یک بررسی جدید ثابت می‌کنند انواع متعددی از داروهای کورتونی یا استروئیدی بخت زنده ماندن افراد دچار بیماری شدید کووید-۱۹ ناشی از کروناویروس جدید را بیشتر می‌کنند.

steroids

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس تجزیه‌وتحلیل نتایج یک‌جا شده هفت بررسی که با سرپرستی سازمان جهانی بهداشت انجام شده  و روز چهارشنبه ۱۲ شهریور در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است، نشان داد داروهای کورتونی نسبت به دارونما (داروی بی‌تاثیر) خطر مرگ را در افراد دچار بیماری شدید کووید-۱۹ که به اکسیژن اضافی نیاز دارند، در ماه اول بستری حدود یک سوم کاهش می‌دهند.

دکتر مارتین لاندری از دانشگاه آکسفورد که سرپرست یکی از این بررسی‌ها بود، گفت: «این نتایج به معنای این است که گزینه‌های بیشتری برای درمان بیماران وجود دارد. هر چه گزینه‌ها بیشتر درمانی در دسترس باشند، بهتر است.»

دکتر آنتیونی گوردون از امپریال کالج لندن نتایج را «قدمی بزرگ به جلو» خواند، اما افزود:‌ «با اینکه این نتایج امیدارکننده هستند، اما این داروها علاج‌ کامل کرونا نیستند.»

داروهای کورتونی ارزان‌قیمت، به طور گسترده در دسترس هستند و برای دهه‌ها مورد استفاده بوده‌اند. این داروها التهاب را کاهش می‌دهند که در برخی از بیماران کووید-۱۹ در نتیجه واکنش بیش از حد دستگاه ایمنی برای مبارزه با عفونت به وجود می‌آید و باعث بدتر شدن حال بیماران می‌شود.

 این داروها از همان نوع داروهای استروئیدی نیستند که برای افزایش قدرت ورزشکاران استفاده یا سوءاستفاده می‌شوند.

یک بررسی بزرگ در ماه ژوئن (خرداد) به سرپرستی دانشگاه آکسفورد نشان داد که یک داروی استروئیدی به نام دگزامتازون میزان مرگ بیماران کووید-۱۹ بستری‌شده را که نیاز به درمان با دستگاه تنفس مصنوعی داشتند، تا ۳۵ درصد و میزان مرگ در بیمارانی را که اکسیژن اضافی دریافت می‌کردند، تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. اما دگزامتازون به بیماران با شدت کمتر بیماری کمکی نکرده بود و حتی ممکن است تجویز آن در این مراحل ابتدایی بیماری زیانبار باشد.

نتایجی که در آن هنگام به دست آمد به طور فوری باعث تغییر در مراقبت بیماران شد  و باعث شد بررسی‌های دیگری که در حال آزمایش سایر داروهای استروئیدی یا کورتونی بودند، متوقف شوند تا به بیماران داروی کورتونی دگزامتاوزن داده شود.

این تجزیه‌وتحلیل جدید بر نتایج به دست آمده شش مورد از این بررسی‌ها که به طور زودرس متوقف شده بودند و نیز افراد با بیماری شدید در بررسی آکسفورد متمرکز بود تا معلوم شود آیا همه انواع داروهای کورتونی تاثیر درمانی مشابهی دارند یا نه و نتیجه‌گیری این است که سایر داروهای کورتونی ضد التهاب هم به درمان بیماران کمک می‌کنند.

سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه در توصیه‌های درمانی‌اش تجویز داروهای استروئیدی یا کورتونی را برای افراد با بیماری شدید کووید-۱۹ پیشنهاد کرده است و از طرف دیگر توصیه‌اش برای افراد با شدت کمتر بیماری تجویز نکردن این داروها است.

کد خبر 545862

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha