تابلوی ماندگار «عصر عاشورا» اثر استاد محمود فرشچیان با گذشت سال‌ها هنوز تأثیر خود را دارد و هنرمندان بسیاری از این تابلو الهام می‌گیرند و آن را بازآفرینی می‌کنند.

نذر هنر

همشهری آنلاین_ سارا جعفرزاده: یکی از این هنرمندان، «صابر لیالیون» هنرمند مجسمه‌سازی است که به تازگی با همکاری همسر و برادرش با الهام از تابلو عصر عاشورا اقدام به ساخت ماکت این اثر هنری کرده و آن را در محل برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان در هیئت محبان‌الحسین(ع) قرار داده که امسال در فضای باز زمین چمن مصنوعی پارک فدک برگزار می‌شود. درباره جزئیات ساخت این ماکت با سازنده آن گفت‌وگو کردیم.  

شاید تصور برخی از ما از نذر کردن در راه امام حسین(ع) قربانی کردن یا تدارک غذا باشد اما هستند کسانی‌که نذورات خود را به‌صورت معنوی ادا می‌کنند. «صابر لیالیون» خالق ماکت عصر عاشورا در این باره می‌گوید: «با توجه به اینکه از سال ۱۳۹۰ به‌صورت حرفه‌ای به مجسمه‌سازی پرداخته‌ام همیشه ایده ساخت ماکت تابلو عصر عاشورا را در ذهن داشتم و هر بار که این شاهکار هنری را می‌دیدم آروز می‌کردم که روزی بتوانم ماکت آن را درست کنم. سال گذشته همراه همسرم که دبیر مقطع ابتدایی است، سایز کوچک این ماکت را درست کردیم و همسرم آن را به مدرسه هدیه داد. همانجا بود که با هم نذر کردیم که اگر سال آینده حاجت روا شویم، ماکت تابلوی عصر عاشورا را در سایز بزرگ درست کنیم و به هیئت ببریم.»

  •  الهام از شاهکار هنری «عصر عاشورا»  

بر کسی پوشیده نیست که تابلو «عصر عاشورا» درک هنرمند از واقعه عاشوراست و سال‌هاست که هیچ هنرمندی نتوانسته مانند این اثر را خلق کند. لیالیون در این باره می‌گوید: «من از تابلوی «عصر عاشورا» استاد فرشچیان ایده گرفته‌ام. البته استاد فرشچیان به‌صورت مینیاتوری طراحی این اثر را انجام داده است. از همان ابتدا تصمیم گرفتیم برای هرچه شبیه‌ترشدن المان‌های حجمی اثر به تابلوی واقعی از سبک رئالیسم برای ساخت مجسمه استفاده کنیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید فرم فیگورها و جنس پارچه‌های به کار رفته در این اثر تا سر حد امکان به واقعیت نزدیک است و برای پوشش اسب از چرم طبیعی استفاده شده و برای پوشش ماکت حضرت زینب(س) و دیگر اهل‌بیت امام حسین(ع) هم از پارچه‌های چادری استفاده شده است.»

صابر لیالیون/هنرمند مجسمه‌ساز
  •  همکاری خانوادگی در ساخت اثر 

با توجه به محدود بودن زمان برای ساخت ماکت عصر عاشورا، این ماکت در مدت زمان کوتاهی تهیه شده است. لیالیون در این باره می‌گوید: «ساخت ماکت این اثر یک هفته طول کشید و در انجام این کار، پدرم، همسرم و برادرم با من همکاری کردند. سعی کردیم تا روز اول محرم ساخت ماکت را تمام کنیم و داخل هیئت جانمایی کنیم. من با هزینه شخصی خودم و کمک خانواده‌ام ماکت را ساختم. درحین ساخت این ماکت با مشکلات مختلفی روبه‌رو شدم که من را نگران می‌کرد که مبادا این کار تا ابتدای محرم حاضر نشود اما هر بار با حمایت و دلگرمی پدر، مادر و برادرم با قدرت بیشتر ساخت این ماکت را دنبال می‌کردم که در نهایت در روز اول محرم در هیئت محبان‌الحسین(ع) در محوطه زمین چمن مصنوعی پارک فدک جانمایی شد.»

  •  ترویج فرهنگ عاشورایی

در مکتب امام حسین(ع) هر کسی ارادت خود را به نوعی به آن حضرت ابراز می‌کند یکی با صدایش مداحی می‌کند و دیگری از اموال خود در راه امام حسن(ع) هزینه می‌کند و یکی دیگر از علم خود مایه می‌گذارد. لیالیون هم هنر خود را در این مکتب مایه گذاشته است. او درباره فعالیت‌های خود درباره‌ ترویج فرهنگ عاشورایی از همان سنین کودکی می‌گوید: «من و جوانانی مانند من همان دهه شصتی‌هایی هستیم که پدرانمان جنگ را دیده‌اند و تا حدودی جنگ و آزادگی را درک کرده‌ایم. اگر می‌خواهیم که فرزندانمان در مسیر امام حسین(ع) و ائمه(ع) قدم بردارند، باید به‌عنوان والدین، از همان کودکی با استفاده از شیوه‌های کودکانه به‌ ترویج فرهنگی عاشورایی در میان کودکان بپردازیم و کودکان را با چگونگی قیام امام حسین(ع) با زبان کودکانه آشنا کنیم.»

  •  با لذت ماکت را ساختیم

«سیده مهسا قریشی» همسر لیالیون و دبیر مقطع ابتدایی است که در ساخت ماکت عصر عاشورا با همسرش همکاری داشته و در این‌باره می‌گوید: «سال گذشته که ماکت کوچک این اثر را درست کردیم و من به مدرسه بردم صرفا می‌خواستیم هنرمان رابه نمایش بگذاریم و هرگز تصور نمی‌کردم با هنرم ارادتم را به امام حسین(ع) نشان بدهم. شاید آنقدر بودجه نداشته باشیم که صرف نذری دادن و هزاران کار دیگر بکنیم اما همان هزینه اندک را صرف هنرمان کرده‌ایم و این‌گونه زیر پرچم امام حسین(ع) ایستاده‌ایم. من کارهای جزیی و ظریف‌تر این اثر را در منزل انجام می‌دادم. بدون اغراق باید بگویم در تمام مراحل ساخت ماکت، حس بسیار خوبی داشتم که این هم بدون حکمت نیست.» 

سیده مهسا قریشی/معلم
  •  تدارک مسابقه عکاسی  با ماکت عصر عاشورا

«محمد لیالیون» برادر صابر لیالیون و هنرمند در ساخت ماکت همکاری داشته است. او درباره این اقدام می‌گوید: «با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام محرم، سعی کردیم به جای پخش نذری و طبخ غذا، کار متفاوتی را انجام بدهیم که در خور شأن امام حسین(ع) باشد و انشاءالله اباعبدالله(ع) از ما قبول بکند. عزاداران حسینی که شب‌ها برای عزاداری به هیئت محبان‌الحسین(ع) می‌آیند وقتی متوجه می‌شوند که این ماکت کار دست یک هنرمند جوان است آن را تحسین و سعی می‌کنند تصویر خودشان را در کنار این ماکت ثبت کنند. در این زمینه یک مسابقه عکاسی کودکان با ماکت «عصر عاشورا» هم تدارک دیده‌ایم.»

محمد لیالیون/هنرمندعنوان
  •  حمایت مسئولان از چهره‌های هنری 

در منطقه ۸ چهره‌های هنری بسیاری‌اند که توانایی خلق آثار مذهبی از جمله ماکت، مجسمه و نقاشی را دارند و چه بهتر که این افراد هنرشان را در مسیر نهضت امام حسین(ع) به نمایش بگذارند. اگر مسئولان فرهنگی و هنری و مذهبی در ارگان‌های مختلف از هنرمندان و اشخاصی که با هنر خود آثار مذهبی خلق می‌کنند، حمایت کنند می‌تواند نقطه قوتی برای ما باشد تا دیگر وقایع عاشورا را هم در سال‌های آینده به تصویر بکشیم.» لیالیون با یادآوری این موضوع، در خصوص نگهداشت این اثر هنری هم می‌گوید: «شخصاً دوست دارم ماکت عصر عاشورا سالی یک بار آن هم در ایام محرم در معرض دید شهروندان قرار بگیرد اما صحبت‌هایی برای جانمایی این ماکت در نقاط مختلف منطقه شده که هنوز در این زمینه تصمیمی نگرفته‌ام.»

کد خبر 544853

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha