مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: اخباری مبنی بر نامناسب بودن محل نگهداری خرس آسیایی مشهور استان به نام« نادیا» در باغ وحش چاه نیمه شهرستان زهک در فضای مجازی منتشر شده بود که بلافاصله کارشناسان اداره‌ کل به محل اعزام و با هماهنگی دانشگاه زابل این خرس به مکان جدیدی منتقل شد.

خرس سياه آسيايي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، وحید پورمردان روز دوشنبه اظهارداشت: این خرس در مرکز نگهداری حیوانات در محل چاه نیمه‌های شهرستان زهک متعلق به دانشگاه زابل با نظارت دامپزشکی نگهداری می‌شده است.

وی بیان کرد: این توله خرس آسیایی از سال ۱۳۸۶ در باغ وحش چاه نیمه‌های شهرستان زهک نگهداری و به طور دائم از لحاظ شرایط تغذیه‌ای، رشد و رفتارشناسی مورد بررسی قرار می‌گرفت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: «نادیا»، توله خرس سیاه آسیایی که ۱۳ سال قبل توسط یکی از دوستداران محیط زیست در طبیعت بلوچستان پیدا و به محیط زیست تحویل داده شده بود، هم‌اینک در شرایط خوب و مناسبی به سر می‌برد.

وی بیان کرد: بر اساس مذاکرات و مکاتبات انجام شده، پیگیر استانداردسازی محل نگهداری «نادیا» طبق آخرین دستورالعمل ابلاغی از سازمان حفاظت محیط زیست تا حصول نتیجه خواهیم بود.

خرس سیاه بلوچی که در زبان مردم بلوچ سیستان و بلوچستان با نام‌های "مَم" و "هرس" شناخته شده، یکی از شاخص‌ترین گونه‌های زیبا و نادر حیات وحش در شهرستان نیکشهر است که از قرن‌ها پیش تاکنون در این منطقه از ایران زندگی می‌کند و جثه متوسط در بین گونه‌های دیگر خرس‌ها دارد و طول بدن این جانور با توجه به شرایط محیطی و نوع تغذیه متغیر بوده و از ۱۳۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر است.

خرس سیاه بلوچی بر خلاف دیگر همنوعان خود خواب زمستانی ندارد و با جثه‌ای کوچک‌تر از خرس قهوه‌ای  گوش‌هایی به نسبت بزرگ‌تر و نیز موهای بلند و سیاه داشته و در وسط سینه لکه سفیدی به شکل ۷ دارد.

خرس سیاه آسیایی یکی از هشت گونه خرس دنیا است که فقط در قاره آسیا از ژاپن تا ایران پراکندگی دارد.

کد خبر 547335

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha