یک کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه انتظار حمایت دولت از بورس منطق خاصی ندارد، گفت: اگر دولت بخواهد از بورس حمایت کند، باید از همه بازارها مانند طلا و ارز نیز حمایت انجام دهد.

بورس

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین به نقل از فارس، حسین درودیان کارشناس بازارهای مالی در مورد اصلاح اخیر در بازار سرمایه اظهار کرد: علت ریزش فعلی بورس در مجموع، رشد سریع و نامتقارن آن در ماه‌های گذشته بوده است و تحلیلگران انتظار چنین اصلاحی را داشتند، اما زمان این اصلاح مشخص نبود که با عملکرد دولت این ریزش زودتر رخ داد.

وی با اشاره به بحث‌های مطرح شده درباره حمایت دولت از بورس، ادامه داد: منظور از حمایت دولت از بورس را باید مشخص کرد. سرمایه‌گذاری در بورس همراه با ریسک فراوان است و افرادی که وارد این بازار می‌شوند، حتما ریسک این سرمایه‌گذاری را نیز پذیرفته‌اند و اگر منظور از حمایت از بازار تضمین سود و یا اصل سرمایه است که به نظر می‌رسد این خواسته با منطق خاصی همراه نیست.

درودیان تاکید کرد: حمایت یعنی دولت باید به گونه‌ای در این بازار رفتار کند که مانند چند ماه گذشته سرعت رشد شاخص به این مقدار نباشد و سیاست های دولت باید به سمت کنترل بازار برود. دولت باید ورود این مقدار نقدینگی به بازار کوچکی مانند بورس را هدایت می کرد و با عمق بخشیدن به بازار این مساله را تا حدودی مدیریت می‌کرد که این اتفاق رخ نداد.

نقدینگی سبب رشد شتابان بورس در ماه‌های گذشته شده است

این کارشناس اقتصادی با بیان برخی صحبت های مطرح شده توسط دولتمردان، تصریح کرد: متاسفانه رئیس جمهور و رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان جزئیات مقاومت و حمایت از شاخص بورس وضعیت را بدتر کرده‌اند، تعیین حد و حدود برای حمایت نتیجه برعکس خواهد داد. اگر بخواهد حمایت‌های دولت از حرف به عمل تبدیل شود و بانک مرکزی و بانک‌ها بخواهند پول وارد بورس کنند، عملا شاهد یک واگرایی در حقوق عمومی و منافع شخصی یک طبقه خواهیم بود.

وی ضمن اشاره به تجربه‌های تاریخی در این باره ادامه داد: در اقتصادی مانند آمریکا نیز برای نجات عده‌ای از سرمایه‌گذاران مالی از این روش استفاده می‌کنند که بارها کمپین‌های اجتماعی برای مخالفت با این موضوع ایجاد شده است.

درودیان اضافه کرد: با این شرایط بازی باخت باخت برای سهامداران خرد و افراد خارج از بورس اتفاق می‌افتد. سرمایه سهامدار خرد که وارد بازارهای مالی می‌شود، ‌مخصوصا در زمان اوج بازار به احتمال زیاد با ضرر همراه خواهد شد.

حمایت از بورس یعنی دولت باید از همه بازارها حمایت کند

این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: دولت مگر از بازارهای طلا و ارز و یا بازارهایی شبیه اینها حمایت می‌کند که انتظار می‌رود از بورس حمایت شود. در این صورت از همه بازارها باید دولت حمایت کند. دولت باید از همه کسب و کارها حمایت کند که این نشدنی است.

وی با بیان برخی مسائل مانند افزایش پایه پولی برای حمایت از بورس،‌ تصریح کرد: اصلا نباید به مساله بیمه گری و تضمین توسط دولت و حاکمیت دامن زده شود. بورس مانند همه بازارهای مالی دارای ریسک است که باید افرادی که وارد آن می‌شوند، این ریسک را نیز بپذیرند.

درودیان در پایان گفت: بازار تا حدی خودکار و خودجوش به مرحله رشد شتابان و اصلاح وارد شده است و ریزش بورس باعث ضرر دولت هم می شود، زیرا در حال حاضر دولت عرضه کننده دارا دوم یا پالایش یکم است که این ریزش سبب کم فروش رفتن این صندوق هم خواهد شد.

کد خبر 546071

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha