شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران اوقات فراغت را از مواردی دانست که می‌تواند در رویکردهای اجتماعی و فرهنگی نقش جدی داشته باشد.

وی گفت: نباید به اوقات فراغت نگاه انفعالی داشته باشیم و این موضوع نباید برای ما در حاشیه باشد و این نگاه که بچه ها در تابستان بی کار هستند و برای این که در خیابان ها نباشند برای آن ها برنامه ریزی کنیم، نگاه صحیحی نیست.

به گزارش خبرنگار سما، دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، در همایش تبیین برنامه های اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در اوقات فراغت تابستان ۸۷ که در فرهنگ سرای بهمن برگزار شد، با تاکید بر این که فعالیت های فرهنگی و اجتماعی باید در شهرداری تهران به گونه ای تنظیم شود که نسبت به بقیه کارهای شهرداری از نظر کمی و کیفی بالاتر باشد، گفت: درهمه اقدامات عمرانی، ساخت و ساز و غیره در شهرداری باید رویکرد های اجتماعی و فرهنگی در نظر گرفته شود.

قالیباف با اشاره به این که اوقات فراغت موضوعی همیشگی است و در تابستان توجه به آن مضاعف می شود، اظهار کرد: اوقات فراغت باید توانایی، خلاقیت و مهارت افراد را بالا ببرد و اگر چنین اتفاقی نیفتند یعنی در مسیراصلی خود حرکت نکرده است و به جای آن که از آسیب های اجتماعی جلوگیری کند، این آسیب ها بر محله، خانواده و شهر ما تسلط پیدا می کند.

وی، جنبه سرگرمی اوقات فراغت را بی عمق ترین و ابتدایی ترین هدف برنامه ریزی برای این اوقات عنوان کرد و افزود: برنامه ریزی ها باید متمرکزباشد، اما اجرای آن غیر متمرکز و با رویکرد ناحیه محوری و محله گرایی انجام شود.

شهردار تهران با اشاره به این که امسال سال نوآوری و شکوفایی است و باید در این سال خلاقیت و نوآوری در کارها داشته باشیم، گفت: نوآوری حتما باید در بستر عقلانیت و حرکت علمی صورت گیرد و در این بستر باید بتوانیم در تصمیم گیری ها شجاعت داشته و بعد از بررسی، فرآیندی را تغییر دهیم و از دوباره کاری بپرهیزیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: جوانان به دنبال شیوه های نو هستند و ما نباید به آن ها چیزی را که خود باور داریم دیکته کنیم، بلکه فقط باید راهنمایی کرده و تجربه خود را به آن ها منتقل و از رفتار یک جانبه گرایانه خودداری کنیم.

قالیباف خطاب به کارکنان حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود: اگر به فرض، من 5 میلیون تومان در مرکز داشته باشم و خیلی هنرمند و مدیر باشم، فقط می توانم به اندازه آن مقدار کار کنم و نه بیشتر، در صورتی که اگر این ۵ میلیون در محله و با کار دسته جمعی و مشارکت مردم و سازمان ها هزینه شود، حتما با آن می توان بیش از ۵۰ میلیون کار انجام داد.

وی با بین این که اوقات فراغت دارای دو وجه است که باید با هم جلو برود، گفت: وجه اول آن است که فعالیت ها باید شاد و نشاط آور باشد به ویژه آن که در تابستان امسال به جز یک روز بقیه ایام جزو اعیاد است و وجه دوم آن که حرکت های ما با داشتن جنبه های دینی ، معرفتی و معنوی به سمت گناه حرکت نکند وبا توجه به این موضوع برنامه های شادی در نظر گرفته شود.

شهردار تهران افزود: همان طور که در ایام عزادارای اهل بیت (ع) محزون هستیم باید درایان سرور آ ن ها نیز شاد باشیم و بچه های ما نباید وقتی برای گذران اوقات فراغت به محیط های برنامه ریزی شده می آیند احساس خستگی کنند و باید به مادیات، معنویات و خوشی ها در کنار هم دراین مجموعه ها برسند.

قالیباف با تاکید بر عدم سخت گیری های بی جا برای جوانان، گفت: ابتدا باید افراد را جذب کنیم و در طول زمان آنها را اصلاح و تربیت کنیم.

وی تصریح کرد: همه فعالیت های ما باید مسجد محور باشند، هرچند که به خاطر شان مساجد همه اقدامات را نمی توان در آن انجام داد، اما با تفکر مسجدی می توان همه کارها را انجام داد که با این کار هم دنیا و هم آخر را خواهیم داشت.

شهردار تهران با اشاره به این که باید برنامه را طوری برنامه ریزی کنیم که قابل استمرار در همه ایام سال باشد، اظهار کرد: در حین این که خوب خرج می کنیم نباید اسراف کنیم و برنامه ها را طوری اجرا کنیم که با کم ترین پول، بیشترین و عمیق ترین کارها صورت بگیرد.

قالیباف با تاکید بر برنامه ریزی مناسب برای بانوان، گفت: توجه به بانوان و در نظر گرفتن شرایط آن ها در گذران اوقات فراغتی مناسب و شاد بسیار مهم است، چراکه افسردگی آن ها بسیار بدتر از افسردگی مردان خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: شهرداری تهران به هیچ عنوان نگاه اقتصادی به مراکز فرهنگی و ورزشی ندارد و فقط هزینه پرسنل و آب و برق مجموعه ها را دریافت می کند با آن که امکانات ما نسبت به نیازها نابرابر است، اما تاکید دارم که باید به تکریم افراد و موضوعات ارزشی در استفاده از این مراکز توجه شود.

قالیباف افزود: قبل از آن که نسبت به افراد، عدالت اقتصادی را رعایت کنیم، باید به تکریم آن ها اهمیت بدهیم، چراکه اگر این کار را نکنیم و حتی حق آن ها را هم بدهیم، باز هم این کار در فرهنگ اسلامی ما پذیرفته شده نیست.

شهردار تهران در ادامه خطاب به شورایاران و نقش آن ها به ویژه در تابستان امسال و شرایط بحران آب برق، تصریح کرد: تهران به طور تقریبی در شبانه روز، 5500 مگابایت برق مصرف می کند که این میزان در پیک مصرف به 6 هزار مگابایت هم می رسد و ما باید بتوانیم در این دوران ۱۰ درصد صرفه جویی کنیم که شورایاران در انتقال این مفاهیم و فرهنگ سازی برای صرفه جویی در این زمینه می توانند نقش مهمی را ایفا کنند.

وی افزود: عده ای به من توصیه می کند که چراغ پارک ها خاموش شود، اما این کار درستی نیست و در فصلی که مردم بیشترین استفاده را از این فضاها می کنند، خاموش کردن چراغ ها، امنیت و ایمنی شهروندان را تهدید می کند.

قالیباف با تاکید بر این که صرفه جویی در این دوره باید در همه نشست ها به عنوان یک موضوع مهم مطرح شود، گفت: این توقعی است که مجموعه دولت از ما دارد و وظیفه دینی ، عرفی و اخلاقی ماست که با انجام این کار در رفع این مشکل که مشکل همه ماست، دولت را همراهی کنیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به شهرداران مناطق نیزتاکید شده است که خود را نسبت به انجام مناسب برنامه های اوقات فراغت، مسئول بدانند و همانند سایر کارهای منطقه آن را مهم دانسته و به آن توجه داشته باشند.

هم چنین در این مراسم، دکتر ایازی، مشاور عالی شهردار تهران نیز، گفت: انتظار داریم کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی در سطح محلات، نواحی و مناطق شکل بگیرد و مسئولان شورایاری ها، دبیران آن ها، امامان جماعات محلات به عنوان اعضای این کمیته باشند و برنامه ریزی برای اوقات فراغت را انجام دهند.

وی هم چنین از ارزیابی اجرای برنامه های اوقات فراغت در پایان تابستان و تجلیل از بهترین های ای فعالیت ها خبر داد و افزود: فعالان محلات، نواحی و مناطقی که بهترین عملکرد را در اجرای این برنامه ها داشته باشند، به حج عمره خواهند رفت.

ایازی هم چنین با تاکید بر اطلاع رسانی مناسب در محلات در مورد سامانه های نشاط و اجرای برنامه ها در بعد از ظهرهای جمعه تابستان، گفت: همه مجموعه باید دست به دست هم دهند و انتظار می رود که از روز شنبه، برنامه های شادی در سطح محلات و در ایام فراغت دانش آموزان اجرا شود.

کد خبر 54781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز