کافی است ۹ کیلومتر از میدان گلن‌دوئک فاصله بگیرید تا به یکی از کوچک‌ترین روستاهای لواسان برسید.

کردیان

همشهری آنلاین_مرضیه موسوی: روستای «کردیان» که با وجود آب و هوای خوب و وجود زمین‌های کشاورزی و باغ‌های متعدد، جمعیت رسمی آن ۴۰۰ نفر است و تعداد ساکنان همیشگی‌اش بسیار کمتر از این عدد. مشکلات زیادی از جمله نبود آب آشامیدنی و زیرساخت‌هایی مثل مدرسه و جاده آسفالت و... باعث مهاجرت اهالی کردیان از این روستا شده است. این‌روزها اغلب ساکنان کردیان را اهالی سالخورده روستا تشکیل می‌دهند که فرزندانشان را در جست وجوی کار و رفاه بیشتر راهی تهران یا لواسان کرده‌اند و خودشان برای برداشت محصول از باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.  

روستای کردیان روزهای پایانی هفته مقصد گردشگرانی است که برای استفاده از طبیعت لواسان و کوهپیمایی به این ارتفاعات سرمی‌زنند. 


جمعیت سالخورده روستا به تنهایی امکان رسیدگی به کشاورزی و باغات را ندارد، مهاجرت نسل جوان یکی ا زمعضلات امروز روستای کردیان است.

 تنها مدرسه کردیان خدمات آموزشی را تا پایان مقطع دبستان به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد و کودکان روستا برای ادامه تحصیل باید به مدارس روستاهای همجوار یا شهر لواسان بروند. رفت‌وآمد دانش‌آموزان در جاده‌های برف‌گیر لواسان یکی از مشکلات اهالی این روستاست. 

آب چشمه‌ای که از بالادست به روستا سرازیر می‌شود تنها تأمین‌کننده آب قابل آشامیدنی روستاست و اهالی مجبور به برداشت آب از این چشمه هستند. با وجود فاصله 9 کیلومتری کردیان از لواسان، مردم این روستا هنوز از لوله‌کشی آب آشامیدنی محروم هستند. 


خرابی خودرو اهالی کردیان اتفاقی عادی است که همه اهالی هر ماه آن را تجربه می‌کنند. در این روستا خبری از جاده آسفالته نیست و دلیل خرابی همیشگی خودروهای اهالی همین جاده‌های خاکی و ناهموار است. 


قدیمی‌ترین خانه‌های روستا قدمتی 80 ساله دارند و اغلب بافت روستای کردیان فرسوده است. محدودیت‌های مجوز ساخت‌وساز در این روستا و بالا بودن هزینه‌های ساخت‌وساز دلیل بی‌رغبتی اهالی به نوسازی روستاست. 
 

کد خبر 545587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha