مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان تشکیل سازمان ملی مهاجرت را در دستورکار دارد تا مهاجرت در کشور سروسامان پیدا کند.

مهاجرت

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، هدف تشکیل سازمان ملی مهاجرت، ساماندهی وضعیت و رفع مشکلات اتباع خارجی در کشور است. بر اساس این طرح اتباع خارجی اعم از تابعیت نداشته ها، پناهنده ها، آواره ها، مهاجران و دارندگان گذرنامه متقاضی ورود به کشور را شامل می شوند.

هدف از تشکیل شورای عالی مهاجرت به منظور ساماندهی، برنامه ریزی، راهبری و سیاستگذاری در حوزه اتباع خارجی و همچنین مهاجرت به کشور است. همچنین وظایف شورای عالی مهاجرت  راهبری، سیاستگذاری و برنامه ریزی منسجم و بلندمدت در موضوع اتباع خارجی، هماهنگی و نظارت بر امور تمامی دستگاههای مرتبط با وظایف محوله در این قانون، بررسی و تصویب درخواست ها و پیشنهادهای کلیه سازمان های ذیربط که به نحوی از انحاء با امور اتباع خارجی مرتبط باشند، بررسی و اصلاح و به روزرسانی قوانین موجود در حوزه مهاجرت و اتباع خارجی و ارائه لوایح پس از تصویب هیئت وزیران به مجلس شورای اسلامی، تصمیم گیری در مورد تعیین محدودیت های ویژه برای ورود، خروج، عبور یا اقامت کلیه اتباع خارجی یا اتباع خارجی یک کشور خاص در شرایط فوق العاده و بحرانی از تمامی ورودی ها یا ورودی های خاص است.

وظایف سازمان ملی مهاجرت برنامه ریزی برای اجرای سیاست ها و مصوبات مربوط به اقامت، اشتغال، استمالک و اسکان کلیه اتباع خارجی، برنامه ریزی برای اجرای سیاست ها و مصوبات مربوط به ساماندهی حضور غیرقانونی اتباع در داخل کشور برنامه ریزی برای اجرای سیاست ها و مصوبات مربوط به مدیریت و نظارت بر بازار اشتغال اتباع خارجی با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای صیانت از حقوق اتباع ایرانی جویای کار و برنامه ریزی و نظارت بر احداث، نگهداری اردوگاههای مراقبتی، مهمان شهرها، ساختمان های اداری، مراکز ارائه خدمات و سایر امکانات است.

چه افرادی طبق این قانون می توانند وارد کشور شوند؟

افرادی که می توانند وارد کشور شوند باید با حضور در کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران در کشور مبدأ و ارائه گذرنامه یا مدارک هویتی معتبر از طرف دولت متبوعه، اقدام به دریافت روادید کنند. همچنین هر یک از اتباع خارجی پس از دریافت روادید، باید از محل های رسمی مشخص شده در روادید و با اجازه مأمورین فرماندهی کل انتظامی، اقدام به ورود یا خروج کنند.

مدت مقرر شده در روادید نمی تواند بیش از ۹۰ روز و بیش از دو بار در سال باشد. در صورتی که اتباع خارجی درخواست تمدید بیش از ۹۰ روز روادید را داشته باشند باید درخواست خود را به سازمان ارائه کنند. همچنین صاحبان و متصرفان اماکن شخصی و مسئولین اماکن عمومی و خصوصی موظف اند ظرف مدت ۲۴ ساعت، توقف هر تبعه خارجی غیر قانونی را به نیروی انتظامی اعلام کنند. 

چه افرادی نمی توانند روادید ایران را کسب کنند؟

ممنوعیت صدور روادید و ورود در صورتی که تبعه خارجی دارای شرایط زیر باشد برای وی روادید صادر نخواهد شد و از ورود آن به ایران ممانعت و در صورت حضور در ایران، پس از طی مراحل قانونی و اعمال مجازات مقرر قانونی، اخراج خواهد شد.

۱ .صحت اسناد ارائه شده مورد تردید قرار گیرد.

۲ .از مدارک جعلی برای دریافت گذرنامه یا روادید استفاده شده است.
۳ .از اوراق و اسناد مسافرتی شخص دیگری استفاده نماید.
۴ .حضور تبعه خارجی در ایران موجب مخاطراتی برای نظم عمومی، امنیت ملی یا بهداشت عمومی و یا به طرق دیگر منافی مصالح کشور باشد.
۵ .اتباع خارجی که تحت پیگرد پلیس بین الملل یا محاکم قضایی بین المللی قرار دارند.
۶ .تبعه خارجی که به دلایل سیاسی و امنیتی و حکم قضایی از جمهوری اسلامی ایران اخراج شده باشد.
۷ .تبعه خارجی که مدت گذرنامه یا اوراق هویتی وی به پایان رسیده یا فاقد مدارک هویتی معتبر باشد.
۸ .در وضعیتی که تبعه خارجی نتواند اثبات کند قادر به تأمین معاش خود در ایران است، به استثنای پناهندگان و آوارگان.
۹ .تبعه خارجی که قصد ورود غیرقانونی سلاح گرم و سرد و همچنین قاچاق مواد مخدر و کالا را داشته باشد.
۱۰ .هر تبعه خارجی که علیه جمهوری اسلامی ایران و اتباع ایرانی مقیم داخل یا خارج از کشور اقدامی جنایتکارانه اعم از اقتصادی، سیاسی و امنیتی انجام داده باشد.

چه افرادی از دریافت روادید معاف هستند؟

اتباع خارجی که دارای کارت اقامت دائم و یا کارت اقامت موقت باشند به شرطی که سه ماه از مدت اعتبار کارت اقامت دائم و ۱۰ روز از مدت اعتبار کارت اقامت موقت باقی مانده باشد، تبعه کشوری که با جمهوری اسلامی ایران موافقتنامه معافیت از روادید منعقد کرده باشد، مقامات دیپلماتیک و سفرای خارجی و کارکنان سازمان های بین المللی و خانواده های آنها بر اساس موافقتنامه های دوجانبه، شخصیت های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی که به صورت رسمی توسط دولت جمهوری اسلامی ایران دعوت شده اند.

روادید چه کسانی لغو خواهد شد؟

طبق این طرح روادید اتباع خارجی با توجه به شرایط زیر ابطال و لغو خواهد شد.
۱ -در صورتی که صحت اسناد ارائه شده حتی پس از صدور روادید، مورد تردید قرار گیرد.
۲ -زمانی که مشخص شود تبعه خارجی قصد سوءاستفاده و کلاهبرداری از روادید را دارد.
۳ -هر گونه تغییر و مخدوش شدن(عمدی) هر بخشی از روادید از جمله هولوگرام
۴ -عضویت در گروههای سلفی، افراطی و مشکوک به تهدید برای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران.
هر تبعه خارجی که مرتکب موارد مذکور شود علاوه بر ابطال روادید و اعمال مجازات مقرر قانونی، از ایران اخراج خواهد شد.

کد خبر 670236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha