مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

گروه شهری: 30 تا 40 درصد گازهای گلخانه‌ای و 40 تا 50 درصد پسماند‌های تولیدشده روی کره زمین، از صنعت ساختمان حاصل می‌شود.

در همین باره محمد حسین ماجدی اردکانی کارشناس مصالح ساختمانی در جلسه اخیرکمیته محیط زیست شورای شهر اعلام کرد: روزانه 40هزار تن نخاله ساختمانی در تهران تولید می‌شود که نظارت صحیحی نیزبر آنها وجود ندارد.

بنابراین گزارش درحالی که کارشناسان اعلام می‌دارند درصورت تفکیک آوارها از خرده آجر، خرده سرامیک و خرده بتن می‌توان ازآنها در ساخت بتن‌های جدید استفاده کرد، درجلسه کمیته محیط‌زیست شورای شهرازسوی فاطمی‌عقدا، رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن به مسئولان شهرداری تهران پیشنهاد شد، در کف‌سازی‌ها و پیاده‌روسازی‌ها و معابر از نخاله‌های ساختمانی استفاده کنند.

جایگزینی شیوه‌های سنتی

به گزارش همشهری درشرایطی که 90 تا 94درصد پروانه‌ برای تجدیدبنا درتهران به راحتی نشان دهنده حجم عملیات تخریب درشهرتهران است، درآخرین جلسه کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهرتهران ازسوی فاطمی عقدا رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن اعلام شد، طرحی در دست تهیه است که هنگام ساخت‌وساز، روش‌های صنعتی جایگزین روش‌های سنتی شده تا از تخریب ساختمان‌هایی که عمرشان به سر نیامده و می‌توان با روش‌های ساده‌تری آنها را مقاوم‌سازی کرد جلوگیری شود.

در این نشست همچنین مقررشد تا کارگروهی ویژه در زمینه صنعت ساختمان تشکیل شود و مسئولیت تهیه ساز و کارهای لازم جهت مدیریت و تهیه طرح جامع نخاله‌های ساختمانی را عهده دارشود.

زباله‌های ساختمانی 5 برابرزباله‌های خانگی

معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز با اشاره به ضرورت بازنگری و ساماندهی نخاله‌های ساختمانی گفت: با توجه به نوسازی بافت‌های فرسوده و تغییر و تحولات شهری و ساخت و سازها در تهران، زباله‌های ساختمانی (نخاله‌ها) بیش از تولید زباله‌های خانگی شده است؛

به‌طوری که در حال حاضر تولید نخاله‌های ساختمانی 4 تا 5 برابر تولید زباله‌های خانگی در تهران است.

ابتکار خاطرنشان کرد: با تصویب طرح جامع و ابلاغ آن پیش‌بینی می‌شود که میل به تخریب و نوسازی افزایش یابد و در نتیجه شاهد تولید بالای نخاله ساختمانی باشیم.

وی خاطرنشان ساخت: چنانچه طرحی برای ساماندهی و بازیافت نخاله‌های ساختمانی تهیه نشود در آینده نه چندان دور تولید زباله ساختمانی نیز همچون زباله خانگی دردسرساز خواهد شد ومشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌کند.

لایحه ساماندهی نخاله‌های ساختمانی

فرهاد پورسخا، مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران نیز در این جلسه گفت: لایحه ساماندهی نخاله‌های ساختمانی هم‌اکنون در شورای شهر است که براساس آن باید پیش از عملیات صدور جواز ساختمانی، تکلیف نخاله‌های ساختمانی مشخص شود.براساس این لایحه تنها آژانس‌های معتبر خاک و نخاله، مجاز به جابه‌جایی و انتقال نخاله‌های ساختمانی خواهند بود.

وی دربخش دیگری ازسخنان خود گفت: 5 هزار دستگاه کامیون در تهران عهده‌دار جابه‌جایی و انتقال نخاله‌های ساختمانی پایتخت هستند.

کد خبر 54948

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز