چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

در دانمارک کشوری که چندی پیش انتشار چند کاریکاتور موهن، آن را به کانون درگیری میان اسلام و غرب تبدیل کرد، دختری مسلمان و محجبه قصد دارد اولین نماینده زن مسلمان پارلمان شود.

اسما عبدالحمید 25 ساله کارمند امور اجتماعی، دانشجو و عضو شورای شهر است و خود را یک دمکرات و سوسیالیست می‌داند. او با مجازات اعدام مخالف است و از سقط جنین حمایت می‌کند، اما با مردان دست نمی‌دهد و همواره با حجاب کامل و بدون دیده شدن حتی یک تار مو ظاهر می‌شود.

او یک فلسطینی تبار است و اکنون برای بسیاری از اعضای حزب چپگرای سرخ- سبز که به آن تعلق دارد، در دانمارک دردسر ساز شده است. این حزب که از ائتلاف سوسیالیست‌ها با طرفداران محیط زیست تشکیل شده اعلام کرده که این نماینده زن در فهرست کاندیداهای حزب جایی ندارد.

دلیل اصلی این امر هم پوشش اوست. اما او ماه گذشته کاندیداتوری خود را برای شرکت در انتخابات پارلمانی اعلام کرد. به این ترتیب این دختر جوان مسلمان اکنون در کانون کشمکش‌های جدید در عرصه سیاست دانمارک و کل اروپای غربی تبدیل شده‌ و بحث‌ درباره موقعیت اقلیت مسلمان در این کشورها را بار دیگر زنده کرده است.

خانم عبدالحمید در گفت‌وگویی با خبرنگار گاردین از شرایط فعالیت و اعتقاد مذهبی در دانمارک ناراضی نیست و حتی می‌گوید که مسلمان بودن برای او در دانمارک قطعاً آسان‌تر از عربستان سعودی است. اما از این که فقط به خاطر مسلمان بودن نمی‌تواند در متن سیاست باشد گلایه‌مند است.

 بلندپروازی‌های او در کنار پافشاری‌اش بر اعتقادات مذهبی، دستگاه سیاسی دانمارک را برآشفته کرده و دو سال بعد از ماجرای کاریکاتورهای موهن در این کشور، بار دیگر بحث درباره اسلام و موقعیت مسلمانان را در این کشور زنده کرده است.

سردبیر یکی از روزنامه‌های دانمارکی در این‌باره می‌گوید، تاکید و پافشاری اسما بر حق مسلمان و مذهبی بودن، بحث جدی را در میان افکار عمومی و محافل مختلف دانمارک دامن زده‌است. موضوع اصلی به گفته این روزنامه‌نگار دانمارکی، روسری اسما و نقش این نوع پوشش در پارلمان است.

جنبش راست افراطی و حزب خلق دانمارک که به طور غیر رسمی از دولت ضعیف راست میانه دانمارک حمایت می‌کند، از همین حالا برای حمله به این نامزد زن آماده شده است.

عده‌ای از سیاستمداران حزب خلق دانمارک پوشش حجاب این زن را به علامت صلیب شکسته نازی‌ها تشبیه کردند و عده‌ای دیگر ادعا کردند که اسما، شستشوی مغزی داده شده‌است.

آنها که به شدت از این موضوع برآشفته‌اند در محافل خصوصی خود از احتمال اینکه حضور اسما در پارلمان باعث ترویج اسلام در کل اروپا شود به شدت ابراز نگرانی می‌کنند.

دانمارک که بر اساس تازه‌ترین تحقیقات جهانی، شادترین کشور دنیاست و مردم آن به شدت احساس خوشبختی می‌کنند، از نظر اقتصادی کشور موفقی است و پایین‌ترین نرخ بیکاری را در اتحادیه اروپا دارد.

در این کشور 200 هزار مسلمان و مهاجر زندگی می‌کنند اما دانمارک شدیدترین قوانین ضد مهاجرت را در کل اروپا دارد. بسیاری از دانمارکی‌هایی که با خارجی‌ها ازدواج کرده‌اند، هر روز از شهر مالمو در جنوب سوئد با طی مسیر یک پل طولانی به کپنهاک می‌روند تا بر سر کارشان حاضر شوند و بعد در شب دوباره این مسیر را طی کرده و به خانه‌هایشان بازمی‌گردند.

دلیل به جان خریدن این مسافرت روزانه طولانی این است که آنها نتوانسته‌اند برای همسرانشان از دانمارک اقامت بگیرند.

اسما که در یک اتاق به همراه یکی از شش خواهرش در محله مخصوص اقلیت‌ها در شهر ادنسه زندگی می‌کند می‌گوید که با هدف مبارزه برای ارتقای شرایط افراد طبقه پایین وارد عرصه سیاست می‌شود.

او می‌گوید، دانمارک کشور بسیار ثروتمندی است اما افرادی در این کشور هستند که در فقر شدید به سر می‌برند و کسی هم به آنها کمک نمی‌کند.

به عقیده اسما، نظام رفاه که در غرب حاکم است بسیار شبیه قوانین حاکم در اسلام است اما دولت این قوانین را به خوبی اجرا نمی‌کند و به همین خاطر باید تغییر کند.

اسما از ناخشنودی بعضی از رهبران مذهبی تندرو و محافظه‌کار از اقدامات او خبر می‌دهد و می‌گوید، این رهبران مذهبی به سراغ پدرش رفته و از او خواسته‌اند که خیلی زود او را شوهر دهد. او این گروه‌ها و رهبران تندرو را با تندروهای راست افراطی در غرب مقایسه می‌کند.

گاردین/16 مه

کد خبر 22214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز