شیوع جهانی ویروس کرونا و سرعت انتشار آن باعث ترس و استرس همگانی شده و همین استرس مردم را دچار وضعیت نابسامانی کرده و سلامت روان آنها را در خطر انداخته است.

استرس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، برخی روانپزشکان بر این باورند که استرس با افزایش ترشح کورتیزول همراه است که بسته به میزان کورتیزول ترشح شده، واکنش‌هایی را در بدن ایجاد می‌کند. در گذشته‌های دور این هورمون باید ما را برای مقابله با حمله حیوان وحشی، دشمن، و یا فرار از موقعیت خطرناک آماده می‌کرد.

این هورمون موجب ایجاد آمادگی جسمانی بیشتر و تولید انرژی برای واکنش سریع‌تر و قوی‌تر در برابر خطر می‌شود اما در شرایط فعلی این استرس اگر طولانی باشد، می‌تواند منجر به اضطراب شود که آثار بسیار مخربی در بدن دارد.

به گفته آنان، ترس و استرس زیاد و بیش از حد سبب می‌شود افراد شایعات را بیشتر قبول کنند و خود به شایعات دامن بزنند تا بتوانند کمی از ترس و نگرانی خود بکاهند و استرس بیش از حد نسبت به آلوده شدن به ویروس، اختلال وسواس جبری به‌وجود خواهد آورد،  در زمانی که اضطراب و استرس مبتلا شدن به بیمار همه وجود فرد را فراگرفت از ترس اینکه آلودگی به سراغش نیاید مدام دستان خود را هر لحظه با ژل و یا مواد ضدعفونی می کند و این در حالیست اصلا نیاز نیست این کار با هر شک و تردید به آلوده شدن،  انجام شود.

مینو معتمد روانپزشک در این زمینه گفت: وضعیت ترس سیستم ایمنی بدن را از بین می برد، وقتی ترس را به دوستان و اعضای خانواده خود انتقال دهید، تقریبا شبیه به انتشار میکروب به آنها است، پس نباید این کار را با افراد دیگر نیز انجام داد.

وی افزود: ترس مانند لبخند یا خمیازه نیز می‌تواند مسری باشد که در شرایط کنونی و در این مواقع بهتر است نگذاریم حس ترس به دیگران منتقل شود، باید خانه را به محل امن و آرام برای همه اعضای خانواده تبدیل کرد و از شرایط قرنطینه خانگی جهت انجام کارهای عقب‌افتاده خود استفاده شود.

این روانپزشک تصریح کرد: داشتن افکار مثبت و دور کردن افکار منفی، بدبینی، افسردگی، اضطراب و نگرانی در مورد ابتلا به بیماری باعث کاهش سیستم ایمنی و دفاعی بدن شده و بدن را در مقابل ویروس ضعیف یا ناتوان می کند، پس تا جایی که می توانید از افکار منفی دوری کنید.

معتمد پیشنهاد کرد با کسانی که دوستشان دارید و آرامتان می‌کنند تلفنی صحبت کنید و یا برای آنها پیام‌های دوستانه، مهربانانه ارسال کنید و بپذیرید که همه چیز در کنترل شما نیست، سعی کنید برنامه زندگی عادی خود را حفظ کنید، همچنین در حضور کودکان در مورد اخبار بد صحبت نکنید.

نفس عمیق بکشید

وی اظهار داشت: نفس‌های عمیق بکشید تا بدنتان آرام گیرد و هورمون‌های استرس دور شوند، از تکنیک‌های آرام‌بخش عضلانی، تمرینات ذهن آگاهی و یوگا استفاده کنید تا استرس شما کنترل شود، اگر در خانه مانده‌اید، استراحت کنید، خواب خوب و رژیم غذایی سبک به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

معتمد تصریح کرد: ورزش در خانه به رفع استرس کمک می‌کند و نیایش باعث ایجاد آرامش می‌شود، از آنها غافل نشوید و برنامه‌ها و فیلم‌های خنده‌دار برای مدت‌زمانی ذهن شما را از استرس و افسردگی دور می‌کند، قهوه و کافئین در این شرایط پر استرس خوب نیست از نوشیدن آنها بپرهیزید و دمنوش‌های آرامبخش را جایگزین آنها کنید.

به گفته این روانپزشک، اضطراب و ترس را در وجود خود بالا نبرید، از موقعیت‌های استرس‌زا دوری کنید، رعایت همین توصیه تکراری دست شستن دست‌ها از همه چیز مهم‌تر است.

اشکال متفاوت استرس

احمد حاجبی مدیرکل دفتر سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه گفت: در شرایط کرونایی  هر یک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث‌ ناگوار واکنش نشان می‌دهیم. آگاهی به نشانه‌های جسمی‌ و ذهنی اضطراب اولین قدم در مدیریت آن است. برای مثال تحریک‌پذیری، عصبانیت و از کوره در رفتن، بیخوابی و کابوس، ترس، خستگی، سردرد، عدم تمرکز، اسپاسم عضلانی، تپش قلب، و حالت تهوع و سایر مشکلات گوارشی از علایم اضطراب است.

وی افزود: در شرایط بحرانی افراد واکنش‌های متفاوتی مانند، اضطراب، اشتغال ذهنی مکرر با مساله، سردرگمی‌ و دوگانگی، یا احساس کرختی دارند، به خاطر داشته باشید که در بحران‌ها معمولا اتفاق‌ها غیرطبیعی هستند، اما اکثرا واکنش‌های افراد طبیعی است. به خودتان یا دیگران برچسب ضعیف بودن، یا غیرطبیعی بودن نزنید. کاری که شما انجام می‌دهید شجاعانه، ایثارگرانه و بسیار ارزشمند است.

حاجبی خاطرنشان کرد: در محل کار، از روش‌های ساده و قابل اجرا برای کاهش تنش و استرس استفاده کنید، حرکات کششی و نرمش، چند دقیقه قدم زدن در فضای باز، تمرین تنفس عمیق، چند دقیقه گوش کردن به موسیقی آرام‌بخش، یا نیایش کردن می‌تواند به کاهش تنش شما کمک کند. سعی کنید لحظاتی هر چند کوتاه ذهنتان را از کار و یا نگرانی‌ها دور کنید.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: وقتی کار نمی‌کنید و در خانه هستید، تا حد امکان برنامه معمول و روزمره قبلی خود را حفظ کنید. نقش خود را به عنوان عضوی از خانواده ایفا کنید، به سرگرمی‌ها و علایق خود بپردازید، ورزش کنید و کارهایی را که برای شما آرامش‌بخش است، در برنامه‌تان بگنجانید.  

مدیریت نگرانی‌ها

حاجبی تصریح کرد: دغدغه‌ها و نگرانی‌های خانوادگی را مدیریت کنید. با نزدیکان خود در مورد برنامه‌های کاری خود، زمان و روشی که می‌توانند با شما در تماس باشند و همچنین نگرانی‌هایشان صحبت کنید. سعی کنید برنامه منظمی ‌برای تماس و صحبت با خانواده  و دوستان داشته باشید.

وی تاکید کرد: از خود مراقبت کنید. تا جایی که امکان دارد خواب و استراحت کافی داشته باشید. تغذیه سالم داشته باشید. مصرف کافئین را محدود کنید و مایعات کافی بنوشید.

کد خبر 544912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha