یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۵
۰ نفر

گروه محیط زیست: درصورتی که اعتبارات مورد نیاز سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تأمین شود این سازمان قادرخواهد بود با اجرایی کردن برنامه‌های خود ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب به چرخه تولید وارد کند.

این میزان ۱۰ برابر همه میزان آبی است که وزارت نیرو از طریق سدها در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌دهد. 

به گزارش خبرنگار همشهری، این گفته رئیس سازمان جنگل ها و مراتع درجمع خبرنگارانی است که به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی در دفتر وی گردهم آمده بودند تا از آخرین وضعیت فرسایش خاک و اقدامات این سازمان برای مقابله با بیابان‌زایی اطلاع حاصل کنند.

فرود شریفی از نبود الگوی مناسب در نظام آبیاری کشاورزی و شخم در جهت شیب اراضی به عنوان ۲ عامل اصلی فرسایش خاک و تولید رسوب نام برد و افزود: در مناطقی از کشور که ماهیت کویری دارد کار چندانی از سازمان ساخته نیست بلکه توجه سازمان به مناطقی است که در معرض بیابان شدن است. برای جلوگیری از بیابان شدن  بهترین سازوکار، استفاده درست از آب و ذخیره سازی آن است.

وی گفت: ما در حال حاضر به دلیل رعایت نکردن الگوی مناسب، تنها از ۱۰ درصد مجموع آبی که از نزولات جوی در اختیار مان قرار می‌گیرد استفاده می‌کنیم و به ازای یک متر مکعب آب ۶ دهم کیلوگرم محصول برداشت می‌کنیم در حالی که با به کارگیری الگوی مناسب این میزان تا ۲۰ برابر قابل افزایش است.

رئیس سازمان جنگل ها تصریح کرد: راندمان آبیاری ما در حال حاضر ۴۰ درصد است که با تجدید نظر در شیوه های آبیاری این میزان تا ۷۰ درصد قابل افزایش است.

شریفی با اشاره به اینکه کشور ما از جمله کشورهای فرسایش پذیر و بادخیز است،  میزان  فرسایش آبی و بادی را ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت: در حالی که ۶ میلیون هکتار کانون بحران داریم، کل اعتبار سالیانه سازمان جنگل‌ها به طور میانگین ۲۰ میلیارد تومان است که اگر همه این اعتبار را صرف کنیم باز هم نخواهیم توانست با این کانون‌ها  مقابله کنیم.

وی در این نشست از تبدیل اراضی دیم تخریب شده به مراتع دائم همراه با آبخیزداری خبر داد و خاطر نشان ساخت: قرار است برای جلوگیری از فرسایش خاک یک ونیم میلیون هکتار اراضی دیم زیرپوشش عملیات آبخیزداری تبدیل به مراتع دائم شود.

کد خبر 54950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز