پژوهشگران دانشگاه هاروارد می‌گویند ویروس کرونا ممکن استز با جلوگیری از به وجود آمدن به اصطلاح «مراکز یادگیری» دستگاه ایمنی مانع از ایجاد مصونیت نسبت به این ویروس در بدن شود.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ساینس درباره میزان مقاومت بدن در مقابل ویروس کرونا پس از ابتلا به آن تردیدهایی وجود دارد.

بررسی‌های کالبدشکافی بوسیله پژوهشگران دانشگاه هاروارد روی کسانی که به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند نشان می‌دهد این افراد فاقد مراکز زایگر  در طحال و گره‌های لنفاوی هسند که در آنها سلول‌های ایمنی برای ایجاد کردن یک پاسخ آنتی‌بادی درازمدت به عوامل بیماری‌زا تعلیم می‌بینند.

مراکز زایگر یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شوند. مراکز زایگر ساختارهای تخصص‌یافته‌ای در اندام‌های لنفاوی هستند که سلول‌های B  تولیدکننده آنتی‌بادی در آن‌ها بوجود می آیند. همچنین مسئولیت تکثیر گسترده سلول‌های B و نیز یادگیری در سلول‌ها و ایجاد سلول‌های B خاطره‌ای برعهده این مرکز است.

در واقع مراکز زایگر علاوه بر تولید دو سلول مهم در مبارزه با عوامل بیماری‌زا مانند کلاس درس عمل می‌کند و به سلول‌های B آموزش می‌دهد در آینده در برخورد با عوامل بیماری‌زا با آن مبارزه کنند (ایجاد حافظه بلندمدت در گلبول‌های سفید برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا).

محققان معتقدند تنها در افرادی که به کرونای شدید مبتلا شده‌اند و جان خود را از دست داده‌اند شاهد نبود مراکز زایگر هستیم. افرادی که به کرونای خفیف مبتلا شده‌اند یا هیچ علائمی از بیماری را ندارند مراکز زایگر وجود دارد.

دلیل ابتلای مجدد

این یافته می‌تواند توضیحی منطقی برای روند تشدید بیماری در افراد باشد، همچنین در روند تولید واکسن موثر برای کوویدـ۱۹ بسیار پراهمیت است.

این بررسی دانشگاه هاروارد صورت گرفته است نخستین دلیل علمی برای ابتلای مجدد افراد به ویروس کرونا را تشریح می‌کند.

محققان می‌گویند آنتی‌بادی (پادتن) سیستم ایمنی در بدن برخی افراد تنها در کوتاه‌مدت عمل می‌کند و توانایی ایجاد حافظه را در سلول‌های B که مسئول مبارزه بلندمدت با عوامل بیماری‌زا هستند، ندارد.

به گفته آن‌ها احتمالاً ویروس کرونا باعث برهم خوردن روند یادگیری گلبول‌های سفید و نابودی مراکز زایگر می‌شود. 

کد خبر 543989

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha