وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس را اعلام کرد.

اتباع خارجی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش،‌ تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس غیردولتی، نمونه دولتی، استعدادهای درخشان و استثنایی مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی در خصوص این مدارس و همانند دانش‌آموزان ایرانی خواهد بود در مورد اخذ کمک‌های مردمی از اتباع خارجی نیز همانند دانش‌آموزان ایرانی عمل می‌شود.

طبق این دستورالعمل مدارک معتبر برای ثبت نام صرفاً یکی از موارد زیر است:

۱. گذرنامه دارای پروانه اقامت معتبر.

۲. کارت هویت ویژه اتباع خارجی صادره از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور.

۳. کارت‌های آمایش ۱۳-۱۴

۴. برگ تردد بین شهری «معادل کارت آمایش».

۵. دفترچه پناهندگی معتبر صادره از ناجا.

۶. دفترچه اقامت معتبر صادره از ناجا.

۷. دارندگان مدرک اقامتی ویژه "صادره از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور".

ماده ۲. دانش‌آموزانی که دارای مدرک اقامتی معتبر هستند می‌توانند با توجه به شرایط زیر در تمام مقاطع تحصیلی تا سطح دیپلم در مدارس رسمی اقدام به ثبت نام و ادامه تحصیل کنند.

مدیران مدارس باید هنگام ثبت‌نام اولیه، مدارک هویتی و اقامتی متقاضی را به دقت کنترل کنند مسئولیت وجود هرگونه تناقض در مدارک هویتی و قامتی دانش‌آموزان پس از ثبت‌نام به عهده مدیران مدارس است.

در صورت وجود ابهام در مدارک هویتی و اقامتی دانش‌آموزان، ارائه گواهی تایید اصالت و اعتبار گذرنامه، دفترچه پناهندگی یا دفترچه اقامت و یا کارت آمایش از سوی مراجع صادرکننده و دوایر تابعه آنها توسط اولیای دانش‌آموزان الزامی است.

مدارک هویتی و اقامتی هر فرد به جز دفترچه اقامت و مدرک اقامتی ویژه در محدوده همان استان یا شهرستان محل صدور معتبر بوده و دارندگان آنها صرفاً مجاز به ثبت‌نام در همان محدود هستند و موارد استثنا توسط اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری‌ها و ناجا اعلام می‌شود.

در صورت انقضاء تاریخ مدرک اقامتی دانش‌آموزان قبل از پایان سال تحصیلی ادامه تحصیل آنان تا پایان سال تحصیلی بلامانع است.

تحصیل فرزندان ایثارگران اتباع خارجی در مدارس شاهد و مدارس ایثارگران با رعایت ضوابط و شرایط ورود به مدارس بلامانع است.

  • تحصیل دانش‌آموزان اتباع در مدارس گوناگون

تحصیل دانش آموزان اتباع خارجی در مدارس غیر دولتی، نمونه دولتی، استعدادهای درخشان و استثنایی مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی در خصوص این مدارس و همانند دانش‌آموزان ایرانی خواهد بود در مورد اخذ کمک‌های مردمی از اتباع خارجی نیز همانند دانش‌آموزان ایرانی عمل می‌شود.

ماده ۳. ثبت‌نام فرزندان لازم التعلیم حاصل از ازدواج بانوان ایرانی با مردان خارجی فاقد مدرک معتبر به استناد بند یک مصوبات دوازدهمین جلسه کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی از طریق قانون تابعیت انجام می‌شود.

ثبت‌نام موقت از فرزندان متولد از مادران ایرانی شرکت کننده در طرح سرشماری همسران ایرانی مزدوج با مردان خارجی تا زمان تعیین تکلیف وضعیت تابعیتی فرزندان مذکور نسبت به صدور برگ ترددهای فرزندان مادران ایرانی توسط اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی و صرفاً برای ثبت نام در مدارس اقدام انجام شود.

ثبت‌نام از فرزندان متولد از مادران ایرانی که در طرح سرشماری شرکت نکرده‌اند پس از درخواست کتبی والدین و تشکیل پرونده اولیه بر اساس قانون مذکور از طریق صدور برگه تردد توسط دفاتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری‌ها انجام می‌شود.

ماده ۴. ثبت‌نام از دانش آموزانی که دارای مدارک هویتی و اقامتی تاریخ‌گذشته باشند پس از تعیین تکلیف در کارگروه اتباع خارجی استان و از طریق صدور برگ تردد بین شهری انجام می‌شود.

ماده ۵. ثبت‌نام از دانش‌آموزان دارای مدارک مندرج در ماده یک در خارج از محل صدور مدارک شناسایی در صورت داشتن عذر موجه و پس از موافقت استان مقصد و اطلاع استان مبدأ از طریق صدور معرفی‌نامه توسط استان مقصد و ارائه مدرک شناسایی به مدرسه محل تحصیل بلامانع است.

  • چگونگی تعیین پایه تحصیلی دانش‌آموزان فاقد مدارک تحصیلی

ماده ۶. متقاضیانی که فاقد مدرک تحصیلی هستند یا دارای مدرک تحصیلی خارجی هستند باید جهت تعیین پایه تحصیلی یا ارزشیابی مدارک تحصیلی خود به شرح زیر اقدام کنند:

متقاضیان ثبت‌نام در یکی از پایه‌های دوره ابتدایی که فاقد مدرک تحصیلی هستند باید جهت تعیین پایه تحصیلی به نزدیکترین دبستان محل سکونت خود مراجعه کنند. مدیران مدارس ابتدایی برای تعیین پایه تحصیلی دانش‌آموزان باید بر اساس مفاد ۴۳ آیین نامه اجرایی مدارس اقدام کنند.

متقاضیان ثبت‌نام در یکی از دوره‌های متوسطه اول و دوم که فاقد مدرک تحصیلی هستند باید جهت تعیین پایه تحصیلی به اداره آموزش و پرورش منطقه محل سکونت خود مراجعه کنند. ادارات آموزش و پرورش باید برای تأیید پایه تحصیلی متقاضیان دوره اول متوسطه که فاقد مدرک تحصیلی هستند مطابق ماده ۴۳ آیین نامه اجرایی مدارس و برای تعیین پایه تحصیلی متقاضیان دوره دوم متوسطه مطابق مفاد ۶۱ آیین نامه آموزشی دوره متوسطه روزانه اقدام کرده و پس از تعیین پایه تحصیلی نسبت به صدور معرفی نامه به مدارس مربوطه اقدام کنند.

متقاضیانی که دارای مدارک تحصیلی خارجی هستند باید برای ارزشیابی و تطبیق مدارک تحصیلی خود از طریق مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور اقدام کنند.

  • شرط سنی دانش‌آموزان اتباع برای ورود به مدارس

لازم به ذکر است، قوانین مرتبط با رعایت شرایط سنی در تمام دوره‌های تحصیلی مدنظر قرار گیرد و چنانچه در مورد سن خود اظهاری تردیدی وجود داشته باشد مدرسه باید دانش‌آموز را جهت تعیین سن قطعی به مرکز بهداشتی تعیین شده معرفی تا در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه به مدرسه اعلام شود.

نتیجه اعلام شده ملاک عمل بوده و در پرونده دانش آموز ثبت و ضبط می‌شود چنانچه متقاضیان ادامه تحصیل پس از تعیین پایه تحصیلی دارای کبر سن بوده و امکان ادامه تحصیل آنها در مدارس رسمی روزانه نباشد می‌توانند با معرفی نامه ادارات مربوطه به مدارس بزرگسالان یا نهضت سوادآموزی مراجعه کنند.

  • ثبت‌نام اتباع در هنرستان‌ها و در رشته‌های خاص

ماده ۷.  ثبت‌نام دانش آموزان اتباع خارجی در هنرستان‌های شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش با رعایت موارد زیر بلامانع است:

ثبت‌نام دانش آموزان اتباع خارجی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش با رعایت سهمیه در رشته‌های زیر مجاز است:

الف پذیرش ۲۰ درصدی از ظرفیت هر ناحیه، شهرستان و منطقه فقط در شاخه فنی و حرفه‌ای رشته‌های پویانمایی (انیمیشن)، سینما، موسیقی (نوازندگی سازهای ایرانی)، موسیقی (نوازندگی سازهای جهانی)، نمایش و نقاشی.

شاخه کاردانش رشته‌های: هتلداری، نقاشی ایرانی، صحافی و جلدسازی، نوازندگی سازهای ایرانی، نوازندگی سازهای جهانی، آواز ایرانی و  آواز جهانی.

ب) پذیرش ۱۰ درصد از ظرفیت هر ناحیه، شهرستان و منطقه مناسب با سیاست‌های توسعه متوازن استان در سایر رشته‌های شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش. تغییر درصد ثبت نام در هنرستان‌ها در صورت عدم مغایرت با سند راهبردی آموزش اتباع خارجی و اعلام آن از طریق کمیته تخصصی آموزش و پژوهش بلامانع است.

  • ثبت‌نام در مدارس مناطق ممنوعه مجاز نیست

ماده ۸. ثبت‌نام اتباع خارجی در مدارس مناطق ممنوعه تردد و محل اسکان اتباع خارجی در ایران مجاز نیست.

رابط امور تحصیلی اتباع خارجی اداره کل آموزش و پرورش استانها به صورت مکتوب آخرین وضعیت مناطق ممنوعه را از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری ها استعلام کرده و طبق آن عمل کند.

ممنوعیت اسکان شامل اتباع خارجی ساکن ایران که با زنان ایرانی ازدواج کرده و ثبت ازدواج آنها به تایید وزارت کشور رسیده است و اتباع خارجی که دارای پروانه اقامت معتبر در استان‌های ممنوعه هستند، نمی‌شود.

ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی که دارای مدارک معتبر هویتی و اقامتی هستند و بنا به دلایل موجه، مجاز به اقامت در مناطق ممنوعه هستند بر اساس معرفی نامه اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی یا پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا استان مورد نظر بلامانع است.

  • تعلیم و تربیت دانش‌آموزان اتباع و ایرانی تفاوتی ندارد

در تمام فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در دوران مدرسه اعم از برگزاری اردوها، مسابقات و فعالیت‌های آموزش خانواده، آموزشی دانش آموزی، فرهنگی، ورزشی و اجرای دوره‌های آموزش خانواده، دانش آموزان اتباع خارجی با دانش آموزان ایرانی دارای شرایط یکسان و مساوی هستند و نباید هیچ تفاوتی در تعلیم و تربیت دانش آموزان یک مدرسه در امور آموزشی، تربیتی، اجتماعی و فرهنگی وجود داشته باشد.

ضوابط و شرایط ثبت نام و ادامه تحصیل دانش آموزان اتباع خارجی دارای مدرک هویتی و اقامتی معتبر اتباع خارجی یک ساله است.

  • جداسازی دانش‌آموزان اتباع از دانش‌آموزان ایرانی ممنوع است

با توجه به سیاست تشویق و تسهیل در روند بازگشت پایدار صدور گواهی تحصیلی و تحویل مدارک تحصیلی به اتباع خارجی در هر موقع از سال تحصیلی بلامانع است.

مدارک صادرشده از مدارس خودگردان معتبر نیست و ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه‌های بعدی تحصیلی منوط به تعیین پایه تحصیلی است.

شرکت تمام دانش‌آموزان تبعه خارجی مقیم جمهوری اسلامی ایران در مسابقات رسمی فرهنگی و ورزشی و مسابقات علمی المپیادها تا سطح استانی بلامانع است.

برگزیدگان استانی مسابقات مذکور جهت ادامه مسابقات به جشنواره افغانستان شناسی استانی در اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی معرفی می‌شوند.

ثبت‌نام آن دسته از کودکان اتباع خارجی که دارای مدارک قانونی هستند، در دوره پیش‌دبستانی با در نظر گرفتن ظرفیت فضای آموزش و نیروی انسانی برابر ضوابط آموزشی بلامانع است.

علاوه بر دانش‌آموزان مجاز دارای مدرک معتبر اعلام شده افراد ذیل مشمول ثبت نام در مدارس جمهوری اسلامی هستند:

الف. دانش‌آموزانی که در سال‌های گذشته برگه حمایت تحصیلی دریافت کرده‌اند.

ب. دانش‌آموزانی که دارای گذرنامه خانواری دارای تمدید روادید تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۷ هستند و در سال گذشته در یکی از مدارس جمهوری اسلامی ایران تحصیل کردند یا کلاس اولی هستند.

ج. فرزندان مادر ایرانی که تاکنون موفق به تشکیل پرونده تابعیتی نشده‌اند و مدارک لازم مبنی بر ازدواج والدین و انتصاب فرزند را در اختیار دارند.

د. فرزندان کلاس اولی خانوارهایی که دارای گذرنامه خانواری بوده یا در طرح شناسایی غیرمجازین سال‌های ۹۵ و ۹۶ شرکت کرده‌اند یا یکی از والدین آنها دارای مدارک قانونی مندرج در ماده یک مصوبه مورخ ۳ اردیبهشت ۹۹یا دارای کارت آمایش تاریخ گذشته بوده و فرزندشان فاقد مدرک قانونی است.

تبصره ۱. فرزندان مادر ایرانی که در طرح سرشماری همسران ایرانی مزدوج با مردان خارجی شرکت نکرده‌اند می‌توانند با ردیافت برگ تردد ثبت نام کنند.

تبصره ۲. ثبت‌نام از دانش‌آموزانی که خود یا والدین آنها دارای مدارک هویتی و اقامتی تاریخ گذشته هستند، پس از دریافت برگه حمایت تحصیلی در مدارس امکان پذیر است.

کد خبر 541198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha