چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

لیلا داودی: سال‌ها بود که مردان تکتیکی از رسیدن به آنچه حقشان بود، محروم مانده‌ بودند

سال‌ها بود که بازیکنان تیم قرمزپوش و دوست‌داشتنی اروپا، به هیچ نقطه مطلوبی دست پیدا نمی‌کردند. مدت‌هاست که برای رسیدن به یک شادی ملی لحظه‌شماری می‌کنیم.

با آنکه بازیکنانی بزرگ را در اختیار خود داشتیم؛ اجازه پیدا نمی‌کردیم در کنار جام‌های مختلف باشگاهی که در رده‌های اروپایی و جهانی به هموطنان خود تقدیم می‌کنیم، افتخاری ملی را به دست بیاوریم.

حتی در جام جهانی 2002 که همه، ما را در قواره‌های قهرمانی می‌دیدند، تقدیرمان به گونه‌ای دیگر نوشته شد. با این حال به نظر می‌رسد این بار موضوع فرق می‌کند و قرار است اتفاق تازه‌ای برای ما بیفتد. این تیم در اندازه‌های قهرمانی ظاهر شده تا ما را امیدوار کند.»
این، آغاز مطلب روزنامه مارکا، پس از پیروزی 4 بر یک دیشب اسپانیا مقابل روسیه بود. روزنامه‌ای که فوتبالدوستان ایالت‌های جدایی‌طلب کشور اسپانیا از جمله ایالت‌های معروف کاتالونیا و باسک، آن را قبول ندارند و همواره نوشته‌های آن را جانبدارانه و به سود تیم اول شهر مادرید تلقی کرده‌اند، این بار در مطلبی ملی به تیم اول کشور اسپانیا پرداخته است. تیمی که از هم کاپیتان آن، یک مادریدی بود و شاید در آینده همین تصمیم، دردسرهای تازه‌ای را برای این فوتبال این کشور ایجاد کند.

بازی دیشب اسپانیا و روسیه محل مناسبی برای نمایش توانایی‌های ماتادورها بود. آنها که قدرت هلند را در بازی اول مقابل قهرمان جام جهانی 2006 دیده بودند، برای آنکه خود را در حد یک مدعی جدی برای قهرمانی این دوره نشان دهند، بازیکنان حریف را قتل عام کردند تا همه چیز برای آنها با شیرینی آغاز شود.

هیچ یک از 3 بازیکنی که 6 سال پیش در تیم ملی اسپانیا حضور داشتند، روزی که در ورزشگاه جام جهانی گوانگ‌ژوی کره جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی مقابل یکی از دو میزبان جام قرار گرفتند را فراموش نمی‌کنند. ایکر کاسیاس، کارلس پویول و ژاوی هرناندز آن روز را از یاد نمی‌برند. روزی که 2 گل آنها مردود اعلام شد تا ماتادورها، قربانی بزرگ جام نام بگیرند.
از آن روز، 6 سال می‌گذرد. گاس هیدینک، سرمربی هلندی تیم ملی کره جنوبی در آن جام که حالا روسیه را هدایت می‌کند، پس از قربانی کردن انگلیس، به طعمه‌ای دیگر فکر می‌کرد؛ اما لوییز آراگونز، بر خلاف خوزه آنتونیو کاماچو، اسیر تفکرات هیدینک یا تقدیر بازی و خواسته‌های کمیته برگزاری نشد. او برای آنکه به سرنوشت مکلارن و تیم ملی انگلیس هم دچار نشود، از همان دقیقه اول به تیم خود دستور حمله داد. نتیجه این تفکر، ثبت بهترین نتیجه جام تاکنون برای ماتادورها بود.

آراگونز که تصمیم او برای حذف رائول، ‌مشکلات بسیاری را برای او درست کرد و تیغ رسانه‌های مادریدی را در این ماجرا به جان خرید، بازی اول را آنقدر مطمئن آغاز کرد که همه سایت‌های قاره سبز بخصوص سایت یوفا این تیم را شایسته حضور در نیمه‌نهایی دانستند. اگرچه اسپانیا، روسیه را در هم کوبید؛ اما همه امیدوارند این تیم مانند دیگر تورنمنت‌ها، شروعی ویران‌کننده و پایانی دراماتیک نداشته باشد.

داوید ویا که آراگونز پیش از شروع بازی‌ها و در مقام دفاع از خود برای خط کشیدن روی نام رائول، از او به عنوان مهاجمی کارآمد نام برده بود که جای خالی همه مردان بزرگ را پر خواهد کرد، در بازی دیشب، به خوبی پاسخ اعتماد آراگونز را داد و هم خود را از زیر بار فشار روانی مسابقات و هم آراگونز را از دست رسانه‌ها راحت کرد. او در حالی که چمن ورزشگاه تیوولی نیو استادیوم شهر اینزبروک زیر بارش باران تابستانی اتریش قرار داشت، در دقایق 20، 45 و 75 گل زد تا همه چیز به نام اسپانیا نوشته شود. اگرچه روسها برای کم کردن سنگینی شکست، موفق شدند در دقیقه 86 توسط پابلیچنکو به گل برسند؛ اما اسپانیایی‌ها در دقیقه 90 گل زدند تا فاصله آنها با حریف در عدد 3 حفظ شود. زننده این گل، سسک فابرگاس بود که در دقیقه 54 در میان دلخوری فرناندو تورس جوان و لیورپولی به میدان رفته بود. این گل هم به دلیل شرایط دو بازیکن و هم به دلیل حضور هر دو نفر در لیگ برتر انگلیس ارزش زیادی برای فابرگاس داشت. با این حال موقعیت تورس در تیم ملی اسپانیا به خطر نخواهد افتاد. این نظری است که سرمربی تیم ملی اسپانیا در کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان بازی گفت.

او ادامه داد:«تیم ملی آن طور بازی کرد که شایسته تیمی گرانقیمت بود. بازیکنان ما گرانقیمت‌ترین تیم یورو هستند و باید در حد نام خود بازی می‌کردند. این کمترین توقع از بازیکنانی است که برای رسیدن به اولین قهرمانی ملی خود تشنه هستند. بازی با روسیه به دلیل قدرت فیزیکی حریف سخت است؛ اما اگر قرار باشد قدرت فیزیکی حریف را با توانایی‌های فنی از کار بیندازید، ارزش فیزیکی تیم در بازی از بین می‌رود. تیم ما اجازه نداد که کار به مقاومت فیزیکی برسد. تیم حریف در قلب خط دفاع، ناپختگی زیادی داشت و ما سعی کردیم همه برنامه‌های خود را از این نقطه طراحی کنیم.»

مرد 69 ساله اسپانیایی، درباره مهاجمانش گفت: «حالا مشخص شد که چرا من تا این اندازه از و یا حمایت کردم. دلیل تعویض تورس هم به دلیل بی‌اعتمادی من به او نبود. من فقط به او استراحت دادم تا او در بازی‌های بعدی به ما کمک کند.» سرمربی تیم ملی روسیه هم در اتاق کنفرانس گفت:«اتفاقی که نباید می‌افتاد، افتاد. گاس هیدینک ادامه داد: من پیش از بازی به بازیکنان گفتم اسیر نام اسپانیا نشوند تا اتفاقی که برای روسیه در تورنمنت‌های قبلی افتاد، برای ما روی ندهد؛ اما این داستان برای من هم تکرار شد. به هر حال باید پذیرفت در شرایط کنونی، سقف کار روسیه، رسیدن به مرحله نهایی بود و فعلا نباید درباره حضور این تیم در مراحل بالا صحبت کنیم. تیم ما کمی برای رسیدن به نیمه‌نهایی بی‌تجربه است و تا بازیکنان نخواهند، این مشکل برطرف نمی‌شود.»

همشهری امارات

کد خبر 54648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز