شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

علی اصغرمحمدی: در حالی که زمزمه‌هایی مبنی بر ادغام مدارس زیر ۱۵ دانش آموز شنیده می‌شود، مدیرکل آموزش و پرورش عشایری گفت: این ادغام به ضرر دانش‌آموزان عشایری است.

لطف‌الله عباسی با بیان اینکه این طرح موجب بروز مشکلاتی برای تحصیل فرزندان عشایر می‌شود، تصریح کرد: بیش از ۳ هزار مدرسه با جمعیت کمتر از ۱۵ دانش‌آموز در میان عشایرنشینان وجود دارد.

وی معتقد است که این طرح در اغلب مناطق کشور قابل اجرا نیست و فقط در مدارس عشایری که در یک مسیر جاده‌ای هستند می‌توان مدارس با جمعیت زیر ۱۵ دانش‌آموز را ادغام کرد.

به گفته عباسی، پراکندگی مدارس، سخت گذر بودن راه‌ها و در دسترس نبودن وسایل نقلیه در این مناطق موجب شده  مدارس کوچ‌رو و سیار تشکیل شود و در چنین شرایطی اجرای این طرح غیرممکن است.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش عشایری، باید در برنامه ریزی‌ها تفاوت مدارس شهری و روستایی و عشایری را در نظر گرفت و تصمیم‌گیری در این زمینه را به آموزش و پرورش استان‌ها واگذار کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این صورت آموزش و پرورش استان‌ها براساس شرایط خاص منطقه تصمیم می‌گیرد که از قابلیت اجرایی بیشتری برخوردار است.

براساس آمار ۵۸ درصد کلاس‌های عشایری، زیر ۱۵ دانش‌آموز دارد و حدود ۵۶ درصد از کلاس‌ها چند پایه و تک معلمی هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش عشایری گفت: قطعا از تبدیل کلاس‌های چندپایه به یک پایه استقبال می‌کنیم و البته طرح روستا مرکزی نیز در برخی از مناطق عشایری قابل اجر است تا دانش‌آموزان روستاهای نزدیک با سرویس به یک مدرسه منتقل شوند.

۱۶۸ هزار و ۳۱۴ دانش آموز عشایری در بیش از ۵ هزار و ۸۰۴ واحد آموزشی تحصیل می‌کنند. آمار جمعیت دانش‌آموزی عشایر کشور در اوایل انقلاب ۷۸ هزار نفر بود که اکنون با رشد ۱۱۰ درصدی بالغ بر ۱۶۸ هزارو ۳۱۴ نفر است.

به گفته عباسی، همچنین آموزش نیمه حضوری نیز در سطح عشایر رونق پیدا کرده به‌طور‌ی‌که از سال ۸۱ تا کنون بیش از ۵ هزار نفر از بازماندگان تحصیل در دوره راهنمایی از طریق آموزش‌های نیمه حضوری تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

عباسی گفت: رویکرد انقلاب اسلامی توجه به مناطق محروم است که با توجه به همین نگاه تعداد آموزشگاه‌های عشایری کشور از یک هزار و ۸۰۰ واحد قبل از انقلاب به ۵ هزار و ۸۰۴ واحد و مدارس شبانه‌روزی از یک واحد به ۱۵۷ مدرسه رسیده است.

کلاس‌های کم جمعیت

علی عباسپور تهرانی فرد، نماینده مجلس هشتم نیز گفت: به گفته مسئولان آموزش و پرورش سرانه هر دانش آموز در یک سال تحصیلی ۵۰۰ هزار تومان است  و چون در اغلب مناطق محروم کلاس‌های درس با زیر ۷ دانش‌آموز برگزار می‌شود، یکی از اشکالات تشکیل کلاس با این تعداد دانش‌آموز، افزایش هزینه‌هاست.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس هفتم معتقد است از طرف دیگر اگر این کلاس‌ها تعطیل شود، دانش‌آموزان باید فاصله‌ای چند کیلومتری راه بروند تا به مدرسه برسند و این امر با توجه به بعد مسافت و پراکندگی جمعیت، موجب محروم شدن کودکان لازم‌التعلیم در مناطق عشایری می‌شود.

وی تاکید کرد: تمهیداتی باید اندیشیده شود که دسترسی آسان به آموزش در این مناطق در اولویت قرار گیرد، زیرا کاهش هزینه‌ها نباید موجب محروم‌شدن فرزندان عشایر از تحصیل شود.

بنابر اصول مصرح قانون اساسی، برخورداری از امکانات آموزشی برای همگان باید یکسان و برابر باشد و این وظیفه دولت است که شرایط تحصیل رایگان و مطلوب دانش‌آموزان را فراهم کند.

کد خبر 54929

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز