مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

گروه شهری: نخاله‌های ساختمانی در پایتخت،4 تا 6 برابر بیشتر از زباله شهری تولید می‌شوند.

با ایجاد کارخانجات تبدیل نخاله‌های ساختمانی به شن و ماسه، تولید روزانه 50 هزار تن نخاله ساختمانی در پایتخت نگرانی‌ها را برای این حجم از نخاله به حداقل رسانده و این در حالی است که با راه‌اندازی آژانس خاک و نخاله جمع‌آوری مکانیزه پسماندهای ساختمانی و عمرانی به راحتی امکان‌پذیر می‌شود.

حجم بالای تولید نخاله‌های ساختمانی در تهران خبر خوبی نیست، به‌گونه‌ای که تولید 4تا 6برابری نخاله‌های ساختمانی نسبت به 7500تن زباله‌های شهری تهدیدی جدی برای محیط‌زیست به شمار می‌آید. مدیریت شهری در چند سال گذشته با برنامه‌ریزی برای ایجاد کارخانجات تبدیل ضایعات و نخاله‌های ساختمانی برای تولید محصولاتی اعم شن و ماسه نگرانی‌های محیط‌زیستی را به حداقل رسانده است.

سید محمد فیاض، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در این‌باره گفت: پروژه بیوگاز یا کارخانه هاضم در زمینی به مساحت 3‌هزار مترمربع واقع در محل گود‌آبعلی که محل دفن زباله و نخاله‌های ساختمانی شهر تهران در دهه1350بوده است، احداث شد و چندی پیش نیز به بهره‌برداری رسید. وی با اشاره به مرکز دفن و پردازش خاک و نخاله آبعلی تصریح کرد: از ابتدای دهه 40زباله‌های شهر تهران به دره‌ای در آبعلی منتقل می‌شد ولی به‌دلیل ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی و نزدیکی این محل به رودخانه‌ها، از سال 69دفن زباله در گود آبعلی ممنوع شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند ادامه داد: از همان سال تاکنون از گود آبعلی صرفا جهت دفع خاک و نخاله و ضایعات ساختمانی شهر تهران استفاده می‌شود و به‌منظور جلوگیری از هدر رفتن مصالح ساختمانی و با هدف کاهش خاک و نخاله دفعی و ایجاد منبع درآمد، در محل گود آبعلی، تجهیزات لازم جهت بازیافت شن و ماسه از خاک و نخاله با ظرفیت 120هزار تن در سال به بهره‌برداری خواهد رسید. وی با بیان اینکه مرکز آبعلی بزرگ‌ترین مرکز دفع پسماندهای ساختمانی و عمرانی شهر تهران است، خاطرنشان کرد: آبعلی تنها مرکز دفع است که قدمتی طولانی دارد. بعد از گود آبعلی، کهریزک مهم‌ترین مرکز دفع نخاله‌های ساختمانی در تهران است.

فیاض با اشاره به ظرفیت پذیرش 5‌هزار تا 10 هزار تن پسماندهای ساختمانی در کارخانجات پردازش خاک و نخاله ساختمانی گفت: در نیمه دوم سال‌جاری این کارخانه احداث خواهد شد. به همین منظور در انتهای اتوبان شهید بابایی و مجتمع پردازش و دفع آبعلی مکانی برای ساخت این کارخانه برای تولید و جهت استحصال و دفع به مرکز پردازش و دفع پسماندهای عمرانی و ساختمانی درنظر گرفته‌ شده است. وی درباره افزایش حجم نخاله‌های ساختمانی با بازسازی بافت فرسوده شهر تهران در سال‌های اخیر تصریح کرد:

تولید 4تا 6برابری نخاله‌های ساختمانی نسبت به سایر زباله‌های شهر تهران می‌تواند تهدیدی جدی برای شهری همچون تهران باشد. همچنین با بازسازی بافت شهری تهران که از مهم‌ترین موضوعات مدنظر مدیریت شهری بوده، این میزان نخاله افزایش چشمگیری نیز یافته‌ است. وی افزود: ساماندهی نخاله‌های ساختمانی از دغدغه‌های همیشگی مدیریت شهری بوده که اکنون با اقدامات انجام شده، اتفاقات خوبی در ساماندهی، انتقال و پردازش آنها روی داده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند خاطرنشان کرد: این پسماندهای ساختمانی، پس از جمع‌آوری به کارخانجات منتقل می‌شوند تا از آنها انواع ماسه، قلوه سنگ و انواع شن و خاک‌های باغچه‌ای استحصال و در امور باغبانی و زراعی، پرکردن گودال‌ها و آسفالت‌ها استفاده شود.

کد خبر 218796
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز