چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

دیپلمات‌های دانمارکی مستقر در کشورهای اسلامی خود را برای موج دیگری از اعتراضات آماده می‌کنند.

دلیل آن هم این است که دولت دانمارک اعلام کرده به قضات اجازه نمی‌دهد روسری سر کرده یا از سایر سمبل‌های دینی در دادگاه استفاده کنند. گرچه این ممنوعیت شامل صلیب، کلاه یهودیان، عمامه و روسری می‌شود اما بسیاری آن را گامی علیه قضات مسلمان دانسته  و هدف این ممنوعیت را تنها مسلمانان می‌دانند.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، این اقدام پس از فشارهای حزب مردم دانمارک که معروف به موضع گیری‌های ضد‌اسلامی است صورت می‌گیرد.

اوایل همین ماه این حزب پوستری را منتشر کرد که یک قاضی زن مسلمان را که چادر و روبند به سر داشت نشان می‌داد.از سال ۲۰۰۵ و بعد از چاپ کاریکاتورهای توهین‌آمیز علیه پیامبر اسلام، دانمارک به کانون تحرکات ضداسلامی تبدیل شده‌است.

این تحرکات خشم دنیای اسلام را برانگیخت و تظاهرات و اعتراض‌های بسیاری را در ده‌ها کشور جهان به‌دنبال داشت. اکنون دیپلمات‌های دانمارکی خود را برای موج جدیدی از اعتراضات آماده می‌کنند.

وزیر دادگستری دانمارک در حمایت از قانون جدید می‌گوید ممنوعیت سمبل‌های مذهبی ضروری‌است زیرا قضات باید ظاهری بیطرفانه داشته باشند، اما بسیاری از روسای دادگاه در دانمارک از این ممنوعیت انتقاد می‌کند. در دانمارک قضات ۱۵ سال تحت آموزش قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود آنها مطابق قوانین دانمارک عمل می‌کنند و تحت‌تأثیر عقاید سیاسی و مذهبی خود نیستند.

به این ترتیب دیگر نیازی به تضمین‌ از نظر پوشش و عقیده نیست. وزیر مهاجرت دانمارک نیز با این قانون مخالفت کرده و آن را ضد‌اسلامی خوانده است.با این حال حزب مردم بدون توجه به این مخالفت‌ها می‌گوید درصدد گسترش این ممنوعیت و جلوگیری از پوشش اسلامی معلمان و نیز کارمندان بیمارستان‌هاست.

مطبوعات دانمارک در روزهای اخیر سخنان دختران و زنانی را چاپ کرده‌اند که بر انتخاب حجاب تاکید کرده و گفته‌اند که اگر فشارها ادامه  یابد کشور دیگری را برای زندگی انتخاب می‌کنند.

کد خبر 52644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز