چند سالی است مدیریت شهری‌درصدد ترغیب شهروندان به استفاده از دوچرخه و حفظ محیط‌زیست برآمده و در این زمینه نیز طرح‌های متعددی را اجرا می‌کند.

دوچرخه

 همشهری آنلاین- پروانه بهرام‌نژاد: چند سالی است مدیریت شهری‌درصدد ترغیب شهروندان به استفاده از دوچرخه و حفظ محیط‌زیست برآمده و در این زمینه نیز طرح‌های متعددی را اجرا می‌کند. این میان در سیزدهمین تکه پایتخت هم این رویکرد درحال پیگیری است. به‌طوری‌که‌ از هفته گذشته با اجرای طرح ویژه‌ای، دسترسی شهروندان و کارکنان این منطقه به دوچرخه تسهیل شده‌است. طرح «ساختمان‌ دوستدار دوچرخه» برای نخستین بار در پایتخت در منطقه۱۳ کلید خورده و اخیرا هم دو ساختمان برای این منظور به بهره‌برداری رسیده‌است. به گفته دست‌اندرکاران در راستای اجرای این طرح، همه ساختمان‌های شهرداری منطقه۱۳دوستدار دوچرخه می‌شوند.

  • نخستین در پایتخت

چندین دوچرخه رنگی بدو ورود در جایگاه‌های ویژه استقرار یافته‌ و مراجعان می‌توانند از آنها برای‌ تردد استفاده کنند. دوچرخه‌ها در مبادی ساختمانی قرار گرفته‌اند که امکانات خاصی برای دوچرخه‌سواران دارند. این ساختمان‌ها برای نخستین بار در شهر تهران و در مراسمی با حضور جمعی از مسئولان شهری هفته گذشته در سیزدهمین تکه پایتخت افتتاح شدند. ساختمان‌های شماره ۴ و مجتمع کوثر به‌عنوان «دوستدار دوچرخه» نخستین مراکزی هستند که در راستای رویکرد شهرداری تهران در استفاده از حمل و نقل پاک و ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در میان شهروندان و کارکنان، ایجاد شدند. «مرتضی رحمان‌زاده» شهردار منطقه۱۳دراین‌باره می‌گوید: «درحال حاضر ساختمان‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک، معاونت فنی و عمرانی و مجتمع کوثر، ضمن تجهیز به ۲۰ دستگاه دوچرخه، تسهیلات پارکینگ رایگان و امن را با جانمایی دوچرخه‌بند دارند تا کارکنان در ترددهای‌کاری خود با استفاده از دوچرخه دچار مشکل نشوند.» 

  • ساختمانی با امکانات ویژه

ساختمان‌های دوستدار دوچرخه علاوه بر محل استقرار این دستگاه‌ها، امکانات دیگری هم دارند تا استفاده از این وسیله حمل ونقل پاک، برای مصرف‌کنندگان آسان‌تر شود. شهردار منطقه۱۳درباره ویژگی‌ ساختمان‌های دوستدار دوچرخه می‌گوید: «برای نخستین بار در میان مناطق ۲۲‌گانه تهران و برای فراهم کردن آسایش و رفاه کارکنان، اتاق‌هایی در این ساختمان‌ها دایر شده است که مطابق دستورالعمل ابلاغی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران امکانات و بخش‌های خاص دارند.» او می‌افزاید: «در این اتاق‌ها لوازم کمک‌های اولیه و نظافت فردی از قبیل دوش، سشوار، اتو و کمد تعویض لباس وجود دارد.» شهردار منطقه ۱۳ تأکید می‌کند: «همچنین تسهیلاتی از سوی معاونت منابع انسانی شهرداری منطقه۱۳برای کارکنان دوچرخه‌سوار در نظر گرفته شده تا آنها بتوانند برای رفت‌وآمد از این مد حمل و نقلی پاک و انسان‌محور استفاده کنند.»

  • توسعه تدریجی مراکز

پس از افتتاح ساختمان‌های شماره ۴ و مجتمع کوثر به‌عنوان نخستین مراکز دوستدار دوچرخه پایتخت، این طرح به تدریج در سایر ساختمان‌های سیزدهمین تکه پایتخت تسری پیدا خواهدکرد. شهردار منطقه دراین‌باره می‌گوید: «در راستای تدابیر شهرداری تهران در استفاده از حمل و نقل پاک و همزمان با پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو، هر هفته یکی از ساختمان‌های نواحی چهارگانه و ستادی نیز، دوستدار دوچرخه می‌شوند.» رحمان‌زاده می‌افزاید: «براین اساس همه ساختمان‌های شهرداری منطقه۱۳ به‌زودی دوستدار دوچرخه خواهندشد.» علاوه براین توسعه مسیر دوچرخه و پیاده از دیگر طرح‌های مدیریت شهری در این حوزه است که دراین راستا مسیرهای دوچرخه‌سواری این منطقه در خیابان پیروزی، حدفاصل میدان شهدا تا میدان شهید کلاهدوز و بزرگراه شهید دوران تا در اول بوستان جنگلی سرخه‌حصار، همچنین از میدان شهید کلاهدوز تا در اول بوستان سرخه‌حصار و میدان مهتدی تا پادگان دوکوهه است.

کد خبر 547145

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha