همشهری آنلاین: ابطال قانون آزادی حجاب در دانشگاه های ترکیه، واکنشهای متفاوت مقامهای این کشور را به همراه داشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر از آنکارا رییس جمهور ترکیه بدون اظهار نظر درباره رای دادگاه قانون اساسی فقط از آن بعنوان یک روند حقوقی یاد کرد و گفت مایل نیست چیزی به آن اضافه کند.

دنیز بایکال رهبر حزب مخالف حزب جمهوریخواه خلق که از شاکیان مصوبه آزادی حجاب بود پس از شنیدن حکم دادگاه قانون اساسی گفت امیدوار است از این پس کسی نخواهد با دور زدن مواد غیر قابل تغییر قانون اساسی به نظام لائیک ضربه وارد کند.

دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه نیز در واکنش به این تصمیم دادگاه، این حکم را یک حکم سیاسی و غیر حقوقی خواند.

یازده قاضی دادگاه قانون اساسی ترکیه امروز پس از نشست شش ساعته با پذیرش شکایت دو حزب جمهوریخواه خلق و دمکراتیک چپ، مصوبه مجلس این کشور را در خصوص آزادی حجاب در دانشگاهها با نه رای موافق در مقابل دو رای مخالف باطل اعلام کرد.

لایحه آزادی حجاب را مجلس ملی ترکیه بهمن سال گذشته با اصلاح دو ماده از قانون اساسی این کشور تصویب کرد تا به چندین دهه ممنوعیت ورود دانشجویان محجبه به دانشگاهها پایان دهد اما با اعتراض این دو حزب مخالف دولت در مجلس، سرنوشت این مصوبه به دادگاه قانون اساسی سپرده شد.

این مصوبه در حالی ابطال می شود که آخرین نظرسنجی ها از حمایت هشتاد درصدی مردم ترکیه از آزادی حجاب در دانشگاهها حکایت دارد.

کد خبر 54085

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز