جمعه ۱۴ مهر ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

درست در روزهایی که در فرانسه و پاریس خودروسازان با کاهش قیمت خودرو مواجه شدند، اخبار جدیدی از آمار فروش خودروسازان در ماه سپتامبر منتشر شده است.

 این آمار البته مربوط به بزرگترین بازار جهان یعنی آمریکای شمالی است، اما به صورت کلی برآیندی از آمار کلی فروش در دنیا هم تلقی می‌شود.

جنرال موتورز
بزرگترین تولید کننده خودرو در آمریکای شمالی حق دارد که به مذاکراتش با رنو – نیسان ادامه بدهد. جنرال موتورز در ماه سپتامبر باز هم با افت فروش 1/3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

با این حال به نظر می‌آید که روند فروش در جنرال موتورز  چرخش مثبتی به سوی روش‌های جدید و کم‌بهره داشته باشد و اوضاع بهتر شود. ظاهرا بیشترین میزان افت فروش در بخش وانت‌های بزرگ و پیکاپ‌ها بوده هر چند که SUV‌های جنرال موتورز نیز همچنان با استقبال کم مواجه می‌شوند.

 اما از طرف دیگر در کلاس خودروهای کوچک و کم مصرف اوضاع بهتر است و افزایش قیمت سوخت  حداقل این قسمت بازار را رونقی بخشیده. در این بخش جنرال موتورز با معرفی شورلت کبالت، شورلت مالیبو و مدل جدید آویو با تقاضای زیادی رو به رو شده و به بازار ماه اکتبر امید بسته است.

دایملر – کرایسلر
جوینت آلمانی دایملر- کرایسلر دقیقا دو روی سکه بازار آمریکا هستند. شاخه دایملر و مشخصا مرسدس بنز همچنان با  افزایش تقاضا روبه‌رو است و به زعم مدیران مرسدس بهترین سپتامبر در تاریخ حضور در بازار آمریکا را پشت سر گذاشته است.

 مرسدس در سپتامبر موفق شده تعداد 19873 دستگاه خودرو بفروشد و این در شرایطی است که در بازار کانادا با رکورد شکنی مواجه شده و 1421 دستگاه را به مشتریان تحویل داده است. مرسدس با این ترتیب در سه چهارم سال 2006 تعداد 13347 دستگاه را در بازار کانادا فروخته که 9/15 درصد رشد را نسبت به 9 ماه اول سال 2005 به همراه داشته است.

اما از آن طرف کرایسلر با افت محسوسی فقط 888/168 دستگاه خودرو فروخته است که نمودار کلی فروش دایملر – کرایسلر را با افت کلی 3/2 درصدی مواجه می‌سازد.

فورد
ظاهرا آلن مولالی مدیر جدید فورد برای  این کمپانی  خوشقدم بوده است. فورد با افزایش قابل توجه فروش در ماه سپتامبر مواجه شده و حالا موسم شادی است. اگر چه در بخش فروش وانت، فورد با افت 8/3 درصدی نسبت به سپتامبر سال گذشته روبرو شده اما افزایش 2/26 درصدی در فروش خودروهای سواری بسیار امیدوار کننده است.

 نکته جالب اینجاست که فورد موستانگ با فروش خیره‌کننده‌ای رو به‌رو شده و مدل F-150 هم مثل ماه گذشته پرطرفدار و محبوب است. فورد مدل فیوژن هم با تقاضای بالایی مواجه شده و  حتی مدل‌های هیکل درشتی مثل مرکوری میلان و لینکلن MKZ مشتریان زیادی داشته‌اند. اما افزایش 31 درصدی فروش موستانگ تقریبا بی‌سابقه بوده است.


تویوتا
بی‌شک برازنده ترین لقب برای تویوتا، نام «گودزیلا» غول افسانه‌ای و فانتزی ژاپنی است. تویوتا که در ماه آگوست هم با افزایش 18 درصدی فروش در آمریکا یکه‌تازی می‌کرد در سپتامبر هم با قدرت و شدت فروخته است.

 تویوتا 4/18 درصد رشد فروش نسبت به سپتامبر سال گذشته داشته که سهم زیاد این  افزایش را مدیون فروش جهشی مدل Fj کرویزر و کمری و یاریس است.

جیم لنتز قائم مقام اجرایی تویوتا همچنین از فروش فوق‌العاده مدل‌های هیبرید این کمپانی و البته نمایش کم‌نظیر خودروهای کوچک تویوتا در آمریکای شمالی می‌گوید: «باید بگویم که ما به استقبال مشتریانمان افتخار می‌کنیم.»

تویوتا با افزایش خیره کننده تقاضاها برای وانت درشت اندام توندرا مواجه شده که 74 درصد بیش از مدت مشابه سال قبل است اما آنها به افزایش تقاضا در اواخر سال هم امیدوارند چون قرار  است تعدادی از مدل‌های جدید برای سال 2007 پیش از کریسمس به بازار عرضه شوند.

کد خبر 5471

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز