معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از نحوه حضور دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی، کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای خبر داد.

مدرسه فنی و حرفه ای

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص شیوه‌نامه بازگشایی سال تحصیلی۱۴۰۰-۱۳۹۹ گفت: از اواسط سال گذشته و با شیوع بیماری کوویدـ۱۹ بیم شکاف آموزشی در مناطق و مدارس وجود داشت و تمام کشورها نگران شکاف آموزشی بودند. در ایران هم این نگرانی برای مسئولان آموزشی و خانواده‌ها وجود داشت و ازاین‌رو تلاش کردیم با استفاده از بسترهای مختلف بتوانیم آموزشی باکیفیت را ارائه دهیم.

وی افزود: سال پیش رو از آن ‌جهت که ملزم به ارائه آموزش در شرایطی هستیم که خانواده‌ها و دانش‌آموزان ثبات فکری لازم را ندارند، سال پراهمیتی محسوب می‌شود.

کمرئی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان در چند ماه اخیر آموزش مجازی را باکیفیت دانستند، توضیح داد: باید به آموزش مجازی به‌عنوان یک فرصت آموزشی نگاه کنیم هرچند هیچ آموزشی را نمی‌توان جایگزین آموزش حضوری کرد و هنوز هم از نظر ما مؤثرترین شرایط آموزش، آموزش حضوری است.

معاون آموزش متوسطه مشارکت خانواده‌ها را برای حضور و همکاری با مدرسه بسیار مؤثر دانست و گفت: برای سال تحصیلی آینده سه وضعیت سفید، زرد و قرمز پیش‌بینی ‌شده است که بتوانیم روند آموزش را در تمام مناطق با استفاده از این سه سناریو ادامه دهیم.

به گفته وی، در مناطق آموزشی، مدیران و معاونان در مدارس بیشترین نقش را در نحوه ارائه آموزش برعهده ‌دارند. مدیران مدارس باید با نظارت کامل ثبت‌نام دانش‌آموزان در سناد، شبکه شاد، نحوه مشارکت و ارتباط خانواده و انتقال از وضعیت زرد و سفید و قرمز به یکدیگر را کنترل کنند.

کمرئی گفت: در وضعیت سفید دانش‌آموزان در مدرسه حضور دارند و فضای مجازی به‌عنوان آموزش مکمل در نظر گرفته می‌شود و در وضعیت زرد و قرمز هم طبق آنچه در دستورالعمل آمده باید آموزش را در زمان و موعد اعلام‌شده انجام داد و به اتمام رساند.

معاون آموزش متوسطه شرایط زرد را دشوارترین مرحله دانست و افزود: در شرایط زرد و در متوسطه اول و دوم اگر تعداد دانش‌آموزان با مساحت کلاس همخوانی داشته و نیاز به تقسیم دانش‌آموز نباشد کلاس‌ها به ‌صورت حضوری برگزار خواهد شد و اگر تعداد دانش‌آموزان نسبت به مساحت کلاس بیشتر باشد باید حضور دانش‌آموزان طوری باشد که فاصله اجتماعی مناسب در کلاس درس رعایت شود.

وی آموزش مهارت را در مدارس کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای حائز اهمیت دانست و توضیح داد: با توجه به کمبود زمان انتظار داریم مدارس کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای در زمان حضور دانش‌آموزان در مدارس به آموزش مهارت‌ها بپردازند و دروس عمومی را در آموزش‌های مجازی ارائه دهند. همچنین در مدارس شبانه‌روزی ترجیح بر این است که دانش‌آموزان به‌ صورت هفتگی رفت‌وآمد کنند.

کمرئی در پایان گفت: ابتکار و خلاقیت وجه تمایز مدارس در سال آینده است و اینکه چه میزان بتوانیم از این دو در ارائه آموزش استفاده کنیم می‌تواند تعیین‌کننده میزان کیفیت آموزش باشد.

کد خبر 542939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار