس نارضایتی کردند.

ثبت‌نام معلمان برای اینترنت رایگان

وزیر آموزش و پرورش درباره رفع مشکلات و تأمین اینترنت شبکه شاد توضیح داد: یک وجه از مشکلات شبکه شاد مربوط به اینترنت است که وزارت ارتباطات به میزان ترافیک مورد نیاز شاد پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است و آن را رصد می‌کنند همچنین فعالیت‌هایی برای معلمان در زمینه رایگان شدن اینترنت انجام شده و مجددا فرصت نام‌نویسی برای آن دسته از معلمانی که امکان ثبت‌نام برای اینترنت نداشتند فعال خواهد شد.

حاجی‌میرزایی افزود: ما برای راه‌اندازی شبکه شاد از صفر شروع کردیم و با شیوع کرونا هیچ‌چیز نداشتیم. نرم‌افزاری را که از صفر شروع کردیم اکنون بیش‌ از ۱۶ میلیون کاربر در آن فعال هستند.

تصمیم‌گیری درباره تعطیل شدن یا نشدن مدارس

وزیر آموزش و پرورش در خصوص تصمیم‌گیری برای فعالیت و تعطیل شدن مدارس طی هفته‌های آینده گفت: ما براساس دستورالعملی که وزارت بهداشت تهیه کرده است کار را دنبال می‌کنیم و اگر زمانی شیوع گسترده بیماری کوویدـ۱۹ را داشته باشیم و از سوی وزات بهداشت ما را منع کنند، مدارس را تعطیل می‌کنیم.

حاجی‌میرزایی افزود: برخی رسانه‌ها در تیترهای اصلی خود نوشته بودند که وزیر بهداشت نامه‌ای مبنی بر تعطیل کردن مدارس به بنده نوشته است که اساسا صحت ندارد و آموزش و پرورش همه فعالیت‌های خود را با هماهنگی وزارت بهداشت و منطبق بر دستورهای ستاد ملی مبارزه با کرونا برنامه‌ریزی می‌کند.

وی توضیح داد: تاکنون از هیچ مدرسه‌ای گزارشی مبنی بر ابتلای دانش‌آموزانش به کرونا دریافت نکردیم و یک مورد ویدئو هم که در فضای مجازی پخش شده بود، دانش آموز به دلیل افت قند خون بیهوش شده بود که به اشتباه به موارد دیگر اشاره شده بود.

وزیر آموزش و پرورش درباره ابتلای معلمان به کرونا در مدرسه گفت: جامعه فرهنگیان هم بخشی از جامعه ایران است و ابتلا به کرونا در این گروه هم وجود دارد، اما تاکنون در مدرسه ابتلای آنها به کرونا گزارش نشده است.
 

کد خبر 550097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha