سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۹
۰ نفر

ظاهرا دوبار دچار شدن به عفونت ویروس کرونا امکان‌پذیر است، اما هنوز معلوم نیست این حالت چقدر شایع است.

reinfection

پژوهشگران در هنک‌کنگ اخیرا شواهدی درباره ابتلای یک شخص به ویروس کرونا برای بار دوم ماه‌ها پس از عفونت اولیه گزارش کردند.

این یافته‌ها در یک ژرونال پزشکی منتشر شده‌اند. اما دانشمندان می‌گویند این مرد ۳۳ ساله در بار اول عفونت علائم خفیفی داشته و در بار دوم بی‌علامت بوده است، بنابراین احتمالا دستگاه ایمنی بدن این شخص باعث حفاظت او در برابر بیماری شدید شده است، هر چند که نتوانسته است از عفونت دوباره جلوگیری کند.

عفونت دوباره در این مرد از طریق  غربالگری و آزمایش در فرودگاه هنگ‌کنگ شناسایی شده است و پژوهشگران می‌گویند بر اساس آزمایش‌های ژنتیکی او در بار دوم به گونه متفاوتی از ویروس دچار شده بود.

چندین مورد احتمالی دیگر عفونت دوباره از کشورهای دیگر از جمله در یک مرد آمریکایی که در بار دوم عفونت بدحال‌تر از بار اول آن بوده است، گزارش شده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید حتی اگر امکان عفونت دوباره با ویروس کرونا وجود داشته باشد، این پدیده احتمالا چندان شایع نیست.

کارشناسان بهداشتی معتقدند افرادی که به بیماری کووید-۱۹ ناشی از کروناویروس جدید دچار می‌شوند، تا حدی در برابر عفونت دوباره مصونیت دارند، اما هنوز دقیقا نمی‌دانند که میزان این حفاظت تا چه حدی است یا اینکه تا چه مدتی طول می‌کشد.

پاسخ به این پرسش‌ها مهم است، زیرا اگر مصونیت یا ایمنی افراد نسبت به این ویروس کوتاه‌مدت باشد، ممکن است به مانعی برای تولید واکسن‌های موثر بدل شود. برخی از کارشناسان هم می‌گویند ممکن است تزریق‌های «یادآور» واکسن (پس از بار اول واکسیناسیون) لازم باشد.

هنوز روشن نیست که آیا افراد دچار عفونت دوباره می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند یا نه. این موضوع هم دلیل دیگری بر توصیه دانشمندان به مردم است که به ماسک زدن، فاصله‌گیری اجتماعی و حفظ بهداشت شخصی (از جمله شست دست‌ها با آب و صابون) ادامه دهند.

کد خبر 547231

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha