جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
۰ نفر

یکی از هنرهای جذاب که مرغ خیال همیشه با آن در پرواز است و می‌توان با آن به دوردست‌ها سفر کرد، نویسندگی است؛ هنری که به واسطه آن می‌توان به آرامش رسید و اثری زیبا و ماندگار برای مخاطبان خلق کرد.

راحمه باقی پور

به همین بهانه «راحمه باقی‌پور» مربی کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره ۱۵ واقع در بوستان رضوان تکه دهم پایتخت، برای علاقه‌مندان به نویسندگی چند تکنیک ساده «نویسندگی خلاق» آموزش می‌دهد.

  • نویسندگی خلاق

نوشته خلاق یعنی اثری که نگاهی تازه و نوآورانه دارد. نویسنده خلاق با خلق ترکیبی غیرکلیشه‌ای سعی در خلق اثری دارد که مخاطب را شگفت‌زده می‌سازد و او را با دنیا و تجربه‌های جدید روبه‌رو می‌کند.

  • مطالعه

قبل از هر چیز مطالعه داستان‌های کوتاه و بلند می‌تواند در خلق اثر ماندگار تأثیر زیادی داشته باشد. مطالعه نوع نگاه ما را نسبت به خیلی از تفاقات ساده اطرافمان تغییر می‌دهد و روزبه‌روز دایره لغات ما را افزایش می‌دهد.

  • قوه تخیل و خلاقیت

تقویت تخیل و خلاقیت و تلاش برای نگاه جدید به هر آنچه تا امروز ساده به آن نگاه کردیم و از کنار آن خیلی عادی گذشتیم، قدمی‌ مهم برای خلق یک اثر و نوشته است. در واقع دقت در به کارگیری حواس کمک بسیار بزرگی در پیدا کردن سوژه به ما می‌کند. می‌توانید برای شروع از دقت کردن به اتفاقات مسیر خانه تا مدرسه یا محل کار یا کتاب‌های تصویری برای پرورش نگاه استفاده کنید. تخیل و تداعی مثبت و پربار، ۲ بال نیرومند برای به پرواز درآمدن ذهن و آنگاه خلق وآفرینشند.

  • صحنه

صحنه و طرح یعنی این داستان کجا و در چه زمانی اتقاق افتاده است. در واقع اینجا صحنه به شیوه‌های گوناگون طراحی و شخصیت‌ها معرفی و کشش آغاز می‌شود.

  • شخصیت‌پردازی

شخصیت و شخصیت‌پردازی یکی از عناصر مهم داستان است. تمام تلاش‌ها شور و شوق‌ها و افکار نویسنده در شخصیت‌پردازی متجلی می‌شود. شخصیت در داستان شامل تمام افراد، اشیا، حیوانات و دیگر پدیده‌هایی است که نویسنده در اثری خلق و انتخاب می‌کند تا داستان بر محور آنها پیش رود. پس باید ابتدا شخصیت‌های داستان را انتخاب کنیم و تمام خصوصیات آنها را به خوبی و به‌طور کامل بشناسیم.

کد خبر 548479

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha