زنگنه درباره اینکه آیا گشایش اقتصادی، طرح وزارت نفت بوده، اظهار کرد: ایده را وزارت نفت نداده است. چارچوبی را ارائه دادند تا وزارت نفت اعلام کند که آیا از نظر تکنیکال قابلیت اجرا دارد یا خیر.

زنگنه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، بعد از تحریم، نگاه‌ها در صنعت نفت ایران به داخل معطوف و رایزنی‌ها با پیمانکاران داخلی آغاز شد. دراین‌بین، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، اعلام کرد که ترجیح به همکاری با پیمانکاران داخلی است و خارجی‌ها، حتی اگر برادر باشند، نامحرم‌اند. البته او با انتقاد از برخی پیمانکاران داخلی که البته نامی از آنها به میان نیاورد، گفت: «برخی از پیمانکاران قیمت‌های انتحاری پیشنهاد می‌دهند که بسیار بی‌ربط بود و ما با این پیمانکاران ادامه همکاری ندادیم».

زنگنه همچنین در این مراسم در پاسخ به سؤالات درباره اوراق سلف نفتی اعلام کرد که هنوز نهایی نشده و همچنین به گفته او، هنوز طرحی برای تغییر سهمیه بنزین به دست او نرسیده است. زنگنه در مراسم امضای ۱۳ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید افزود:‌ در نفت این اجماع وجود دارد که رکن اصلی فعالیت فنی بالادست افزایش ضریب بازیافت از مخازن متناسب با طبیعت هر مخزن است.

افزایش بازیافت اگر مهم‌تر از برداشت از میادین مشترک نباشد، هم‌سطح آن است، یک درصد افزایش بازیافت یعنی هفت میلیارد بشکه نفت اضافه می‌شود که ۳۰۰ میلیارد دلار برای کشور ثروت‌زایی خواهد شد. این روز برای صنعت نفت ایران روز مهمی است؛ زیرا در سخت‌ترین تحریم‌ها امروز قراردادهایی به‌ ارزش ۱.۵ میلیارد یورو با شرکت‌های ایرانی به امضا رسید که در استان‌های خوزستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، فارس، بوشهر و هرمزگان اجرا می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه در چند ماه آینده مجموعه قراردادهای مهم و جدیدی با «E&P»های ایرانی امضا می‌شود، خاطرنشان کرد: روش توسعه میادین نفت و آنچه امروز در قراردادها انجام می‌شود، به این شکل است که مسئولیت عملکرد مخزن متوجه پیمانکار خواهد بود؛ ضمن اینکه عملیات به صورت یکپارچه انجام می‌شود. ابتدا ۲۰ درصد هزینه بر عهده پیمانکار بود که به دلیل شرایط سخت پاندمی منتفی شد. در این پروژه‌ها اغلب پیمانکارانی بودند که قیمت‌های انتحاری پیشنهاد می‌کردند که بسیار بی‌ربط بود و ما با این پیمانکاران ادامه همکاری ندادیم.

او ادامه داد: اگر طرح‌های افزایش بازیافت اجرائی نمی‌شد، کار نفت در میادین در حال بهره‌برداری متوقف می‌شد؛ اما با این کار دکل‌ها فعال است و بسیاری نیز در پروژه‌ها مشغول به کار هستند. باید گفت که تحریم و بانیان آن رفتنی هستند و ایران و ملت ایران ماندنی است. ما باید ظرفیت‌سازی کنیم، قدرت کشور به مخزن نیست؛ بلکه به ظرفیت تولید است. اگر بخواهیم حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید ظرفیت‌ها را افزایش دهیم. تا بخواهیم چاه‌ها را تعمیر کنیم، زمان می‌برد و سهم ما از بین می‌رود.

ما باید کمتر از سه ماه به ماکزیمم تولید برسیم؛ در غیراین‌صورت کسی رحم نمی‌کند. باید با قدرت وارد بازار شویم و یک تا دو میلیون بشکه ظرفیت مازاد برای شرایط ویژه داشته باشیم. زنگنه با تأکید بر اینکه مسئله دیگر ما منتظرنماندن برای خارجی‌هاست، افزود: هرکس دنبال منافع خود است.

ما باید تعامل کنیم؛ ولی حدود را رعایت می‌کنیم. خارجی درهرحال حتی برادر هم باشد، نامحرم است؛ چه اهل کتاب باشد یا کمونیست. ما باید با هر کشوری که رابطه داریم، بر پایه حفظ منافع خودمان باشد و حواسمان هم جمع باشد. برخی مردم نگران عقب‌ماندن برداشت از میادین مشترک هستند؛ اما بنده اعلام می‌کنم که ما در همه میادین بزرگ در ظرفیت تولید از همسایگان جلوتر هستیم. وزیر نفت افزود: قیمت خوراک پتروشیمی را کاهش داده و قیمت خوراک پالایشگاه را اصلاح کردیم که این موضوع باعث بهترشدن وضعیت این شرکت‌ها در بورس می‌شود. او همچنین در حاشیه این مراسم درباره طرح مجلس برای تغییر در سهمیه‌بندی بنزین گفت: هنوز طرحی به دست ما نرسیده و نمی‌توان روی فرضیات نظری داد.

زنگنه درباره اینکه آیا گشایش اقتصادی، طرح وزارت نفت بوده، اظهار کرد: ایده را وزارت نفت نداده است. چارچوبی را ارائه دادند تا وزارت نفت اعلام کند که آیا از نظر تکنیکال قابلیت اجرا دارد یا خیر.

او با بیان اینکه در شرایط فعلی طرح گشایش اقتصادی که مربوط به فروش قطعی نفت است، با فروش اوراق اسلامی اشتباه گرفته می‌شود، ادامه داد: پیش‌ازاین نیز اوراق اسلامی برای تأمین مالی طرح‌ها به فروش می‌رسید؛ اما طرح عرضه نفت پیش‌فروش قطعی، موضوعی است که در جلسه سران قوا مطرح شده و هنوز نهایی نشده است.

کد خبر 541313

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha