شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

عمید نمازی‌خواه: یاهو و گوگل برای استفاده دوجانبه از موتورهای جست‌وجوی یکدیگر در جهت بهره‌وری بیشتر از تبلیغات آنلاین با یکدیگر به توافق رسیدند.

این توافق در حالی انجام شد که بیش از یک هفته از اعلام نارضایتی برخی از سهامداران عمده یاهو نسبت به عدم‌توافق با قیمت پیشنهادی مایکروسافت به یاهو نمی‌گذرد.

مشخصا اعلام حمایت یاهو از سیاست‌های گوگل و همچنین عدم‌همسویی آن با مایکروسافت، نشان دهنده برنامه‌ریزی و راهبرد بلندمدت این شرکت در عرصه خدمات آنلاین است.

کارشناسان تخمین زده‌اند که بازار تبلیغات آنلاین در سال 2010 به 80 میلیارد دلار می‌رسد و اکثریت آنها معتقدند که گوگل فاتح و پر درآمدترین سامانه آنلاینی است که می‌تواند سهم ویژه‌ای از این بازار را برای خود کند.

در توافقات یاهو با گوگل قرار شده است که تبلیغات گوگل در قسمت نتایج جست‌وجوی یاهو و در قسمت کناری صفحات وب نشان داده شوند. البته این موضوع فعلاً برای جست‌وجوهای کاربران آمریکا و کانادا انجام می‌شود.

سخنگوی یاهو می‌گوید: این همکاری برای یاهو درآمدزایی خوبی خواهد داشت و می‌توانیم سود سالانه 800 میلیون دلاری (حدود 410 میلیون یورویی) را انتظار داشته باشیم.

اریک اشمیت ،رئیس هیأت‌مدیره گوگل معتقد است: توافق یاهو با گوگل، یاهو را قادر می‌سازد تا تبلیغات مرتبط با جست‌وجوی کاربران را در اختیار آنها قرار دهد که این موضوع هم برای کاربران و هم برای اسپانسرها و شرکت‌هایی که تبلیغاتشان را در فضای جست‌وجوی گوگل و یاهو قرار داده اند، جذاب خواهد بود و هر دو طرف می‌توانند از این فناوری نوین در عرصه تبلیغات آنلاین استفاده کنند.

مدت همکاری میان یاهو و گوگل 3 سال خواهد بود و می‌تواند تمدید شود. ابتدا پیشنهاد گوگل یک همکاری 10 ساله بود و آنها اعلام کرده‌اند که هنوز هم مدیران یاهو می‌توانند در مورد اضافه کردن مدت زمان همکاری تا 10 سال تصمیم بگیرند.

البته اینگونه به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت قبل از اعلام رسمی توافق گوگل و یاهو، از این قضیه مطلع بوده و یا اینکه احتمال توافق این دو را بسیار بیشتر از احتمال توافق خود با یاهو می‌دانست و به سرعت پس از رد پذیرش قیمت پیشنهادی اول (6/44 میلیارد دلار)، مدیران یاهو را تهدید کرد که اگر این پیشنهاد را نپذیرند، باعث رنجش سهامدارانشان خواهند شد و سهامداران عمده یاهو از مدیران این شرکت شکایت خواهند کرد.

با این حال،  یاهو به قیمت پیشنهادی مایکروسافت رضایت نداد و اعلام کرد که ارزش سهامش بیش از این رقم است درصورتی که مدیران مایکروسافت معتقد بودند که رقم پیشنهادیشان بیشتر از ارزش واقعی قیمت سهام یاهو است.

با این حال باز هم مایکروسافت قیمت پیشنهادیش را بالاتر برد به‌طوری‌که بسیاری از سهام داران یاهو شروع به نامه نگاری و گفت‌وگو با مدیران اجرایی یاهو کردند تا آنها را وادار به واگذاری کنند.

باز هم مدیران یاهو تن به این قیمت هم ندادند و جالب اینکه پس از رد پیشنهاد مایکروسافت، سهام یاهو حدود 13 درصد افت کرد. قبل از اعلام انصراف یاهو، کارل ایکان سرمایه دار آمریکایی و یکی از بزرگ‌ترین سهامداران یاهو با ارسال یک نامه سرگشاده به شورای مدیریت دومین موتور جست‌وجوی دنیا، قیمت عرضه این شرکت به مایکروسافت را تعیین کرد.

کارل ایکان به شورای مدیریت یاهو یک نامه سرگشاده ارسال کرد و طی این نامه خواست که این شرکت را با قیمت 375/34 دلار برای هر سهم و در مجموع معادل 5/49 میلیارد دلار به مایکروسافت واگذار کند ولی این اتفاق نیفتاد.

مایکروسافت که بزرگ‌ترین شرکت نرم افزاری دنیاست با وجود تلاش‌های فراوانی که انجام داد نتوانست یاهو را بخرد و میزان مشارکتش در امور آنلاین را اعتلا بخشد.

حال باید منتظر عکس العمل مدیران مایکروسافت باشیم، زیرا ائتلاف گوگل به‌عنوان بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی دنیا و یاهو به‌عنوان دومین موتور جست‌وجوی دنیا به نفع مایکروسافت نخواهد بود و مدیران مایکروسافت باید به نحو دیگری سهم خود را از کاربران اینترنتی افزایش دهند.

یک جدال غیرقابل پیش‌بینی

جالب است که هنوز 3 روز  از اعلام رسمی همکاری بین یاهو و گوگل نمی‌گذرد که تمامی کارشناسان در سایت‌ها و وبلاگ‌های خود شروع به ارائه نظر کرده‌اند و در بیشتر موارد به این حرکت مدیران یاهو به چشم انتقاد و بعضاً اختلاف می‌نگرند.

در بیشتر سایت‌ها نوشته شده است، با وجود اینکه همکاری بین یاهو و گوگل در عرصه تبلیغات اینترنتی می‌تواند برای هر دو شرکت و به ویژه یاهو مؤثر باشد ولی تأثیر مثبت همکاری این دو برای یاهو از نظر درآمدی کمتر از سود حاصله برای این شرکت در مقابل فروش به قیمت پیشنهادی مایکروسافت است.

بسیاری از کارشناسان دیگر نیز معتقدند که یاهو خود را در یک جدال سنگین و غیرقابل پیش‌بینی انداخته است و نمی‌تواند با صراحت اعلام کند که چه میزان سود از این توافق و همکاری با گوگل را به دست خواهد آورد.

در واقع مدیران یاهو با این حرکت یک سرمایه‌گذاری ریسک پذیر انجام داده‌اند درصورتی که اگر با پیشنهاد مایکروسافت موافقت می‌کردند، سهامداران یاهو با خیالی آسوده‌تر می‌توانستند به افزایش ارزش سهامشان فکر کنند.

این توافق در شرایطی صورت گرفته که سهام یاهو در بازارهای جهانی و پس از مخالفت با پیشنهاد مایکروسافت، از 33 دلار به 5/22 دلار رسیده است و به همین خاطر بسیاری از سهامداران یاهو در سردرگمی عجیبی به سر می‌برند و نمی‌دانند که تصمیمات مدیران یاهو برای آنها چه چیزی به ارمغان خواهد آورد.

در میان صاحب‌نظران بسیاری نیز معتقدند که همکاری بین یاهو و گوگل در نهایت به نفع گوگل خواهد بود و یاهو با وجود اینکه ابتدا شاید سهم و درآمد خوبی از تبلیغات آنلاین را به دست آورد ولی در کنارش غول بزرگی به نام گوگل در حال تغذیه از منابع و کاربران این سایت است که در این صورت احتمال دارد بسیاری از کاربران یاهو به سمت استراتژی‌ها و خدمات بی‌نظیر و نوآورانه گوگل کشیده شوند.

کد خبر 54925

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز