چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

لیلا سیف: در این شلوغی و ترافیک، وقتی با کله داغ کرده و پر عرق به خانه می‌رسید، هیچ‌چیز به اندازه قلپ‌قلپ نوشیدن یک پارچ شربت خنک زیر باد کولر مزه نمی‌دهد!

نوشیدنی

بهترین گزینه هم برای درست کردن شربت خنک، انواع عرقیات گیاهی هستند که هم ضررهای مواد شیمیایی را ندارند و هم اگر زرنگ باشید و درست انتخاب کنید کلی برایتان فایده دارند. نکند شما هم از آنهایی هستید که فکر می‌کنند عرقیجات مال عصر مادربزرگ‌ها و دوره مریضی است؟! خودتان را به آن راه نزنید، لطفا! قدیمی‌ها همین چیزها را خورده‌اند که حالا مادربزرگ‌تان از شما سرحال‌تر است دیگر!چون در دوره و زمانه ما ملت هر چیزی را که خوش‌شان بیاید، می‌خورند. اما قدیم‌ها اینطوری نبود. هر چیزی که می‌خوردند برای خودش حساب و کتاب و فایده‌ای داشت. عرقیات گیاهی هم از این قاعده مستثنا نیستند. هر کدام از این عرقیات به یک دردی می‌خورد. اگر این دردها و درمان‌ها را بشناسید، خوردن‌شان بیشتر می‌چسبد.

تشنگی

اکثر شربت‌های عرقیات شربت‌ها برای رفع عطش مفیدند اما دوتایشان خاص این مشکل هستند:
اُترُج و شربت آبلیمو از قدیم برای رفع تشنگی توصیه شده اما کسانی که ناراحتی معده دارند به جای شربت آبلیمو می‌توانند از شربت اترج استفاده کنند.
شربت سکنجبین: برای رفع عطش وگرمازدگی بهترین گزینه است.

سردرد و سرگیجه و ضعف اعصاب

وقتی گرما و آفتاب و‌ دود و ترافیک اعصاب‌تان را حسابی خرد کرده، قبل از خوردن انواع مسکن و آرام‌بخش، اینها را امتحان کنید:
اسطوخدوس: ‌اسمش آدم را یاد یونان باستان می‌اندازد اما جان می‌دهد برای کسانی که اعصاب ندارند و دست‌هایشان از عصبانیت به لرزه می‌افتد. به جای اینکه عصبانیت‌تان را سر بقیه خالی کنید، یک لیوان از این شربت بخورید و یک چرت هم بخوابید!
بادرنجبویه: برای وقتی که کلافه شده‌اید و اعصابتان خط‌خطی شده و تپش قلب دارید مفید است.
برگ زیتون: برای سردرد خوب است البته نه‌ وقتی که از کله‌تان دود بلند می‌شود! بهتر است قبل از شروع سردرد یاد شربت بیفتید.
بهارنارنج: ‌ عرق بهارنارنج به‌عنوان چاشنی شربت‌های دیگر عطر و بوی محشری دارد. شربتش هم آرام‌بخشی است که برای آدم‌های افسرده و هیستیریک که رفتارهای عجیب و غریب دارند، مفید است. به هر حال بخورید، شاید جواب داد!
بیدمشک: این هم برای رفع سردرد و آرام‌بخش است. تازه می‌گویند اگر در جوانی‌تان عرق بیدمشک بخورید، وقتی پا به سن گذاشتید فشار خون نمی‌گیرید. پس به جای چیپس و ماست، بفرمایید عرق بیدمشک!
سنبل الطیب: تابستان فصل عذاب کسانی است که به میگرن دچار هستند. از سنبل‌الطیب برای رفع سردردهای میگرنی استفاده می‌شود.
گل‌گاوزبان: با گل گاوزبان که احتمالا آشنا هستید. همان که وقتی حسابی قاط می‌زنید و خطرناک می‌شوید، مادرتان با نبات برایتان درست می‌کند!
این شربت‌ها هم چند تا آرام‌بخش دیگر: شاطره، کلپوره، هل.

چطور بخوریم؟

این فرمول کلی درست کردن شربت همه عرقیجات است:
دو سوم آب
یک سوم عرق گیاهی
شکر به میزان لازم
یخ فراوان

فوت کوزه‌گری:
به جای شکر از نبات و عسل هم می‌توانید استفاده کنید. فرقش این است که اول باید در آب ولرم حل‌شان کنید و بعد به شربت اضافه کنید. اگر از نبات استفاده می‌کنید، حواستان به نخ داخلش باشد که وارد شربت نشود. اگر هم عسل را انتخاب کنید، کلی به عمرتان اضافه کرده‌اید! مقداری زعفران را در آب جوش حل کنید و در شربت‌تان بریزید. هم خوش‌رنگ می‌شود و هم به‌خاطر خاصیت نشاط‌آفرین زیادی که دارد، با خوردن شربت کلی می‌خندید! اگر با ذائقه‌تان جور باشد، به بیشتر شربت‌ها می‌توانید گلاب هم اضافه کنید. البته بطری گلاب را داخل شربت سرازیر نکنید! زیادی‌اش مزه اصلی عرقیات را از بین می‌برد و حال‌تان را به هم می‌زند.

توجه:
اگر می‌خواهید فایده عرقیات به شما برسد، این دو نکته را فراموش نکنید:
عرقیات را از مکان‌های معتبر بخرید و به هر عطاری و دخمه‌ای اعتماد نکنید؛ یا سراغ عرقیات کارخانه‌ای با شماره ثبت و پروانه ساخت معتبر بروید یا عطاری‌های معتبر. اگر هم آشنایی دارید که خودش عرقیات را تهیه می‌کند، خوش به حال‌تان!
زیاده‌روی در مصرف عرقیات دارویی هم مثل هرچیز دیگری می‌تواند عوارض داشته باشد.

حال‌خوب‌کن‌ها

آب زرشک
محققان به این نتیجه رسیده‌اند که زرشک به ترک اعتیاد معتادان به تریاک کمک می‌کند بلکه هم تا چند وقت دیگر ببینید که گاری‌های آب زرشک فروشی به کانون ترک اعتیاد تبدیل شده‌اند! البته آب زرشک جز ترک اعتیاد به دردهای دیگری هم می‌خورد. آب زرشک به‌شدت برای کبد مفید است و حرارت معده و جگرتان را هم فرو می‌نشاند. اگر هم به‌صورت استریلیزه بزرگ شده‌اید و اگر از گاری‌های آب زرشکی چیزی بخرید، درجا فوت می‌کنید، می‌توانید زرشک آبگیری بخرید و آن را خیس و صاف کنید و با یخ فراوان بخورید!

آب طالبی
آب‌طالبی یکی از پرطرفدارترین آبمیوه‌های تابستان است. درست کردن آن را هم که همه بلد هستند. آب طالبی را در مخلوط‌کن می‌ریزیم یا به شیوه سنتی با گوشتکوب له می‌کنیم و بدون صاف کردن می‌خوریم. یک خرده یخ و کمی شکر هم به آن اضافه کنید که تگری‌اش خیلی می‌چسبد! بعضی‌ها دوست دارند توی آب‌طالبی‌شان بستنی هم بریزند.

خاکشیر یخ‌مال
‌قدیمی‌هاعاشق و شیفته خاکشیر یخ‌مال بودند. برای درست کردنش هم باید خاکشیر را خیس کنید و بعد آب و شکر و یخ خرد شده به آن اضافه کنید. برای رفع عطش می‌توانید کمی لیموترش هم به آن اضافه کنید. بد هم نیست به جای شکر از سکنجبین استفاده کنید.

سرکه شیره
جوان‌های این دوره و زمانه خیلی کم اسم سرکه‌شیره را شنیده‌اند چون از همان اول توی قنداب‌شان نوشابه اضافه کرده‌اند! اما برای نجات معده‌هایتان از نوشابه‌های معده سوراخ‌کن، هیچ وقت دیر نیست! پیشنهاد ما هم این است که به جای نوشابه بروید سراغ سرکه شیره. برای درست کردنش کافی است شیره انگور را با سرکه بجوشانید.

شربت تخم شربتی
تخم شربتی که معرف حضورتان هست؟ همان‌ها که شکل بچه قورباغه هستند! با همین تخم شربتی یک شربت اصیل ایرانی درست می‌شود که تویش آب و شکر و گاهی گلاب هم می‌ریزند. برای درست کردنش باید تخم شربتی را خیس کنیم، بعد شکر را با آب و گلاب بجوشانیم و تخم شربتی را کم‌کم به آن اضافه کنیم.

 

کد خبر 260163

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز