سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل- عبدالله آل بوغبیش: پس از آنکه دور نخست مذاکرات غیرمستقیم میان سوریه و اسرائیل طی ماه گذشته میلادی در استانبول برگزار شد یک مقام اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود، شب گذشته از برگزاری دور دوم این مذاکرات طی هفته جاری پرده برداشت.

این مقام اسرائیلی در عین حال تصریح کرد که اسرائیل تمایل فراوانی به برگزاری مستقیم و نه غیرمستقیم این مذاکرات دارد.صحبت از برگزاری دور دوم مذاکرات در حالی مطرح می‌شود که ناجی العطری نخست وزیر سوریه قرار است فردا چهار شنبه به‌منظور حضور در نشست اقتصادی عربی ترکی و در رأس یک هیأت اقتصادی عازم استانبول شود.

 از سوی دیگر، مارک رجیف سخنگوی ایهود اولمرت نخست‌وزیر اسرائیل نیز تصریح کرد که به‌زودی هیأتی از سوی این رژیم عازم ترکیه خواهد شد. وی هر چند به تاریخ دقیق عزیمت این گروه اشاره‌ای نکرد اما یک مقام بلندپایه اسرائیل، زمان از سرگیری مذاکرات با وساطت ترکیه را هفته جاری اعلام کرد.

با این همه او گفت: درصورت برگزاری مذاکرات مستقیم، پیشرفت‌هایی را نیز شاهد خواهیم بود.اما این سؤال هنوز به قوت خود باقی است که آیا این مذاکرات در پایان به نتیجه‌ای خواهد انجامید و آیا اسرائیل واقعا و با توجه به رویدادها و تحولات درونی اخیر خود و نیز رخدادهای خاورمیانه، تمایلی به برقراری صلح با سوریه دارد و آیا در این مذاکرات جدی است؟ یا اینکه از برگزاری این مذاکرات اهداف دیگری را دنبال می‌کند؟

مذاکرات یاد شده پس از هشت سال وقفه و شکست مذاکرات صلح میان دو طرف در سال 2000 از سر گرفته می‌شود. در جریان مذاکرات سال 2000، اسرائیل بر ادامه سیطره بر دریاچه طبریا که بخش اعظم منابع آبی‌اش از آن تامین می‌شود، پای فشرد و این مذاکرات شکست خورد.اکنون هم که دور جدید این مذاکرات با وساطت ترکیه و در اراضی این کشور برگزار می‌شود، دو طرف پیش شرط‌هایی را برای جدیت حضور در آن تعیین کرده‌اند.

اسرائیل برای جدی شدن این مذاکرات خواهان گسست روابط میان تهران - دمشق و برداشته شدن چتر حمایتی سوریه از مقاومت لبنان و فلسطین است، مسئله‌ای که دمشق شدیدا با آن مخالف بوده و هرگونه تجدید نظر در روابط خود با دیگران را رد می‌کند.
بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه طی سفر اخیر خود به کویت با اشاره به برگزاری مذاکرات با طرف اسرائیلی، تاکید کرد: تنظیم روابط اش با دولت‌ها و احزاب مسئله‌ای داخلی است و به اسرائیل ارتباطی ندارد.

در کنار آن، ولید المعلم وزیر خارجه این کشور در سفر اخیر خود به ایران، این کشور را هم‌پیمانی راهبردی برای دمشق برشمرد که امکان تجدید نظر در روابط با آن وجود ندارد.
اسد همچنین تاکید کرد: درصورتی که اسرائیلی‌ها بر آغاز مذاکرات از نقطه صفر و بدون در نظر گرفتن مذاکرات سال 2000 اصرار ورزند، این را می‌توان نشانی از عدم‌جدیت اسرائیل در این مسئله دانست.

مقامات سوریه نیز برای جدی شدن این مذاکرات، موضوع عقب نشینی فوری اسرائیل از بلندی‌های جولان و التزام این رژیم به قوانین بین‌الملل را مطرح کرده‌اند، اما اسرائیل با توجه به موقعیت راهبردی و ژئوپولتیک این بلندی‌ها، بعید به‌نظر می‌رسد که این خواسته سوریه را قبول کند.

کافی است سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو رئیس حزب کار طی هفته‌های اخیر در این باره و در خواست وی از اولمرت برای کناره گیری از پست نخست وزیری برای حفظ بلندی‌های جولان و قدس را به یاد بیاوریم تا به میزان اهمیت این بلندی‌ها پی ببریم. در کنار این مؤلفه‌ها، مطرح شدن پرونده فساد مالی ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل در این برهه زمانی و ادامه فشارها به‌منظور استعفایش، در همین راستا صورت می‌گیرد. پس از آنکه اولمرت از جدیت خود در برقراری صلح با سوریه سخن راند، لابی صیهونیستی فعال شده و تمام تلاش خود را برای انزوای وی و در نتیجه خارج کردنش از دایره قدرت در آینده‌ای نزدیک به کار بست.

اغلب تحلیلگران منطقه‌ای و بین‌المللی آگاه به مسائل اسرائیل، کنار رفتن وی از پست نخست وزیری در آینده‌ای نه چندان دور را پیش‌بینی می‌کنند.حتی از نگاهی دیگر، دعوت محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین به‌منظور از سرگیری گفت‌وگوی ملی میان فلسطینیان طی روزهای اخیر در این راستا و پس از ناامیدی از اولمرت و اطمینان از استعفای نزدیک وی مطرح شده است.

با این تفاصیل و با توجه به آنچه آمد، اسرائیل از گذر مطرح کردن چنین مذاکراتی با سوریه و
پیش دستی کردن در آنها به‌دنبال بهبود بخشیدن به وجهه خود و معرفی خویش به‌عنوان رژیمی صلح طلب به افکار عمومی چه در حوزه منطقه‌ای و چه در حوزه جهانی است.در کنار آن، این رژیم می‌کوشد تا به ارزیابی واکنش افکار عمومی جهان عرب درقبال این مسئله دست بزند، خاصه اینکه سوریه اکنون یکی از محوری‌ترین سنگرگاه‌های جهان عرب در برابر اسرائیل به شمار می‌رود که حامی مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین و مخالف هرگونه حضور آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه است.

کد خبر 54501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز