مدرسه دخترانه امام سجاد(ع) در خیابان امام زمان(عج) شهرک فردوس، از سال۱۳۹۴ روبه راه شده است.

وقتي معلم ها درس نيكدكاري ميدهند

همشهری آنلاین_مریم قاسمی:  والدین دانش‌آموزان این مدرسه به یاد دارند که در آن ایام، این مدرسه به یک ساختمان فرسوده و زشت تبدیل شدده بود و هیچ امکاناتی نداشت و حتی دفتر مدیر مدرسه اتاق تاریکی بود که با چندمتر موکت مندرس مفروش شده بود و نخستین جلسه مدیر و معلمان و چند نماینده نیز در همین‌جا برگزار شد، اما چهره کنونی مدرسه امام سجاد(ع) با آن زمان فرق کرده است. وقتی وارد این مدرسه می‌شویم، حس خوبی پیدا می‌کنیم. در و دیوار مدرسه رنگ‌ شاد و زیبایی دارد، حیاط مدرسه آسفالت مناسبی دارد و انگار موزاییک‌ها و کاشی‌های سالن و محوطه داخل آن به تازگی انجام شده است.   

با راهنمایی سرایدار مدرسه به دفتر مدیر مدرسه دخترانه امام سجاد(ع) می‌رویم. جایی که «اعظم عبدالله خانی» در حال صحبت با اولیای دانش‌آموزان است و هرکدام از دبیران مشغول انجام‌کاری هستند. عبدالله خانی در ابتدا اسم تک تک همکاران فرهنگی و معلم‌های این واحد آموزشی را بر زبان می‌آورد؛ «زهرا سکاکی»، «زهرا گودرزی»، «محبوبه رخ فروز»، «اکرم خانی»، «مریم قشقایی»، «فاطمه حشم فیروز»، «لیلا مرادی»، «فاطمه عزیزی»، «زهره خانی»، «اعظم زاغری»، «صفیه فرشباف»، «نسرین پرچگانی»، «آرزو امینی»، «فریبا خالق‌زاده»، «زهره عبیدی»، «شبنم نهاوندی»، «کبری گرمابی»، «فریبا واحدنیا»، «مریم سلیمانی»، «طیبه خدابخشی»، «ثریا قریشی»، «فاطمه پنجه». آنها خیّران نیکوکاری هستند که فارغ از مسئولیت و وظیفه‌ای که در رسالت آموزگاری و تربیت دانش‌آموزان دارند، در حل مسائل و مشکلات مدرسه مشارکت معناداری دارند.

مدیر مدرسه دخترانه امام سجاد(ع) برای اینکه ما را در جریان تغییرات و پیشرفت این واحد آموزشی قرار دهد، ذهن ما را به حال و هوای ۵سال پیش یعنی سال تحصیلی ۹۵‌ـ ۹۴ می‌برد. عبدالله خانی وقتی این مدرسه را به‌عنوان مدیر تحویل می‌گیرد که مشکلات عدیده‌ای داشت و در آن امکاناتی یافت نمی‌شد. درحقیقت، شبیه جایی بود که فقط یک در و دیوار داشت و چیز به درد بخوری داخل آن پیدا نمی‌شد چون مدیر سابق مدرسه تمام وسایل و حتی نیمکت‌ها را به مدرسه دیگری برده بود! او در ابتدا مهم‌ترین‌کاری که انجام داد، تهیه لیست از وسایلی بود که برای راه‌اندازی مدرسه نیاز داشتند. برای این کار با کمک همکاران مدرسه نیت کردند هر کمکی که از دستشان ساخته است، انجام دهند.  

  • موفقیتی که حاصل تلاش جمعی است 

«اکرم خانی» که یکی از دبیران باسابقه مدرسه امام سجاد(ع) است، عنوان می‌کند که عبدالله خانی از بانیان اصلی شکل‌گیری این جمع فرهنگی و خودش فردی خیر و نیکوکار است. او می‌گوید: «وقتی من و همکارانم دیدیم که او چقدر برای راه‌اندازی مدرسه تلاش می‌کند و حتی قسمتی از حقوق ماهانه‌اش را صرف امور مدرسه می‌کند، با خودمان گفتیم چرا ما هم این کار را نکنیم. در واقع ما از مدیر مدرسه الگو گرفتیم و وارد این جریان شدیم. زمانی که به گذشته فکر می‌کنیم و به عکس‌های قدیمی مدرسه نگاه می‌اندازیم، خدا رو شکر می‌کنیم که تا این اندازه در روبه راه کردن مدرسه و ایجاد امکانات آن تأثیرگذار بوده‌ایم.» البته عبدالله خانی عنوان می‌کند که همکاران و معلمان به او لطف دارند و در واقع این موفقیت حاصل تلاش جمعی و حضور همه همکاران در کارهای خوب و نیکوکارانه مدرسه بوده است. او تعریف می‌کند: «۵شهریور ۱۳۹۴ مدرسه را به کادر آموزشی تحویل دادند و می‌بایست در کمتر از ۲۵روز برای حضور دانش‌آموزان آماده می‌کردیم. برای همین منتظر کمک ارگان‌ها و نهادها نماندیم و خودمان آستین بالا زدیم و با توکل به خدا کار را پیش بردیم.»

  • از همت نیکوکاران تا تلاش هنرجویان 

پس از ثبت‌نام و تشکیل پرونده دانش‌آموزان، مدیر مدرسه امام سجاد(ع) تصمیم می‌گیرد که مشکلات مدرسه را با اولیای دانش‌آموزان در میان بگذارد تا شاید با کمک‌های مردمی، راه‌اندازی مدرسه سرعت بگیرد. عبدالله خانی در این‌باره می‌گوید: «شرایط نامناسب مدرسه را برای والدین شرح دادم و از آنها کمک خواستم، اما با شنیدن صحبت‌های آنها متوجه شدم که نمی‌توانم روی کمک آنها حساب باز کنم چون بیشتر این خانواده‌ها حاشیه‌نشین بودند، وضع مالی خوبی نداشتند و نمی‌توانستند به مدرسه کمک مالی کنند.»
مدیر مدرسه پس از اینکه می‌بیند از طریق والدین راه به جایی نمی‌برد، سراغ دوستان، اقوام و بستگانش می‌رود؛ همان‌هایی که سابقه خوبی در کارهای خیرخواهانه دارند. وقتی عبداالله خانی با افراد نیکوکار صحبت می‌کند و وضعیت مدرسه را شرح می‌دهد و عنوان می‌کند زمان کمی تا بازگشایی مدرسه باقی مانده، آنها به سرعت وارد میدان می‌شوند و در نخستین اقدام تصمیم می‌گیرند در، دیوارها و کلاس‌ها را رنگ کنند. جوش و خروش ویژه‌ای در فضای مدرسه به وجود آمده بود. عبدالله خانی می‌گوید: «پس از آن نوبت به سرو سامان دادن به کلاس‌ها رسید و باید برای پنجره کلاس‌ها پرده می‌خریدیم. والدین یکی از شاگردانم که خیاط بود، قبول کرد که این کار را انجام دهد. برای تهیه پارچه از معلم‌ها کمک گرفتیم. تعدادی از شیشه‌های مدرسه هم شکسته شده بود و یک نفر از کاسبان باانصاف محله با تخفیف و دریافت کمترین هزینه آنها را تعمیر کرد. نوبت که به میز و نیمکت کلاس‌ها رسید، سراغ هنرجویان هنرستان‌های منطقه رفتم و آنها توانستند با انجام کارهایی از قبیل نجاری، جوشکاری و... میز و نیمکت‌های معیوب را بازسازی کنند و کلاس‌ها به همین شکل به امکانات اولیه مجهز شد.»

  • شرایط سخت اما شیرینی داشتیم 

مشارکت مدیر و معلمان مدرسه در امور جاری و حل مشکلات این واحد آموزشی به هیچ عنوان اجباری نبوده و به خاطر نیت خیرخواهانه‌ای که داشته، تاکنون اقدامات زیادی انجام داده‌اند.
  «زهرا گودرزی» یکی از دبیران مدرسه امام سجاد(ع) تعریف می‌کند که در نخستین روزهایی که مدرسه‌راه‌اندازی شده بود، در کلاس‌ها حتی یک صندلی برای نشستن دبیران وجود نداشت و به مرور زمان با جمع‌آوری مبالغ اهدایی فرهنگیان، تعدادی صندلی برای استفاده معلم‌ها خریداری شد.»
عبدالله خانی عنوان می‌کند که کادر آموزشی مدرسه هرماه بخشی از حقوق خود را برای امور خیرخواهانه و تجهیز و تکمیل امکانات مدرسه کنار می‌گذارند. این کمک‌ها ممکن است از ۱۰هزار تومان تا یک میلیون تومان باشد و جالب اینکه کسی متوجه میزان کمک مالی همکاران و دوستان خود نمی‌شود.  
او عنوان می‌کند که شرایط بسیار دشوار، اما لحظه‌های شیرینی را پشت سر گذاشته‌اند تا به این مرحله برسند. اکنون پس از گذشت ۵سال، همچنان همکاری افراد خیر و نیکوکار با مدرسه امام سجاد(ع) تداوم دارد، به‌عنوان مثال آنها قبل از بازگشایی مدرسه، نوشت‌افزار و نوشت‌افزار موردنیاز را تهیه کرده و بین دانش‌آموزان پخش می‌کنند.  
در این مدت اقدامات زیادی در مدرسه امام سجاد(ع) انجام شده که در بهبود وضعیت آموزشی دانش‌آموزان تأثیرگذار بوده است. به‌عنوان مثال، راه‌اندازی نمازخانه در یکی از اتاق‌های خالی مدرسه همجوار که این کار با کمک امام جماعت مسجد امام رضا(ع) و شورایاری محله انجام شده و مفروش کردن آن برعهده افراد خیر بوده است.  
البته در سال گذشته نیز کارهای دیگری در این مدرسه انجام شده و می‌توان به مشارکت دبیران مدرسه برای تأمین هزینه کاشیکاری و موزاییک سالن‌ها و راه پله‌ها اشاره کرد. کادر مدرسه امام سجاد(ع) همچنان در ایام کرونایی امور خیرخواهانه را با قوت انجام می‌دهند؛ از تهیه ماسک و توزیع رایگان بین دانش‌آموزان گرفته تا ضدعفونی روزانه کلاس‌ها، آزمایشگاه و... 

کد خبر 549429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha