روزهای پرهیاهوی کوچه‌ها و خیابان‌های محله با شب‌های سوت و کورش قابل مقایسه نیست.

دردسرشب مردگی

همشهری آنلاین_راحله عبدالحسینی‌:  محله «سیدخندان» با در برگرفتن شریان‌های اصلی‌ تردد در پایتخت از جمله بخشی از خیابان شریعتی روزهای شلوغ و پرجمعیتی را می‌گذراند و در شمار محله‌هایی قرار می‌گیرد که روزها جمعیت شناور بالایی را به خود می‌بیند. اما شب‌ها از حضور افرادی که برای کار، تحصیل و دریافت خدمات اداری راهی این محله شده‌ بودند خالی می‌شود. «مجید اصل دهقان» دبیر شورایاری محله سیدخندان مهم‌ترین معضل این محله را شب‌مردگی می‌داند که در برخی خیابان‌ها به افزایش سرقت و به خطر افتادن امنیت ساکنان منجر شده. ساختمان‌های نیمه‌کاره و بازار میوه و تره‌بار کوچک و کم رونق نیز از دیگر مشکلات این محله است که در گفت‌وگو با شهروندان محله مطرح شده‌است.

محله سیدخندان با قدمت بیش از یک قرن، حالا بین بزرگراه‌های حقانی، مدرس و قاسم سلیمانی و خیابان شریعتی محصور شده‌است. موقعیت محله و وجود مراکز اداری و آموزشی باعث شده تا جمعیت زیادی را طی روز به خود ببیند و مانند برخی از محله‌های پایتخت که وضعیت مشابهی دارند، با پدیده شب‌مردگی دست به گریبان باشد. دهقان، دبیر شورایاری محله سیدخندان، شب‌مردگی را مهم‌ترین معضل محله سیدخندان می‌داند: «وجود اماکن اداری، آموزشی و فرهنگی به نوعی از ظرفیت‌های محله سیدخندان به شمار می‌روند. مثل فرهنگسراهای ارسباران و حورا، دانشگاه خواجه نصیر، بیمارستان مفید، کتابخانه و اسناد ملی ایران، باغ کتاب، ورزشگاه شهید کشوری، بوستان مادران و باغ‌موزه دفاع مقدس. از سوی دیگر همین ظرفیت‌های محله باعث شده تا افراد بسیار زیادی که از دور و نزدیک به این مراکز مراجعه می‌کنند، بعد از اتمام ساعت‌کاری و در شب به محل زندگی خود برگردند و محله با پدیده شب‌مردگی روبه‌رو شود.» با خالی شدن بسیاری از اماکن و مراکز محله از جمعیت، پدیده شب‌مردگی رخ می‌دهد که تبعاتی برای شهروندان ساکن در محله به همراه دارد. دهقان ادامه می‌دهد: «در ساعات پایانی روز، خیابان‌هایی از جمله وزیری‌پور، گل‌نبی، شریعتی و جلفا به شدت ترافیک می‌شود. بعد از چندین ساعت آلودگی صوتی و ترافیک، محله سوت و کور می‌شود. این خالی شدن یکباره محله از جمعیت باعث شده تا امنیت عمومی محله ما نسبت به محله‌هایی که شب‌مردگی در آن رخ نمی‌دهد کمتر باشد. آمار دزدی، کیف‌قاپی و سرقت ضبط ماشین‌هایی که در خیابان پارک شده و اتفاقاتی از این دست حاکی از معضل شب‌مردگی در محله است.»

مجید اصل دهقان/دبیر شورایاری محله سیدخندان
  • استقرار کانکس پلیس

تأمین امنیت محله برعهده کلانتری ۱۲۰ و یک کانکس پلیس است. دبیر شورایاری محله سیدخندان می‌گوید: «جانمایی کانکس پلیس در خیابان جلفا، نرسیده به فرهنگسرای ارسباران چندان مناسب نیست. شاید بهتر باشد کانکس پلیس در مرکز محله مستقر باشد که دسترسی بهتر و سریع‌تری به معابر و خیابان‌های اطراف داشته‌باشد. یا اینکه کانکس پلیس دیگری هم در محله مستقر شود.» 

  • سرانه ورزشی ناکافی

سرانه فضای ورزشی با وجود باشگاه‌ها و ورزشگاه‌های متعدد در محله سیدخندان کم نیست. اما دهقان به نکته‌ای اشاره می‌کند: «بیشتر باشگاه‌های ورزشی این محله خصوصی است و از محله‌های اطراف برای استفاده از آن می‌آیند. زمانی همه شهروندان محله می‌توانند از سرانه ورزشی بهره‌مند باشند که توان پرداخت شهریه را داشته‌باشند. به‌عنوان مثال ورزشگاه شهید کشوری در محله ماست. اما در واقع ورزشگاهی فرامنطقه‌ای و بیشتر مورد استفاده ورزشکاران حرفه‌ای است.»
بازار تره‌بار کوچک و کم غرفه
از زمانی که هر محله صاحب یک بازار میوه و تره‌بار شد، آسایش شهروندان در تأمین مایحتاج روزمره هم بیشتر شد. با این حال اهالی محله سیدخندان از بازار میوه و تره‌بار محله‌شان راضی نیستند و بارها به گوش شورایاران رسانده‌اند که این مرکز پاسخگوی نیاز شهروندان محله نیست. دهقان می‌گوید: «با توجه به جمعیت ۲۶ هزار نفری ساکن در محله سیدخندان، بازار میوه و تره‌باری که برای محله ما در خیابان شقاقی در نظر گرفته شده، بسیار کوچک و با غرفه‌های اندک است. غرفه پروتئین و مواد شوینده و بهداشتی و دیگر غرفه‌هایی که در بازار میوه و تره‌بار محله‌های دیگر هست اینجا دایر نشده و فقط به میوه و سبزیجات اکتفا شده‌است. به همین دلیل شهروندان محله برای تأمین مایحتاج روزمره خود مجبورند به دیگر بازارهای روز سر بزنند.» 

  • نصب علائم راهنمایی در کوچه مدرسه

«سیده اشرف نقیب سادات» مدیر مدرسه دخترانه شهید مفتح می‌گوید: «از آنجا که مدرسه ما از خیابان شریعتی به سمت کوچه عطاءالله راه دارد لازم است علائم راهنمایی و رانندگی در ابتدای کوچه نصب شود تا رانندگان از وجود مدرسه و تردد دانش‌آموزان باخبر شوند. چند بار این موضوع را پیگیری کردیم ولی متأسفانه خبری نشده‌است.» او درباره فضای بی‌دفاعی که انتهای کوچه مدرسه واقع شده است نیز می‌گوید: «انتهای کوچه درست مثل نقطه کوری است که همیشه پر از زباله بود. بعد از اینکه از شهرداری خواستیم برای آن فکری کند، چند گلدان در این نقطه گذاشت. گلدان‌هایی که همیشه خالی است و زیبایی ندارد. با توجه به اینکه اینجا محل گذر دانش‌آموزان است باید برای آن فکر اساسی شود.»

  • ساختمان‌های نیمه‌کاره
مهیار فرنیا/ساکن محله سیدخندان

«ساختمان‌های نیمه‌کاره که سال‌ها رها شده، چهره محله را نازیبا کرده‌است.» این را «مهیار فرنیا» یکی از ساکنان محله سیدخندان می‌گوید و ادامه می‌دهد: «درست زیرپل سیدخندان، نبش خیابان شقاقی، اسکلت فلزی ساختمانی نیمه‌کاره، رها و باعث آلودگی بصری محله شده‌است. تقریباً ۲ دهه است که مجبوریم این نما را تحمل کنیم و هنوز سرنوشت آن مشخص نشده‌است. یک کوچه بالاتر از آن هم یک ساختمان ۱۰ طبقه بتنی از ۱۵ سال پیش تا به حال نیمه‌کاره رها شده‌ و فقط طبقه همکف آنکه تجاری است ساخته شده. این ساختمان‌های نیمه‌کاره کمابیش محل تجمع کارتن‌خواب‌ها و معتادان است که امنیت محله را برای ساکنان به خطر می‌اندازد.» فرنیا درباره مشکل دیگری که در محله وجود دارد این‌طور می‌گوید: «از آنجا که محله ما یکی از محله‌های پر تردد است، نظافت و پاکیزگی آن باید در اولویت باشد. تخلیه سطل‌های زباله محله یک‌بار در شبانه‌روز جوابگو نیست. علاوه بر آن پاکسازی جوی خیابان شریعتی از موش و حشرات موذی یکی از مواردی است که شهروندان محله از خدمات شهری منطقه تقاضا دارند.»

  • روشنایی بوستان‌ها و معابر تأمین شده‌است
امیرحمزه مقدسی /شهردار ناحیه ۴


شهردار ناحیه ۴ منطقه ۳ از تلاش برای نگهداشت شهری و بهتر شدن کیفیت زندگی در محله خبر می‌دهد. او درباره مهم‌ترین درخواست شهروندان که به موضوع شب‌مردگی در محله مربوط می‌شود می‌گوید: «تا جایی که در حوزه اختیارات و وظایف ما باشد برای رفع شب‌مردگی اقدام شده. از جمله اینکه روشنایی بوستان‌ها و کوچه‌ها و خیابان‌های منطقه تأمین شده‌است. از شهروندان می‌خواهم که اگر با خاموشی در هر نقطه مواجه شدند به ما خبر بدهند تا در اسرع وقت، مشکل برطرف شود. بسیاری از اداره‌ها و سازمان‌های پایتخت در منطقه ما، واقع و همین تمرکز نهادها باعث ظهور پدیده شب‌مردگی در منطقه ما شده‌است.» شهردار ناحیه ۴ از قیمت بالای زمین در منطقه برای ساخت بازار روز می‌گوید: «حتماً اگر ملکی در منطقه برای ساخت بازار میوه و تره‌بار داشتیم، سازمان میادین میوه و تره‌بار به ما معرفی می‌کرد. با توجه به اینکه قیمت زمین در این منطقه بالاست، سازمان میادین میوه و تره‌بار می‌تواند در قالب طرح توسعه میادین میوه و تره‌بار در مناطق ملکی را به ما معرفی کند. بازار روز محله سیدخندان هم به همین دلیل روی مسیل واقع شده که به دلیل کوچک بودن فضای آن مورد رضایت اهالی نیست.» مقدسی رسیدگی به مشکلات شهروندان محله را اولویت برنامه‌های شهرداری ناحیه می‌داند و از شهروندان می‌خواهد برای بهبود برنامه‌ها و عملکرد شهرداری ناحیه، تعامل خود را با شهرداری ناحیه حفظ کنند.

کد خبر 545716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha