تغذیه سالم و به‌ویژه گنجاندن مواد غذایی گیاهی در سبد غذایی خانواده در این روزهای کرونایی تأثیر بسزایی در حفظ سلامتی و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری «کووید ۱۹‌» دارد.

شربت

به همین بهانه در این بخش «نگار هاشمی» مسئول مرکز تحقیقات آموزش و مشاوره فضای سبز منطقه ۱۰، چند شربت گیاهی را که خاصیت دارویی هم دارند، معرفی می‌کند.  

  • بیدمشک، زعفران و بهار نارنج

عرق بهارنارنج و گلاب از گیاهان گرم هستند که وقتی با زعفران ترکیب شوند گرمی‌شان دوچندان می‌شود. عرق بیدمشک هم با توجه به خاصیت سرد وتری که دارد، به متعادل شدن آن کمک می‌کند. این نوشیدنی آرام‌بخش و ضداضطراب است.  

  • لیموترش و عسل

لیموترش تازه ویتامین‌ث فراوانی دارد و شربتش دارای طبیعت معتدلی است. اگر افراد مبتلا به کم‌خونی همراه غذاهای با پروتئین گیاهی خود مثل سویا و حبوبات از لیموترش تازه یا به‌عنوان نوشیدنی همراه غذا از شربت آن استفاده کنند، به جذب بیشتر آهن غذا کمک می‌کند.  

  • ریحان

این سبزی و تخم آن در طب سنتی ایرانی جایگاه خاصی دارد. قسمت مورد استفاده دارویی ریحان سرشاخه‌های گل‌دار و برگ‌های تازه یا خشک‌شده آن است. شربت ریحان به علت دارا بودن ویتامین‌های A، E و C خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در مقابل انواع بیماری‌ها، مخصوصاً سرطان سینه می‌شود. مصرف این شربت باعث رفع زخم‌های دهانی و گلو مانند ورم گلو و لوزه می‌شود. همچنین خاصیت چربی‌سوزی دارد.  

  • اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس طبیعت گرم و خشک دارد. رفع مشکلات بی‌خوابی، افسردگی و افزایش تمرکز از مهم‌ترین خواص اسطوخودوس است. نوشیدن شربت اسطوخودوس قبل از خواب به داشتن خوابی آرام و راحت کمک می‌کند.

کد خبر 546448

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha