چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

محسن یاوری  - کرمانشاه- خبرنگار:  «فرحناز بهارستان» متولد کرمانشاه و فارغ‌التحصیل رشته زیست‌شناسی است.

فرحناز بهارستان

او به دلیل علاقه بسیار به ادبیات و مطالعه مدتی بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی به ادبیات روی آورد. بهارستان در حال حاضر نویسنده و ناشر در حوزه کودک و نوجوان استان است. در ادامه گفت‌وگوی همشهری را با این نویسنده بخوانید.

  • چند سال است به عنوان نویسنده کودک کار می‌کنید؟  

اولین کتابم برای کودکان با عنوان «ظرفی برای عسل» سال ۹۱ چاپ شد، اما نوشتن را از خیلی قبل‌تر آغاز کرده بودم.  

  • از فعالیت‌ها و کتاب‌هایی بگویید که در زمینه نویسندگی برای کودکان داشته‌اید.  

در حال حاضر ۸ کتاب تالیفی دارم که یکی از آنها برای رده سنی بزرگسال و ۴ کتاب نیز برای کودکان است. ۳ کتاب دیگر هم زیر چاپ دارم. از دیگر فعالیت‌هایم همکاری با صدا و سیمای زاگرس (مرکز کرمانشاه) در فیلمنامه‌نویسی یک مجموعه انیمیشن کودک با عنوان «ماجرهای کوچولو» است. همچنین ۲ داستان کوتاه من در جشنواره‌های سوره و پایتخت پنجره‌ها برنده جایزه شده‌اند.  

  • به نظرتان نوشتن برای کودکان سخت‌تر است یا بزرگسالان؟  

نظر بیشتر کسانی که به نحوی برای کودکان می‌نویسند این است که به دلیل متفاوت بودن نیازها، دغدغه‌ها و ذائقه بچه‌های امروز و حساس بودن شرایط سنی کودکان و پاره‌ای مسائل دیگر، نوشتن برای این رده سنی دشوارتر است. اما من فکر می‌کنم، علاوه بر شاخص‌های مشخصی که لازمه نوشتن هستند، بخشی از این موضوع برمی‌گردد به این‌که نویسنده تا چه اندازه توان غرق شدن در دنیای کودکان و نوجوانان را دارد. هرچه این توان بیشتر باشد، نوشتن راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد شد.  

  •  نگاه جامعه و مسئولان فرهنگی به ادبیات کودک چقدر جدی است؟  

کم شدن تعداد نشریه‌های حوزه کودک و نوجوان دلیل محکمی بر نگاه غیرجدی جامعه و مسئولان به این حوزه است. واقعیت این است که برای خارج شدن از رکود و کم‌کاری حاکم بر این حوزه باید شرایط فرهنگی، تربیتی، اجتماعی‌ و اقتصادی طوری تغییر کند که بستر برای خلق آثار هنری مناسب فراهم شود و انگیزه لازم در والدین برای تشویق کودکان و نوجوانان به کتابخوانی ایجاد شود.  

  •  یک نویسنده کودک باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟  

علاقه به کودکان و فعال نگه داشتن کودک درون، آشنایی با روان‌شناسی کودک و نوجوان و درک شرایط حساس سنی آنها، بهره‌گیری از ابزارهای مناسب نوشتن مانند ساده‌نویسی و تصاویر جذاب و آموزنده، انتخاب موضوعات نو و به‌کارگیری خلاقیت و تخیل در مطالب، پرهیز از بیان مستقیم و... بخشی از ویژگی‌هایی هستند که یک نویسنده کودک باید داشته باشد.  

  • در استان کرمانشاه چقدر به نویسندگان کودک و نوجوان اهمیت داده می‌شود؟  

در مجموع مردم کرمانشاه اهل هنر و دوستدار هنر و همیشه قدردان کسانی هستند که در هر سطحی از این عرصه فعالیت می‌کنند یا فعالیت می‌کرده‌اند. اما واقعیت این است که نبود انجمن‌های مستقل کودک و نوجوان، واحدهای فعال پخش کتاب، بالا بودن هزینه چاپ و پایین بودن قدرت خرید کتاب در مخاطبین به دلیل مشکلات مالی و غیره کار را در این حیطه برای نویسندگان کرمانشاهی مشکل کرده است.  

  • چقدر ایجاد دغدغه کتابخوانی را در کودک امروز از طریق القای خانواده و والدین موثر می‌دانید؟  

اگر والدین می‌خواهند برای کتابخوانی در کودک یا نوجوانشان انگیزه ایجاد کنند، باید ابتدا خود اهل مطالعه باشند. کودکان با توجه به اقتضای سنی‌شان فقط عمل را می‌بینند و می‌پذیرند، نه نصیحت و اجبار را. با توجه به این مطلب و این‌که متاسفانه سرانه مطالعه در کشور ما به دلایل زیادی پایین است، نباید انتظار داشته باشیم که بچه‌های ما خیلی به کتاب و مطالعه علاقه‌مند باشند. همین بچه‌ها هم در آینده فرزندانی بدون دغدغه کتاب و مطالعه به جامعه تحویل خواهند داد و این چرخه معیوب ادامه می‌یابد.  

  • به عنوان یک‌ نویسنده نقش مطالعه را در زندگی ‌یک ‌نویسنده چطور می‌بینید؟  

واضح است که مطالعه مداوم و به‌روز بودن برای یک نویسنده - اگر مهم‌ترین شاخص نباشد - لااقل یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در خلق آثار ارزشمند است.  

  • و کلام آخر؟

امیدوارم شرایط در آینده طوری تغییر کند که عملا - و نه در حد حرف - ادبیات کودک و نوجوان در اولویت برنامه‌ریزان قرار بگیرد. همچنین، امیدوارم این انگیزه در نویسندگان ما ایجاد شود که با تلفیق خلاقانه متون کهن و علم و تخیل خود، بیشتر از همیشه آثار فاخر تولید کنند؛ آثاری که بتوانند به راحتی با نسل نو و افکارشان ارتباط برقرار کنند. و دیگر این‌که مشکلاتی که سبب روی آوردن ناشران کودک و نوجوان به نشر بیش از حد کتب ترجمه شده است، رفع شود.  

کد خبر 451495

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha