گروه بین‌الملل: در پی لغو مصوبه آزادی حجاب در دانشگاه‌های ترکیه از سوی دادگاه قانون اساسی این کشور، روزهای جمعه و شنبه تظاهرات گسترده‌ای در شهرهای مختلف ترکیه برگزار شد

به گزارش الجزیره، دادگاه قانون اساسی ترکیه روزپنجشنبه حجاب اسلامی را برای همیشه در این کشور ممنوع اعلام کرد.

براساس تصمیم قضات دادگاه قانون اساسی، مصوبه جدید پارلمان مبنی بر آزادی استفاده از حجاب اسلامی در دانشگاه‌های ترکیه ملغی و استفاده از حجاب در تمامی مراکز دولتی ترکیه همانند 25 سال گذشته ممنوع شد.

حزب حاکم عدالت و توسعه این اقدام دادگاه را دخالتی مستقیم در امور قوه مقننه و پارلمان ترکیه و نقض آشکار اصل تفکیک قوا توصیف کرده است.این حکم می‌تواند مقدمه‌ای برای غیرقانونی شمردن حزب اسلامگرای عدالت و توسعه هم باشد.

دادستان کل ترکیه مدعی است که حزب حاکم عدالت و توسعه محور اصلی فعالیت‌های ضد‌سکولار در ترکیه است و برای انحلال این حزب تلاش می‌کند.

در مقابل، گروه‌های مردمی ترکیه روز گذشته در 3 اجتماع جداگانه در آنکارا، دادگاه قانون اساسی را به‌دلیل لغو مصوبه آزادی حجاب در دانشگاه‌ها به تلاش برای محو هویت اسلامی ملت ترکیه متهم کردند.

رفع ممنوعیت حجاب دردانشگاه‌ها و مراکز دولتی ترکیه همواره در چند دهه اخیربه ویژه در دوره اقتدار دولت اردوغان یکی از خواسته‌های اصلی مردم مسلمان ترکیه بوده است.

آخرین نظرسنجی‌ها از خواست 80درصدی مردم این کشور برای رفع محرومیت از تحصیل دانشجویان محجبه در دانشگاه‌ها حکایت دارد.

تصمیم روز پنجشنبه گذشته دادگاه قانون اساسی در مورد ابطال مصوبه مجلس، آرزوی هزاران دختر محجبه ترکیه را برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، با بن بست مواجه کرد.

کد خبر 54189

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز