چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

الهام مرادی: نظرتان درباره خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های خنک و تابستان و گرما چیست؟ حتم داریم اینقدر پیشنهاد خوبی هست که نتوانید ردش کنید.

شربت

 بسياري از خوردني‌ها و نوشيدني‌هاي خنكي كه ما استفاده مي‌كنيم، داراي آب فراوان بوده و اين آب زياد، وارد بدن شده و دماي بدن را پايين مي‌آورد و در نهايت باعث خنكي ما مي‌شود؛ اتفاقي كه مثلا بعد از خوردن يك ليوان شربت آبليموي خنك يا يك قاچ هندوانه سرد مي‌افتد. اين شما و اين همه پيشنهادهاي خنك ما براي روزهاي گرم تابستان.

شربت‌هاي خانگي
خانگي بنوشيد

تابستان است و شربت‌هاي خنكش. معروف‌ترين شربت ايراني‌ها، شربت آبليمو است. درست كردنش ساده است؛ شكر و آبليمو و آب خنك مي‌خواهد و تمام. مي‌توانيد به جاي آبليمو، از ليموترش هم استفاده كنيد تا شربتي تازه نوش‌جان كنيد. اين شربت، عطش و گرمازدگي را هم رفع مي‌كند. از ديگر شربت‌هاي معروف خانگي ايرانيان، شربت خاكشير است. اين شربت هم خاصيت ضدعطش و گرمازدگي دارد. خاكشير مي‌تواند چند برابر وزنش، آب جذب كرده و باد كرده و ژله‌مانند شود. خاكشير و آب و شكر را كه قاطي كنيد، به‌راحتي آب خوردن مي‌توانيد يك شربت خانگي فراهم كنيد. شربت تخم‌شربتي، از تخم‌دانه‌هاي گياه ريحان خوراكي درست مي‌شود كه درشت‌تر از خاكشير بوده و سياه رنگ‌اند. اين يكي هم ضدعطش است. عرق بيدمشك را هم به اين فهرست اضافه كنيد كه خاصيت ضدعطش و آرامبخشي نيز دارد.

نوشيدني‌هاي صنعتي
بي‌مصرف‌هاي دوست‌داشتني

البته از نظر بهداشتي، بهتر است كه اين قسمت را حذف كنيم، ولي از نظر اجتماعي چاره‌اي نداريم. چرا؟ چون نوشابه‌هاي گازدار و بدون گاز و البته خنك، يكي از گزينه‌هاي خيلي‌ها براي قتل‌عام گرماست؛ گزينه‌اي كه بخش‌هاي ديگري از سلامتي را با مشكل روبه‌رو مي‌كند. البته مثل اينكه چاره‌اي هم نيست و خيلي‌ها با ترك عادت مشكل دارند. نوشيدني‌هاي صنعتي، شامل انواع نوشابه‌هاي گازدار، دوغ، دلسترها، ماءالشعيرها، آب گازدار، نوشابه‌هاي انرژي‌زا، آبميوه‌هاي گازدار و... است. درصورتي كه از اين نوشيدني‌هاي صنعتي استفاده مي‌كنيد بد نيست براي بيشتر عمر كردن و سلامتي خودتان، كم‌كم جاي اين نوشيدني‌ها را، با نوشيدني‌هاي گياهي و خانگي عوض كنيد. همه‌‌چيز عادت مي‌شود، حتي ترك اين نوشابه‌هاي دوست‌داشتني. اگر چند وقتي خوردن اين نوشيدني‌ها را كنار بگذاريد، كم‌كم به آنها آلرژي گرفته و ديگران را هم دعوت به اين كار خواهيد كرد.

صيفي‌جات و ميوه‌جات
فقط خنك بخوريد

يكي از بهترين گزينه‌ها، مصرف ميوه‌ها و سبزي‌هايي است كه بدن را خنك نگه مي‌دارند. ميوه‌هايي چون انگور، سيب، گلابي، هلو، گيلاس، شليل و... را داخل يخچال گذاشته و بعد، خنك بخوريد تا خنك بمانيد. مي‌توانيد از آنها در سالادها و خوردني‌هاي ديگر هم استفاده كنيد. گزينه طلايي تابستان در حوزه ميوه‌ها و صيفي‌جات، هندوانه‌هاي سرخ و آبدار و شيرين است. 90درصد هندوانه را آب تشكيل مي‌دهد. به همين‌خاطر است كه خوردن هندوانه خنك اين‌قدر مي‌چسبد. با خوردن هندوانه‌هاي آبدار، ويتامين A و C را هم جذب بدنتان مي‌كنيد. از گزينه‌هاي ديگر، طالبي و خربزه خنك هستند كه حاوي مواد مغذي و پتاسيم بالا هستند. به اين فهرست، مركبات و سبزيجاتي چون خيار، كاهو، اسفناج و... را هم اضافه كنيد.

آبميوه‌ها
در همسايگي ميوه‌ها

از ديگر گزينه‌هاي مناسب تابستان، آبميوه‌ها هستند. آنها جزو نوشيدني‌ها مقوي‌اي هستند كه خوردنشان لازم است؛ چرا كه هميشه اين فرصت را پيدا نمي‌كنيم كه به بدنمان، ويتامين به اندازه كافي برسانيم. آب‌انگور، منبع كامل آنتي‌اكسيدان‌ها هستند، آب گريپ‌فروت نيز. آب پرتقال و آناناس، فولات فراواني دارند كه براي جلوگيري از آسيب‌هاي نخاعي خوب است. البته اين پيشنهادها، يك پيشنهادهاي بيروني است، يعني براي عملي كردنش بايد از خانه بيرون بزنيد. اما پيشنهاد بهتر، تهيه يك آبميوه‌گيري و استفاده از آن در خانه است. به اين ترتيب، آبميوه تازه ميل مي‌كنيد كه هيچ‌چيز با آن برابري نمي‌كند. آبميوه‌هاي بازاري، به دليل جداسازي فيبر يا تفاله از آبميوه، ارزش غذايي‌شان كم است. تهيه آبميوه‌هاي خانگي، زياد هم گران نيست.

چاي
داغ خنك كننده

هرچقدر هم كه هوا داغ باشد، بعيد است مهماني ايراني‌ها، بدون چاي به پايان برسد. خيلي از راننده‌ها و كارگران و شاغلاني كه در فضاهاي گرم و دربسته و... كار مي‌كنند و گرمشان مي‌شود تا يك ليوان چاي اساسي نخورند، عطش‌شان رفع نمي‌شود. گفته مي‌شود چاي باعث مي‌شود شما عرق كنيد و در نتيجه، دماي بدن شما را متعادل نگه مي‌دارد. تعجب مي‌كنيد؟ وقتي چاي مي‌خوريد، يكي از قسمت‌هاي بدن در دهان شما به مغز دستور مي‌فرستد كه فلاني چيز داغي خورده، مغز هم به بدن فرمان عرق كردن مي‌دهد و همين عرق‌ها، روي پوست مي‌نشيند و باعث خنكي شما مي‌شود. پس، اگر گرماي چند دقيقه اول بعد از چاي خوردن را تاب بياوريد، عطش شما رفع شده و خنك خواهيد شد.

گرما تو را نزند!
چند نكته پزشكي براي تابستان داغ اين روزها

از بزرگ‌ترين مشكلات تابستان، كم‌شدن آب بدن و گرمازدگي است. براي جلوگيري از ابتلا به اين مشكلات، بهتر است كه ساعت‌هاي زير آفتاب ماندن خودتان را محدود كنيد. اگر هم در اوج گرما مجبور شديد به سفرهاي درون‌شهري برويد بهتر است آب همراه خودتان ببريد. اگر قصد ورزش كردن هم داشتيد، بهتر است كه قبل، حين و بعد از اين كار، آب مصرف كنيد.
اگر دچار گرمازدگي در تابستان شديد، بهتر است كه سريعا نسبت به رفع اين گرمازدگي اقدام كنيد. مثلا يك دوش آب سرد برايتان خوب خواهد بود. استفاده از بسته‌هاي يخ هم پيشنهاد مي‌شود كه با قرار دادن آنها روي بدنتان، دماي بدن را سريعا پايين بياوريد.
تابستان، فرصت مناسبي براي رشد و نمو ويروس‌ها و باكتري‌هاي موجود در مواد غذايي است. در تابستان، مواد غذايي و ميوه‌ها و سبزي‌ها، زودتر فاسد مي‌شوند. آب و غذاي آلوده و مسموم، جزو آفت‌هاي تابستان است كه بايد در مقابله با آنها، دقت بسياري كرد.
تابستان، خوبي‌ها و بدي‌هاي خاص خودش را همراه مي‌آورد. از جمله بدي‌هايش نيز اسپاسم‌ها و دردهاي عضلاني است كه بيشتر در نواحي شكم و بازوها و پاها بروز مي‌كند. اگر دچار چنين مشكلاتي شديد، سفارش مي‌كنيم كه به جاي خنك رفته و آنجا استراحت كنيد، آبميوه تازه ميل كرده و نوشيدني‌هايي مصرف كنيد كه املاح معدني داشته باشند. در ضمن اگر دچار اسپاسم‌هاي عضلاني شديد بدانيد كه بيشتر اين اسپاسم‌ها، نتيجه فعاليت‌هاي شديد بدني هستند. بهتر است كه از ادامه چنين فعاليت‌هايي خودداري كرده و به‌خودتان استراحت دهيد.
گرما و عرق كردن زيادي بدن باعث مي‌شود كه مشكل شوره سر در تابستان‌ها، بيشتر خودش را نشان بدهد. بي‌زحمت، شوره سر را جدي بگيريد، چرا كه ممكن است موجب ريختن موهاي قشنگ شما هم بشود. براي رفع اين مشكل از نوشيدني‌هاي خنك و آبكي و نيز چنين خوردني‌هايي دريغ نورزيد. ماست و آب هندوانه و ميوه‌هاي آبكي و تازه مثل توت را زياد بخوريد. تابستان است و فصل گرما و احتمال بالاي گرمازدگي طي سفرهاي دور و نزديك. شايد به كوه‌هم كه برويد، اگر اصول آن را رعايت نكنيد، بدنتان حسابي آب از دست خواهد داد و دچار سرگيجه و بيماري‌هاي خاص اين فصل شويد. پس در كنار همه اين توصيه‌ها، خوب است كه مواظب خودتان در روزهاي مسافرت هم باشيد. بهتر است وقتي به سفر مي‌رويد، از محصولات خانگي استفاده كنيد؛ از شربت‌ها و غذاهاي خانگي. اگر هم مجبور شديد از غذاهاي رستوران‌ها استفاده كنيد، از بهداشتي بودنشان مطمئن شويد.

کد خبر 302461

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha