حسن روحانی در جلسه روز گذشته هیات دولت، تلویحا از عدم همراهی قوای دیگر برای اجرای وعده گشایش اقتصادی گلایه گرد.

روحانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، «قوای دیگر هم اگر ان‌شاءالله به ما کمک کنند، سرعت کمی بیشتر می‌شود البته توقع داشتیم و یک طرح‌هایی داشتیم، امیدوار بودیم در هفته‌های گذشته با کمک قوای دیگر نهایی شود که به نفع کشور بود. یا تاخیر افتاد یا نشد ما راه‌های دیگر پیدا می‌کنیم.»

این بخشی از سخنرانی روز گذشته ۱۲ شهریور ماه حسن روحانی در جلسه هیات دولت است که تلویحا از عدم همراهی قوای دیگر گفته و از آنها گلایه کرده است. اشاره او به طرح «گشایش اقتصای» است که چند هفته پیش برای اولین ‌بار از زبان رییس‌جمهوری و در نشست هیات دولت شنیده شد.

پس از آن هم گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد این طرح اقتصادی در رسانه‌ها و فضای مجازی صورت گرفت. در آغاز بحث فروش نفت در قالب سهام به مردم مطرح بود که بعد از مدتی گفته شد، فروش اوراق سلف با طرح مد نظر دولت متفاوت است.  

ماجرای وعده گشایش اقتصادی روحانی چه بود؟

ویدئو | روایت رئیسی از جلسه شورای اقتصادی سران قوا و بررسی طرح گشایش اقتصادی

هزار و یک حاشیه وعده گشایش رئیس‌جمهور | اختلاف بر سر چیست؟

پس از طرح این موضوع از سوی رییس‌جمهوری در جلسه هماهنگی اقتصادی سران قوا، گفته شد که این طرح به تصویب رسیده است. پس از چندی از گوشه و کنار خبر مخالفت رییس دو قوه دیگر یعنی رییسی و قالیباف به گوش رسید و گفته ‌شد، طرح به رهبری تقدیم شده و فعلا در سطح پیشنهاد است.

درصورتی که رهبری این طرح را تایید کنند به تصویب می‌رسد. همچنین گفته شده که رییسی شرط و شروطی برای پذیرش این طرح مطرح کرده است. از همین روی روحانی دیروز از عدم همراهی دو قوه دیگر گلایه و البته تاکید کرد که «از این هفته در جلسه اقتصادی‌مان دنبال راه‌های دیگر هستیم.» جمله‌ای که می‌توان از آن چنین برداشت کرد، طرح مشخص دولت که تا امروز به عنوان طرح گشایش اقتصادی شناخته می‌شد، منتفی است و سران قوا به دنبال راه‌حلی دیگر هستند.

 رعایت ۸۰ درصدی پروتکل‌ها

بنابر گزارش وزیر بهداشت و درمان در قریب به ۸۰ درصد مراسم‌های عزاداری محرم، پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده است. این گزارش دستمایه‌ای برای تشکر رییس‌جمهوری از روحانیون، وعاظ و مداحان در جلسه هیات دولت قرار گرفت.

دیروز حسن روحانی با استناد به این گزارش تشریح کرد که هم سنت‌های قدیمی عزاداری خانگی در پی شیوع کووید -۱۹ جانی دوباره گرفته و هم شیوه‌های نوین عزاداری با اتکا به فضای مجازی انجام گرفت که باعث ثبت تاریخی عزاداری‌هایی شکوهمند، به یادماندنی و استثنایی شد. با این حال طی تعطیلات محرم، تصاویر و فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر می‌شد که نشان می‌داد نه ‌تنها در تعطیلات، سفرها به شیوه گذشته برقرار بوده بلکه در برخی مراسم‌های مذهبی دو روز عاشورا و تاسوعا نیز پروتکل‌ها رعایت نشده است. کما اینکه در قم که ورودی حرم حضرت معصومه برای جلوگیری از ازدحام بسته بود، جمعیتی از عزاداران موانع تعبیه شده را کنار زده و داخل حرم رفتند. به هر روی باید منتظر ماند تا عواقب سفرها و عزاداری‌ها بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا دست‌کم دو هفته آینده بروز و ظهور داشته ‌باشد.  

شکست مفتضحانه 

بازگشت تحریم‌های تسلیحاتی از دیگر محورهای سخنرانی حسن روحانی بود. خروج امریکا از برجام در اردیبهشت‌ ماه ۹۷ علاوه بر نقش یک پیمان بین‌المللی، بار معیشتی سنگینی را بر دوش مردم گذاشت با این حال امریکا در پی اجرای طرحی است که از یکی از مفاد قرارداد برجام که از آن خارج شده به عنوان ابزار تحریمی دیگری استفاده کند.

همان طور که رییس‌جمهوری نیز توضیح داد «چون یکی از مواد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ این است که در اواخر مهر ماه ایران از تحریم تسلیحاتی به ‌طور کامل خارج می‌شود یعنی می‌تواند هر چه خواست به‌ لحاظ تسلیحاتی بخرد و بفروشد. این برای امریکایی‌ها خیلی سنگین بود، افتادند دنبال اینکه قطعنامه‌ای را پیشنهاد دهند و پیشنهاد دادند.

همه مردم مطلع هستند که ۱۳ عضو شورای امنیت در برابر امریکا ایستادند.» علاوه بر این او خبر داد که در گفت‌وگوی تلفنی یکی، دو روز قبل با رییس شورای امنیت تلفنی، او نیز هم‌نظر بوده و گفته «ما هم قبول داریم که امریکا حق استفاده از چنین فرصتی ندارد و او فرصت خودش را از دست داده و از این قطعنامه و از این توافق به ‌طور کامل خارج شده است.» او از اقدامات اخیر امریکا به عنوان یک «شکست مفتضحانه تاریخی» یاد کرد: «قطعا امریکا توفیقی به دست نخواهد آورد جز تبلیغات و سر و صدا و اینکه چندم شهریور تحریم را برمی‌گردانیم...».

رشد مثبت غیرنفتی

آمار و ارقام و تحلیل‌های اقتصادی در شرایط سخت معیشتی امروز و در سال پایانی دولت همواره در فضای رسانه‌ای و مجازی به چشم می‌خورد شاید از همین روی حسن روحانی بخش پایانی سخنانش را به بیان آمار و ارقام بانک مرکزی اختصاص داد.

او به تحلیل برخی کارشناسان مبنی بر اینکه رشد نقدینگی در کشور انفجاری در پی خواهد داشت، پاسخ داد و گفت «نسبت رشد پایه پولی ما در ۵ ماهه اول امسال نسبت به آخر پارسال پایان ۹۸ حساب کنیم در این ۵ ماه رشد پایه پولی ما معادل ۲.۹ بوده است یعنی آن نقدینگی که همه از آن وحشت دارند و خطرناک است، نقدینگی بر مبنای رشد پایه پولی است و بحمدالله رشد پایه پولی ما در این ۵ ماهه کمتر از ۳ درصد بوده است...»

روحانی همچنین متذکر شد درحالی که برخی کشورها رشد منفی ۹ تا ۱۳ درصد را تجربه کردند، اقتصاد ایران تنها ۱.۷ کوچک‌تر شده و کنار آن، رشد مثبت غیرنفتی چشم‌گیری داشته است.

در همین زمینه:

اعلام جزئیات جدید طرح گشایش اقتصادی مجلس | دلیل مخالفت با طرح دولت

اظهارات مهم زنگنه درباره تغییر سهمیه‌بندی بنزین، شرکت‌های نفتی در بورس و طرح گشایش اقتصادی

کد خبر 545897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha