هشتگ‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده در اعتراض به بازگشایی مدارس مثل #نه_به_بازگشایی_مدارس و #نه_به_شروع_سال_تحصیلی.

مدرسه

همشهری آنلاین - حمیدرضا بوجاریان: مدت‌هاست رسانه‌ها از شیوع کرونا، مرگ‌ومیر ناشی از آن و راه‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری گزارش می‌دهند؛ گزارش‌هایی که حتی کودکان و نوجوانان هم در معرض اطلاعات آن قرار گرفته و با هشدارهایی که از سوی والدینشان برای رعایت بهداشت فردی دریافت کرده‌اند، هر روز بیشتر از روز قبل می‌شنوند؛ روندی که کم‌کم سبب ایجاد ترسی پنهان از حضور در جامعه بین گروه‌های سنی پایین شده است؛ ترسی که در نخستین روز سال تحصیلی خودش را نشان داد. چالشی که از روزهای گذشته آغاز شده بود، بالا گرفت، تعداد زیادی از والدین گفتند فرزندانشان را در شرایط کرونا به مدرسه نمی‌فرستند. این مهم‌ترین تقابل میان پدر و مادرها و نظام آموزش و پرورش ایران است؛ پیامدی فراگیر برآمده از بحران کرونا.

در شبکه‌های اجتماعی هشتگ‌هایی به راه افتاده در اعتراض به بازگشایی مدارس مثل #نه_به_بازگشایی_مدارس و #نه_به_شروع_سال_تحصیلی. کم نیستند پدر و مادرانی که اعتراض‌هایشان نسبت به بازگشایی مدارس را توییت کرده یا در صفحات شخصی‌شان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند. البته رئیس‌جمهوری، بالاترین مقام اجرایی دولت گفته: «اگر خانواده‌ای گفت نمی‌خواهم امسال فرزندم به مدرسه برود، نمی‌توانیم مجبورشان کنیم.» و البته ادامه داده که مسئولیت عقب‌ماندن دانش‌آموزانی که مدرسه نمی‌روند با خانواده آنهاست.

۱- درباره کرونا، مدرسه و مخاطرات احتمالی  با فرزندانتان گفت‌وگو کنید

به‌نظر می‌رسد ۶‌ماه پس از آغاز کرونا همانطور که نظام آموزشی همچنان مشکلاتی را برای یک آموزش سراسری سازگار با کرونا تجربه می‌کند، خانواده‌ها هم برای چگونگی مواجهه با این بازگشایی آمادگی لازم را ندارند. فروغ اسرافیلیان، روانشناس سلامت و استاد دانشگاه تربیت‌مدرس معتقد است والدین باید در صحبت با فرزندان خود درباره بیماری کرونا و نقش مهمی که خودشان در حفظ سلامتی خود دارند، پیشقدم شده و با فرزندانشان درباره شرایط کنونی و آداب مدرسه رفتن صحبت کنند: «آنها باید به فرزندانشان بگویند هرگاه نشانه‌های بیماری را که اغلب هم شبیه سرماخوردگی عادی یا آنفلوآنزاست در خود احساس می‌کنند، از این علائم نترسند. باید بلافاصله موضوع را به اولیای مدرسه یا والدین خود بگویند و از ماسک برای حفظ سلامتی خود و دیگران استفاده کنند.»

به گفته او، بزرگسالان باید این واقعیت را که دانش‌آموز ممکن است درمورد بیماری کرونا و شرایط فعلی عصبی و نگران باشد، درک کرده و با او همدلی کنند. به دانش‌آموز یادآوری کنند کارهای مؤثر زیادی می‌تواند انجام دهد که هم خود و هم دیگران را از بیماری در امان نگاه دارد؛ اقداماتی مانند شست‌وشوی مرتب دست‌ها، لمس نکردن صورت، حفظ فاصله اجتماعی و نیز خودداری از به اشتراک گذاشتن مواد غذایی با دوستان و همکلاسی‌های دیگر.» این استاد دانشگاه تربیت‌مدرس، بر اهمیت گفت‌وگو و متقاعد کردن دانش‌آموزانی که به‌دلیل شنیدن اخبار تمایل زیادی به حضور در مدرسه ندارند، تأکید می‌کند و می‌گوید: «باید به زبان دانش‌آموز و با ارائه اطلاعات درست و دقیق به آنها بدون اینکه ترس را در دانش‌آموز تقویت کند به‌گونه‌ای رفتار شود تا دانش‌آموز حاضر باشد در محیط مدرسه حضور پیدا کند و تحصیل خود را از سر بگیرد.»

۲- فراموش نکنید وابستگی به اینترنت برای کودکان خطرناک است

خانواده‌های بسیاری بر این باورند که حضور دانش‌آموز آنها در کلاس درس می‌تواند خطرات زیادی را متوجه فرزندشان کند. اسرافیلیان چنین تفکری را ناشی از اطلاعات کم جامعه از بیماری می‌داند و بر این باور است که باید با بیماری زندگی کرد و گوشه‌نشینی و دوری از اجتماع نمی‌تواند مشکلات را برطرف کند: «باید با بیماری زندگی کنیم و همزیستی مسالمت‌آمیزی با آن داشته باشیم. همه انسان‌ها در برهه‌های مختلف زمانی شرایط استرس‌زای زیادی را تجربه کرده‌اند؛ بنابراین وابسته شدن به اینترنت و فضای مجازی برای آموزش نمی‌تواند پیامدهای خوشایندی داشته باشد.»  او به بازگشایی مدارس در کشورهای دیگر دنیا اشاره می‌کند و می‌گوید: «ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل‌های بازگشایی مدارس را ابلاغ کرده است. ممکن است والدین اعتقاد داشته باشند مدارس قادر به اجرای همه آن دستورالعمل‌ها نیستند. در چنین شرایطی باید پیوند میان اولیای مدرسه با اولیای دانش‌آموز بیشتر شود و خانواده‌ها بخشی از تجهیزات مورد نیاز برای افزایش سلامت دانش‌آموز خود را در مدرسه تأمین کنند تا فرزند آنها از حضور در مدرسه احساس ترس نکند.»

۳- کاهش استرس‌ها به‌زودی اتفاق می‌افتد

استاد دانشگاه تربیت‌مدرس، با بیان  اینکه خانواده‌ها سفرهای زیادی بعد از شیوع بیماری کرونا در کشور انجام داده و نگرانی زیادی از بابت ابتلا به بیماری نداشته‌اند، معتقد است که والدین باید به دانش‌آموز یادآوری کنند که مدرسه خانه دوم اوست و سلامت او در مدرسه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خطر نمی‌افتد: «دانش‌آموزان با استفاده از آموزه‌ها و توصیه‌هایی که والدین به آنها درباره رفتار با دیگران دارند، یاد می‌گیرند چه رفتارهایی می‌تواند سلامتشان را به خطر بیندازد. در چنین شرایطی، دانش‌آموزان با به اشتراک گذاشتن دانسته‌های خود می‌توانند از شیوع بیماری جلوگیری کرده و استرس هفته‌های اول حضور در کلاس درس را کم و روال عادی درس خواندن را آغاز کنند.»

۴-آموزش پروتکل‌های بهداشتی را ادامه بدهید

در همین حال، با وجود ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی مدارس، به‌نظرمی‌رسد بسیاری از مدارس امکانات و منابع مالی مورد نیاز برای بازگشایی و استقبال از دانش‌آموزان را ندارند. به گفته رضا وهاب، پزشک، اجرای دستورالعمل‌های صادر شده ستاد ملی مقابله با کرونا در استان‌های کم‌برخوردار با چالش‌های جدی روبه‌رو است: «منابع مالی محدودی در اختیار وزارت آموزش و پرورش برای تأمین تجهیزات و امکانات برای باز کردن مدارس قرار گرفته است. نگرانی ما در بازگشایی‌ها بیشتر معطوف به استان‌های کم‌برخوردار و محرومی است که در رده استان‌های زرد یا سفید قرار دارند و دانش‌آموزان در این مناطق علاوه بر استفاده از نرم‌افزار شبکه شاد و برنامه‌های آموزشی تلویزیون، باید سر کلاس درس بروند. ممکن است در این مناطق به‌دلیل کمبود منابع مالی یا تجهیزاتی، نتوان همه پروتکل‌هایی را که ستاد ملی خواهان اجرای آن است به‌درستی اجرا کرد.» وهاب به همشهری می‌گوید ارائه آموزش‌های بهداشتی به بچه‌ها قبل از حضور در کلاس‌ درس و تأکید اولیای مدرسه به رعایت همه پروتکل‌ها می‌تواند در روزهای آغاز سال تحصیلی نگرانی درباره شیوع بیماری را به حداقل برساند: «باید در مدارس امکان تب‌سنجی فراهم شده تا از حضور دانش‌آموزانی که علائم بیماری دارند، سر کلاس درس جلوگیری شود. علاوه بر این، فاصله میان میز و صندلی‌ها افزایش یافته و براساس معیارهای هر مدرسه به نوبت دانش‌آموزان در کلاس حاضر می‌شوند.

۵- در آخر؛ خطر بی‌سوادی پنهان وجود دارد

در نظرسنجی «خبر فوری» ۷۷درصد والدین در پاسخ به این سؤال که آیا حاضرند فرزندانشان را در شرایط کنونی به مدرسه بفرستند، جواب منفی داده‌اند و تنها ۲۴درصد اعلام کرده‌اند که فرزند خود را به مدرسه می‌فرستند. این پرسش در یک کانال پربیننده با ۲میلیون فالوئر به اشتراک گذاشته شده است؛ پاسخ‌هایی که نشان می‌دهد والدین نگرانی‌ها و تردیدهای جدی درباره بازگشایی مدارس، پروتکل‌های تدوین شده و امکانات بهداشتی پیش‌بینی شده در واحدهای آموزشی دارند. به گفته علی سلیمان‌پور، کارشناس مسائل آموزشی، وضعیت بهداشت بسیاری از مدارس کشور خصوصاً در استان‌های محروم و به ظاهر برخوردار مناسب نیست، اما این موضوع نباید به تعطیل شدن مدارس منجر شود: «ماه‌هاست مدارس کشور به‌دلیل شیوع کرونا تعطیل شده است. اگر چندماه دیگر هم مدارس تعطیل شود، اتفاق خاصی برای بهبود وضعیت بهداشت در مدرسه نمی‌افتد. دلیل این موضوع نبود مطالبه‌گری از سوی والدین برای ارتقای وضعیت بهداشت مدارس است؛ مطالبه‌گری که هرگز ازسوی والدین در سال‌های گذشته وجود نداشته است.» او معتقد است حضور پیدا نکردن دانش‌آموزان و مخالفت والدین آنها برای رفتن به مدرسه در نهایت می‌تواند منجر به ایجاد پدیده‌ای به نام بی‌سوادی پنهان در نظام آموزشی کشور شود: «این درست است که شبکه شاد یا شبکه‌های صداوسیما بخشی از توان خود را برای ارائه آموزش‌های غیرحضوری به دانش‌آموزان بسیج کرده‌اند، اما این خطر وجود دارد که دانش‌آموزان ازسوی مربیان خود به‌درستی ارزشیابی نشوند و با دریافت نمرات غیرواقعی مجوز حضور در مقاطع بالاتر تحصیلی را دریافت کنند؛ اتفاقی که بدون شک سیستم آموزشی کشور را دچار خسارت می‌کند.»

کد خبر 546565
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرید IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    29 1
    خانم اسرافیلیان شما خودتون به گفته هاتون باور دارید ،یعنی خدایی بچه مدرسه ای ابتدائی داشته باشید ،مدرسه می فرستید؟
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    18 2
    سواره را چه خبر از حال پیاده!!!!!؟؟؟
  • کریم IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    23 0
    انتخاب بین مرگ و زندگیه . اینقدر اصرار به اموزش حضوری نداشته باشید چند ماه دیکه واکسنش میاد. قرار نیست تا ابد این طور باشه . ریسک نکنید . اموزش را فعلا بصورت غیر حضوری و بصورت تلویزیونی و اینترنتی برگزار کنید .
  • جعفری IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    14 0
    شما یا در این مملکت زندگی نمیکنید یا سواد ندارید. اگر چین مدارسش را بازگشایی کرده چون وضعیت کرونا در این کشور سفید و ویروس تقریباً از بین رفته است و با پیشگیری ها قطعاً تمام خواهد شد ولی در ایران بدلیل احمال مسئولین در ستاد کرونا و نادیده گرفتن تلاشهای وزارت بهداشت و جان دادن تعدادی زیادی از پرسنل درمان و خانواده‌هایشان هنوز مردم این ویروس را جدی نگرفته اند. بخدا این کادر درمان گناه دارند. نزدیک به هشت ماه است که از زندگی ساقط شده اند ولی چون مسئولین ستاد کرونا همه چیز را به بازی میگیرند متاسفانه هرروز عادی انگاری این ویروس وحشتناک بیشتر می شود. مردم به مسافرت می روند . مردم مراسمهای بدون رعایت به اصطلاح پروتوکلهای تعریف شده را برگزار می کنند. وضع سیستم حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوس) که فاجعه است. الان هم که مدارس، بخدا هیچ دستورالعملی اجرا نمیشود. مدرسه پسر من فقط یک ضدعفونی کننده داشت که بچه ها دستهایشان را ضدعفونی می کردند. تب سنجی وجود نداشت . مگر نگفتند نباید در فضای بسته جلسات برگزار شود. مدرسه ای با 70 دانش آموز زیر سقف، جلسه در فضای بسته نیست؟ فاجعه در راه است.
  • ahad IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    22 2
    کارشناس محترم الان زمان اظهارنظر شما و همکاراتون نیست سلامتی همه ما ارجح تر از همه امور است لطفا توجیه نکنید......وابستگی و بیسوادی و.......اینا در وحله دوم قرار دارد......
  • مادر IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    9 0
    خانم اسرافیلی همه که وضع مالی توبی ندارند که یا غیر انتفاعی بروند یا معلم خصو صی بگیرند راست میگید یه روز در پوشش مادر دانش آموز به مدرسا های دولتی سر بزنید تب سنج کجا بوده خواهر من هجوم ۲۰۰ دانش آموز که تقسیم به پهار شده یعنی مدرسه ۸۰۰ نفری تقسیم یه ۴ فاجعه درد ناکیست مجازی چه اشکالی داشت لااقل بپه ها بدون استرس آموزش میگرفتن بهتر نبود لطفا تا دیر نشده فکری کنید
  • فاطمه IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    25 0
    هروقت خودتون بابچه هارفتیدداخل کلاس نشستیدبعدبیاییدنظربدیدکه....
  • رضا IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    9 0
    بیایید توی خیابونها بعد از تعطیلی مدارس ببینید که اکثر بچه ها ماسک ها رو برداشتن و چسبیده به هم دارن بازی و شوخی میکنن... اکثر بچه ها عادت دارن دستتشون رئ مدام توی دهنشون بکنن، از تجربه وحشتناک فرانسه باید عبرت گفت که با بازگشایی مدارس امار ابتلای روزانه از زیر هزار نفر در روز رسیده به 9000 نفر در روز به هر حال مدارس با افزایش امار شدید که اتفاق خواهد افتاد تعطیل میشه بهتره پدر و مادرها عجله نکنن باید پذیرفت تا زمانی که کرونا هست باید والدین نقش معلم دوم رو در استفاده از اموزش تلویزیونی و اینترنتی به عهده بگیرن.
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    11 0
    حالا مثلا ماها که حضوری درس خوندیم خیلی باسوادییم .مشکل از حضوری یا غیر حضوری بودن اموزشات نیست مشکل ما از سیستم آموزشی و شیوه ناصحیح آموزش تو کشور هست که بچه های ما را درس گریز کرده
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    8 0
    منظور شان از کاهش استرس عادی شدن مرگ و میر فرهنگیان و محصلین است مثل مرگ ۲۵۰ نفر در یک روز موج دوم کرونا در مورد بیسوادی هم آموزش تلویزیون از مدرسه بیشتر بوده
  • Hosein10m IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    5 0
    چرت میگی باز دولت رشوه داد به همه نیومدید تو مدارس . فکر میکنید کسی رعایت می‌کنه اما همه تو بغل هم ان
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    12 0
    سلام. بی سوادی پنهان همین حالا هم هست ؛ بروید و از دانش آموزان آزمون بگیرید تا بفهمید چه قدر درس های سنوات گذشته را به یاد دارند. بسیاری از معلمین برای آموزش یک مبحث مثلاً توان در ریاضی مجبورند آنرا از هفتم بگویند به نهم برسانند. ادامه دارد...
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    8 0
    ادامه...(نظر قبلی ام) بی سوادی پنهان از وقتی شروع شد که به جای آموختن بدنبال افزایش حدّ متوسط سال های حضور دانش آموزان در مدرسه در شاخص توسعه ی انسانی شدیم. ای کاش بفهمیم: ششم ابتدایی دار باسواد بِه ز دکترای بی سواد! -والسّلام.
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    2 0
    سلمتی بچه ها باارزشتر ازسوادشان هس
  • NL ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    5 0
    کسی منتظر نظر کارشناسی تو یکی نیست اسرافیان مردم را ابله فرض نکن .خودتییییییب
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    9 0
    حالا مثلا ماها که حضوری درس خوندیم خیلی باسوادییم .مشکل از حضوری یا غیر حضوری بودن اموزشات نیست مشکل ما از سیستم آموزشی و شیوه ناصحیح آموزش تو کشور هست که بچه های ما را درس گریز کرده
  • مهدی IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    5 1
    یک سوال چرا ریاست محترم جمهور بازگشایی مدارس رو به صورت ویدویی انجام دادند. چطور خودشون حاضر نیستن برا چند ساعت در مدرسه حاظر بشن ولی انتظار دارند مردم بچه هاشون رو بفرستن مدرسه....
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    8 0
    سلام خانم محترم شما لطف کنید به مدرسه ابتدایی بزنیدوببیند وضع سرویس های بهداشتی را وبازی آنهارا بعدا اظهار نظر بفرمائید
  • فارس IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    5 0
    من مادری که به خاطر کرونا از شهرم خارج نشده ام فقط برای خرید مایحتاجخانه بیرون رفته وبرگشتهام من این سختی رو به خودم دادم که بچم کرونا نگیره الان بیام بچه ام رو بفرستم مدرسه که هر لحظه امکان رعایت نکردن پورتکل رو داره .اصلا به هیچ عنوان این کار رو نمیکنم با تدریس مجازی پیش میرم
  • هیچی IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    12 0
    نه حضوری نه غیر حضوری.بشینید تو خونه هاتون ببینیم چی به سرمون میاد
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    6 0
    مثلان این نظام آموزشی چه گلی زد به سر بچه ها که سواد مساوی مرگ و مریضی
  • ناشناس IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    3 0
    کدام پروتکل رو تو مدارس اجرایی کردین اینکه کمی الکل میزنید اخه بچه دبستانی میتونه چند ساعت ورجه ورجه نکنه ودست به سر وصورتش نزنه کشوهای دیگه رو ببینید چه امکاناتی مهیا کردن واسه دانش اموزاشون ایران رو با اونا میسنجید کدام کار مسئولین مادرست بود که این یکی باشه بچه خودتون نیست که دلتون بسوزه بیمارستانای دولتی رفتین حتی به خودشون زحمت نمیدن دکتر عمومی رو بیشتر از یکی قرار بدن تو این وَعیت کرونا وشلوغی مراجعین . تنها چیزی که در ایران ارزان وبی مقدارست واسه مسئولین جان انسانها ست
  • سلام JP ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    4 0
    فقط یک سوال جواب بدین شما به بچه می گویید دست به ماسک و صورت نزن خود شما در روز چند بار دست می زنید ... حالا برو به مسائل بهداشتی بالاتر ..... . ول کن بابا کارشناسای توجیه گر . فرصت برای جبران درس هست ولی برای زندگی چه .
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    6 0
    برید گم شید مردمو مسخره کردین ما جیگر گوشه همونو با دست های خودمون نابود کنیم ی سال آموزش حضوری نداشته باشیم هیچ اتفاقی نمیفته کرونا تا ابد نیست .بچه هارو میفرستن به زور سر کلاس بد کلی تلفات میدیم .بعدش میان میگن ببخشید اشتباه شده جمع کنید این مسخره بازی هارو
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    3 0
    اگه خودتون بچه ابتدایی داشتید وتو خونه هم بچه ی شیرخواره اجازه میدادید برن مدرسه ؟تو این مسایل باید همه رو درنظر بگیرید نه یه عده ی خاص .خیلی از مردم امکان خرید هرروزه ی ماسک ومواد ضدعفونی رو ندارن.همیشه که اینجوری نمیمونه .اعتیاد به اینترنت رو میشه از بچه ها گرفت اما تبعات روحی که محیط مدرسه روی بچه هاداره ممکنه تا سالها بمونه .بچه ای که باید کلاس اول بره مشکل روحی جدا شدن از خانواده رو داره ووقتی محیط مدرسه رو هم پر از باید ونبایدوبانگرانی میگذرونه از مدرسه وتحصیل زده میشه .قبل از هراظهار نظری یه کم فکر کنید.
  • امامعلی IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    6 0
    تحلیل نسبتا منطقی ارائه شده اما در صورت عدم رعایت پروتکلها یقینا عوارض نامطلوبی را شاهد خواهیم بود .
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    5 0
    سلام ،به امید خدا این شرایطی که این بیماری واسه همه درست کرده پایدار نمیمونه،چون با اومدن واکسنش وضع خیلی بهتر میشه،حالا اگه ۱سال مدارس به شکل حضوری تعطیل میشد به خدا چیزی نمیشد.