یک مرد اهل ایالت نوادای آمریکا که قبلا دچار کووید-۱۹ شده بود، برای بار دوم دچار عفونت با کروناویروس شده و این بار علائمش شدیدتری داشته است.

COVID-19

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی پزشکان معتقدند که این نخستین مورد ثابت‌شده عفونت دوباره با کروناویروس در یک فرد در آمریکا است، پدیده‌ای که گرچه تا به حال نادر بوده است، اما بیانگر آن است که افرادی که دچار کووید-۱۹ می‌شوند، به طور خودکار در برابر آن مصونیت پیدا نمی‌کنند.

شرح حال این مرد ۲۵ ساله بوسیله پژوهشگران دانشگاه نوادا پس از داوری همتا (بازبینی کارشناسان مستقل) در ژرونال «بیماری‌های عفونی لنست» منتشر شده است، نشان می‌دهد که او برای نخستین در ۲۵ مارس (۶ فروردین) دچار علائم شده بود.

این مرد که دچار گلودرد، سرفه، سردرد، تهوع و استفراغ و اسهال شده بود، در ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) به یک محل انجام آزمایش رفته و آزمایشش برای کروناویروس مثبت شده بود. او هیچ بیماری زمینه‌ای یا ضعف ایمنی نداشت. او پس از ۹ روز ایزوله بودن در خانه بهبود پیدا کرده و علائمش برطرف شده بود.

او در ماه مه (اردیبهشت) دو  بار آزمایش کرونا داده بود و هر دوی آنها منفی شده بودند. اما دو روز بعد از منفی شدن آزمایش کرونایش، دوباره احساس ناخوشی کرده بود و آزمایشش کرونا در ۵ ژوئن (۱۶ خرداد) دوباره مثبت شده بود- این بار علائم او آنقدر شدید بود که به بستری شدن او در بیمارستان انجامید. این مرد پس از این دوره دوم بیماری بهبود پیدا کرده است.

بر اساس یافته‌های این بررسی تفاوت‌ها در توالی ژنتیکی ویروس کرونا در بار دوم عفونت در این مرد نشان داد که مربوط به عفونت بار اول که پنهان و دوباره شعله‌ور شده باشد، نیست.

این پزشکان می‌گویند احتمال اینکه سویه مشابهی از ویروس بر اثر جهش در یک فرد واحد به وجود آید، بسیار «بعید» است.  در این بررسی همچنین امکان اینکه این مرد همزمان با دو سویه ویروس دچار عفونت شده بود، اما یکی از آنها پنهان مانده و شعله‌ور شده باشد، رد شده بود.

این مرد در جریان عفونت دوم دچار تنگی نفس و کاهش اکسیژن شده و برای دریافت اکسیژن به بخش اورژانس برده شده بود.

هنوز روشن نیست چرا حال بیمار در عفونت دوم بدتر از حال او در عفونت اول بود، اما سه امکان برای توضیح این پدیده ارائه شده است:

- میزان بالاتری از ویروس در بار دوم عفونت وارد بدن این مرد شده است.

- ویروس دوم گونه قوی‌تری از ویروس اول بوده است.

- پاسخ ایمنی در برابر عفونت اول ممکن است عفونت دوم را بدتر کرده باشد.

دکتر مارک پاندوری، از دانشگاه نوادا در این باره گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهند که عفونت قبلی با کروناویروس لزوما باعث مصونیت در برابر عفونت‌های آینده نمی‌شود. امکان عفونت دوباره تاثیر قابل‌توجهی بر درک ما از ایمنی ایجاد شده در برابر کووید-۱۹ دارد.»

به گفته این پژوهشگر، برای همین است که توصیه می‌شود افراد بهبودیافته همچنان دستورالعمل‌های بهداشتی مانند فاصله‌گیری اجتماعی، ماسک زدن و شستن مرتب دست‌ها را رعایت کنند.

کارشناسان می‌گویند یافته‌های این بررسی بسیار نگران‌کننده هستند، به خصوص به این علت فاصله کوتاهی میان دو عفونت وجود داشته و عفونت دوم شدیدتر بوده است.

دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند پاسخ قاطعی به پرسش‌ها درباره ایمن شدن در برابر کرونا بدهند: آیا افراد پس از عفونت حتی عفونت با علائم خفیف در برابر کروناویروس ایمن می‌شوند و این ایمنی چه مدت به طور می‌انجامد؟

البته در حالیکه شمار عفونت‌ها با کروناویروس جدید از ۳۷ میلیون مورد گذشته است. تا به حال موارد گزارش‌شده عفونت دوباره بسیار نادر بوده‌اند.

کد خبر 557122

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha