دیدار دوستانه بازیکنان فوتبال اسبق تیم‌های ملی و باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال با جوانان روستای «کیگا» در منطقه ۵ تنها یک بازی دوستانه نبود.

ورزشی

همشهری آنلاین_ سمیرا باباجانپور:  این بازی برای جوانان روستانشینی که با حداقل امکانات ورزش‌های مورد علاقه خود را دنبال می‌کنند یک بازی غرورآمیز و فراموش ناشدنی را رقم زد.  

روستاهای حریم منطقه ۵ و ۲۲ روستاهایی قدیمی، با قدمت چندین ساله‌ای هستند که در میان اهالی پایتخت از شهرت زیادی برخوردارند. به‌خصوص به یمن زیارت امامزاده داود(ع) بسیار ی از تهرانی‌ها حداقل یکبار هم که شده راهی مسیر کوهستانی این روستاها شده‌اند. خوشبختانه با اینکه شهر و توسعه زندگی شهری تا یک قدمی این روستاها بالا آمده است اما روستانشینان نه تنها روستا را ترک نکرده‌اند بلکه روز به روز برای توسعه و آبادانی روستا تلاش می‌کنند. بحث تفریح و فعالیت‌های ورزشی یکی از مهم‌ترین بخش‌های توسعه پایدار در این روستاهاست. چون جوانان برای ماندگاری و دوام یک روستا حرف اول را می‌زنند پس اگر روستایی نتواند نیازهای یک جوان را پاسخگو باشد در نتیجه مهاجرت شکل می‌گیرد.  

  • کشف استعدادهای محلی

موقعیت جغرافیایی روستاهای غرب تهران و کوهستانی بودن آنها باعث شده است تا بحث زمین و ساخت اماکن عمومی همچون ورزشگاه‌ها با مشکل روبه‌رو باشد. با این حال بخشداری کن طی این سال‌ها توانسته نقش مؤثری در توسعه امکانات ورزشی این روستاها داشته باشد. در کنارهمه این موارد حضور پیشکسوتان و چهره‌های ورزشی در جمع جوانان و ورزشکاران روستایی باعث ایجادانگیز ه وقوت قلب می‌شود و در این بین کشف استعدادهای محلی شکل خواهد گرفت.  
«سید حسین دلبری» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۵ درباره دیدار دوستانه بازیکنان فوتبال اسبق تیم‌های ملی و باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال با جوانان روستای کیگا در حریم منطقه ۵ می‌گوید: «مسابقه دوستانه‌ای بین جوانان روستای کیگا با عنوان تیم فرشتگان و بازیکنان اسبق تیم‌ملی و باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال در زمین چمن مصنوعی کیگا برگزار و هدایایی از طرف بازیکنان تیم‌ملی به جوانان روستایی اهدا شد. هدف از این مسابقه دوستانه افزایش اعتماد به نفس بچه‌ها و ایجاد فضای شاد برای این عزیزان بود که بتوانند لذت پیروزی و شعور و نشاط اجتماعی را تجربه کنند.»

  • کاپ قهرمانی در دست جوانان روستا

«سید ابوالقاسم موسوی» بازیکن اسبق تیم‌ملی و باشگاه پاس و کاپیتان اسبق تیم شاهین که مسئولیت اداره ورزش شهرداری منطقه ۵ را نیز برعهده دارد درباره این بازی خیرخواهانه می‌گوید: «سال گذشته بازدیدی از روستای کیگا و تیم فوتبال روستا داشتیم یادم می‌آید وقتی وعده بازی با پیشکسوتان تیم فوتبال را به آنها دادم باور نمی‌کردند. این بازی قرار بود زودتر انجام شود ولی با شیوع ویروس کرونا متأسفانه به تعویق افتاد. خوشبختانه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همت اهالی روستا توانستیم بازی دوستانه و جذابی را تدارک ببینیم. این بازی یک رزمایش مؤمنانه بود تا جوانان ورزش دوست روستایی مورد حمایت قرار بگیرند.»  بازی تیم منتخب قهرمانان و پیشکسوتان تیم‌ملی و باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال با حضور «حمید جاسمیان»، «سعید عزیزیان»، «رضا حسن‌زاده»، «مجتبی شیری»، «قاسم موسوی»، «علیرضا محمد»، «اسماعیل هلالی»، «کوروش برمک» و «امیرآقاجانی» با مربیگری «حمید جاسمیان» با قضاوت «علی نوری» داوری ملی و بین‌المللی فدراسیون فوتبال برگزار و در پایان مسابقه از سوی شهرداری منطقه ۵ کاپ قهرمانی به‌صورت نمادین به تیم کیگا اهدا شد.  

  • احیای بازی‌های بومی 

مدیر اداره ورزش شهرداری منطقه ۵ درباره توسعه امکانات ورزشی در روستاهای حریم منطقه می‌گوید: «قبول داریم که امکانات ورزشی در این روستاها مناسب نیست. در حقیقت از حداقل امکانات بهره‌می‌برند. همین زمین ورزشی که بازی دوستانه تیم جوانان روستا و پیشکسوتان تیم‌ملی در آن برگزار شد چندان استاندارد هم نبود. به فاصله چند متری زمین فوتبال دره وجود داشت. خاصیت کوهستانی این روستاها باعث می‌شود امکان ساخت زمین‌های فوتبال گسترده و مجموعه‌های ورزشی مناسب نباشد.»
احیای بازی‌های بومی و محلی مهم‌ترین هدفی است که در توسعه ورزش روستاهای منطقه ۵ دنبال می‌شود. سید ابوالقاسم موسوی با اعلام این مطلب می‌گوید: «فرهنگ و تاریخ بازی‌های محلی و ورزش‌های بومی نباید از بین برود. در خاطرات روستانشینان بازی‌های جذاب زیادی نقش بسته است. سعی داریم با احیای این بازی‌ها و برگزاری مسابقات بین روستایی و محلی دوباره آنها را احیا کنیم. از طرفی ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی و کوهنوردی بسیار مناسب فضاهای روستایی است. هرچند همایش‌های پیاده‌روی زیادی برگزار می‌شود ولی باید ساماندهی شود و با هدف ورزش و توسعه گردشگری ورزشی ادامه پیدا کند. گروه‌های کوهنوری پایتخت و به‌خصوص منطقه ۵ هم بسیاری از قله‌های معروف این محدوده را فتح کرده‌اند و یک برنامه هفتگی دارند. به نظرم حمایت از این تیم‌ها می‌تواند زمینه را برای ورود مردم و علاقه‌مندان به ورزش‌های کوهستانی را مهیا کند. روستاهای منطقه ۵ پتانسیل بالایی برای ورزش‌های طبیعت‌گردی و کوهستانی دارند.»

  • امکانات ورزشی روستا مناسب نیست

در میان روستاهای حریم منطقه ۵ روستای سولقان از امکانات ورزشی بهتری برخوردار است. سالن ورزشی چند منظوره شهدای «عباسی» مناسب برای انواع بازی‌های توپی، ۲باشگاه بدنسازی و مسیر پیاده‌روی ۴ هزار متری که مخصوص پیاده‌روی طراحی شده است، از امکانات ورزشی این روستا محسوب می‌شود. این امکانات در کنار زمین چمن فوتبال امکانات قابل توجهی برای روستا فراهم کرده است. با این حال ابوالفضل‌میری رابط دهیاری روستای سولقان درباره حفظ این امکانات ورزشی می‌گوید: «متأسفانه تجهیز امکانات به ندرت اتفاق می‌افتد. مثلاً سالن ورزشی شهدای عباسی که سالن بزرگی است از تهویه هوا و سیستم خنک‌کننده در تابستان بی‌بهره‌است. تهیه این سیستم بسیار هزینه بر است. متأسفانه در تابستان این ورزشگاه چندان کارایی ندارد. اما در زمستان متقاضی زیاد دارد و از تیم‌های ورزشی محله‌های منطقه ۵ هم به این ورزشگاه مراجعه می‌کنند.» میری توسعه امکانات ورزشی در روستاها را یک امر ضروری برای نوجوانان و جوانان می‌داند و می‌گوید: «اگر به بحث ورزش اهمیت داده شود و امکانات فراهم باشد انگیزه هم زیاد و ورزش به یکی از مطالبات اصلی روستانشینان تبدیل می‌شود.»
 

  • دبیر شورایاری محله بهاران/ انتخاب مربی با تجربه برای تیم جوانان کیگا

از جمله اتفاق‌های خوبی که در حاشیه بازی دوستانه تیم فوتبال پیشکسوتان و تیم جوانان روستای کیگا افتاده است برنامه‌ریزی برای حضور مربی مجرب برای این تیم روستایی است. فاطمه حاجی محمدی دبیر شورایاری محله بهاران منطقه ۵ که در این برنامه حضور داشت در این‌باره می‌گوید: «فاصله این روستا با نخستین ایستگاه ورزشی شهری حدود یک ساعت است. یک مسیر پر پیچ و خم که وسیله حمل‌ونقل عمومی هم ندارد. با هماهنگی اداره ورزش منطقه تصمیم گرفتیم یک مربی ورزشی زبده و یا تجریه که در تهران باشگاه ورزشی دارد برای این جوانان‌ها در نظر بگیریم. این مربی هفته‌ای ۲ روز میزبان تیم فوتبال روستای کیگا خواهد بود. این برنامه باعث می‌شود تا استعداد بچه‌ها کشف شود.»

  • حمید جاسمیان نخستین کاپیتان تاریخ باشگاه پرسپولیس و بازیکن اسبق تیم‌ملی/این همه انگیزه باعث تعجبم شد

راستش اصلاً نمی‌دانستم در تهران چنین روستایی هم وجود دارد. از اینکه چنین روستای خوش آب وهوایی با جوانان شاد و توانمندی را در اینجا می‌بینم بسیار خوشحالم. از طرفی از مسئولان ورزشی هم تشکر می‌کنم که زمینه ارتباط ما با این جوانان مستعد را فراهم کردند. واقعاً روحیه ورزشی و مهمان‌نوازی روستانشینان زبانزد است. برای من جای تعجب دارد که این جوانان این‌قدر با انگیزه و با اراده ورزش را دنبال می‌کنند.  

  • کوروش برمک بازیکن اسبق پرسپولیس و تیم‌ملی و مربی چوکا تالش/این مسابقات باید تداوم داشته باشد

این برنامه با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد تا انیگزه‌ای برای جوانان باشد. به‌خصوص جوانان روستایی که به دلیل امکانات کم سهم ناچیزی از ورزش‌های ملی کسب می‌کنند. امیدوارم این برنامه تداوم داشته باشد. چون در صورت تداوم است که می‌توانیم به هدفمان که کشف استعداد جوانان است دست پیدا کنیم.  

  • اسماعیل هلالی بازیکن اسبق تیم پرسپولیس و تیم‌ملی/نباید از جوانان با استعداد غفلت کنیم

این مسابقه که در قالب یک بازی دوستانه ورزشی برگزار شد روز بسیار جذاب و فوق‌العاده‌ای را برای ما رقم زد. مسلماً هیچ‌گاه این روز و این جوانان را فراموش نمی‌کنم. مطمئن هستم که این ارتباط پایدار خواهد ماند. بازی در کنار بچه‌های مستعد وتوانمند که انگیزه ورزشی بالایی دارند بسیار نفسگیر و جذاب بود. این ورزشکاران جوان حرف‌های زیادی دارند، حرف‌هایی از جنس نبود امکانات. باید بدانیم که هرکدام از این ورزش‌کاران با انگیزه در آینده حرف‌های شنیدنی خواهند داشت چون تجربه ثابت کرده است که هرچه شرایط سخت باشد تلاش برای رسیدن به هدف بیشتر خواهد بود. باور دارم که همه ما ورزشکاران در قبال این جوانان رسالتی داریم که با حضور در بین آنها می‌توانیم روحیه انگیزشی و امید را برایشان زنده کنیم. فراموش کردن این جوانان با استعداد و باصفا غفلت از بخش مهمی از استعدادهای ورزشی کشورمان است.  

کد خبر 546712

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha