شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۴:۳۵
۰ نفر

فرانک عطیف: فیلم «گزارش اقلیت» را دیده‌ای؟ همان‌که پلیس سر بزنگاه می‌رفت سراغ جنایتکار آینده.

می‌گویم آینده، چون طرف مربوطه هنوز دست به جنایت نزده بود که پلیس‌ها از زمین و آسمان سرش می‌ریختند. حالا مدتی است که واحد امنیت داخلی آمریکا از فناوری جدیدی خبر داده که افرادی را که هنوز مرتکب خلاف و جرمی نشده‌اند، شناسایی و دستگیر می‌کند. این برنامه بخشی از یک برنامه جامع‌تر است که طبق آن باید تروریست‌های احتمالی آینده، که هیچ‌گونه سابقه خلاف و جنایت و هیچ ارتباطی با سازمان‌های تروریستی ندارند، ردیابی شوند. یعنی افرادی ردیابی شوند که نامشان در پایگاه اطلاعات هیچ کشوری به‌عنوان جنایتکار و یا تروریست، ثبت نشده است.

   برنامه به این شکل است که اگر کامپیوتر تشخیص بدهد فردی  به انجام عملی تروریستی فکر می‌کند، افسران امنیتی سراغش می‌روند و او را برای یک گفت‌وگو! می‌برند. آنچه درباره این برنامه سؤال‌برانگیز است، هدف قراردادن افراد بدون هیچ‌گونه سابقه تروریستی و فقط براساس نظر برنامه کامپیوتری است!

   شکی نیست امکان اشتباه این برنامه زیاد است. فکرش را بکنید، کامپیوتر به کسی مشکوک شود، آن‌وقت است که او را می‌برند و طوری با او رفتار می‌کنند که انگار واقعاً می‌خواسته یک هواپیما را منفجر بکند. تنها مدرک و شاهد علیه متهم همان کامپیوتر است و او به هیچ وجه هم نمی‌تواند بی‌گناهی خود را ثابت کند.

مردم  آمریکا و  برخی کارشناسان این کشور می گویند آن‌قدر که از برنامه‌های امنیتی دولتشان در جنگ با ترور می‌ترسند، از خود حمله‌های تروریستی وحشت ندارند.

هدف این برنامه کنترل همه افرادی است که به این کشور وارد می‌شوند، بدون این‌که خود فرد بداند تحت نظر است.

 

کد خبر 54549

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز