جمعه ۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

تابستان سال 2005 میلادی بود که پارلمان دانمارک قانونی را به تصویب رساند که براساس آن مهاجرانی که درصدد دریافت تابعیت دانمارکی برمی‌آیند باید ثابت کنند می‌توانند به‌سان یک دانمارکی زندگی کنند.

فهرست اقدامات اجباری که باید انجام شود فراگیری زبان دانمارکی، درک ارزش‌های حاکم بر جامعه دانمارک و تلاش برای مشارکت در امور اجتماعی را دربرمی‌گرفت.

با این حال کسانی که تدوین این قانون را برعهده داشتند به‌ظاهر یکی از وجوه مهم دانمارکی بودن را فراموش کرده بودند و آن مهارت در دوچرخه‌سواری بود. صلیب‌سرخ دانمارک به میدان آمده تا هرآنچه می‌تواند برای انجام این مأموریت انجام دهد.

این نهاد از سه سال پیش کلاس‌هایی رایگان برای آموزش دوچرخه‌سواری به مهاجران دایر کرده است.

یوزما اندرسن،‌ ازمشاوران صلیب سرخ دانمارک که در اجرای برنامه آموزش دوچرخه‌سواری به مهاجران و پناهجویان مشارکت دارد، می‌گوید: اکثر داوطلبان زن و از اتباع کشورهای خاورمیانه هستند و می‌افزاید: آنان با توجه به هزینه‌های سنگین رفت‌ و آمد به فراگیری دوچرخه‌سواری روی می‌آورند.

شاید باور این مسأله سخت باشد اما دوچرخه‌سواری یکی از مشخصه‌های جامعه دانمارک است. براساس نتیجه تحقیق یک مؤسسه اتریشی که سال گذشته میلادی منتشر شد دانمارکی‌ها بیش از هر ملیت دیگری در اروپا از دوچرخه استفاده می‌کنند.

نزدیک به یک‌سوم دانمارکی‌ها با دوچرخه به محل کار خود می‌روند. در سال 2006 میلادی هر دانمارکی سالانه به‌طور متوسط 954 کیلومتر را رکاب زد.

اهمیت دوچرخه در دانمارک زمانی مشخص می‌شود که این آمار با آمار مشابه در سایر کشورهای اروپایی یا ایالات متحده مقایسه شود. به‌عنوان مثال آلمانی‌ها سال گذشته به طور میانگین 298 کیلومتر رکاب زدند.این رقم در انگلیس 84 و در ایالات‌متحده 33 بوده است.

گرایش به دوچرخه‌سواری در دانمارک تا حدودی برگرفته از جغرافیای بدون پستی‌ و بلندی این کشور است اما نباید نقش اهتمام ملی به حفظ محیط‌زیست و فرهنگ‌سازی دولت در این زمینه را نادیده گرفت.

مسیرهای ویژه دوچرخه را در همه‌جا می‌توان یافت و در بسیاری از شهرها امکان استفاده رایگان مردم از دوچرخه‌های متعلق به دولت فراهم آمده است.

دوچرخه‌سواری در عین حال به‌نفع اقتصاد فرد و خانواده است چراکه حتی هزینه حمل‌ونقل عمومی هم در دانمارک سنگین است. همین مسأله موجب شده مهاجران هم به ثبت‌نام در کلاس‌های آموزش دوچرخه‌سواری رغبت نشان دهند.

آموزش دوچرخه‌سواری به مهاجران راهی برای یکپارچه‌سازی آن‌ها با جامعه بومی است. کلاس‌های آموزش دوچرخه‌سواری همچنین زمینه‌ای برای یافتن شغل است.

مهاجران در دوره‌های آموزش دوچرخه‌سواری می‌توانند از امکانات شغل‌یابی اداره مهاجرت با سهولت بیشتری استفاده کنند.

دولت دانمارک باتوجه به استقبال قابل‌توجه مهاجران از دوره‌های آموزش دوچرخه‌سواری قصد دارد این دوره‌ها را به فرصتی برای آموزش سایر مهارت‌ها به مهاجران تبدیل کند.

در این دوره‌ها علاوه بر آموزش دوچرخه‌سواری، کلاس‌های گفتمان و آموزش آشپزی نیز برگزار می‌شود.

اشپیگل/ 31 آگوست

کد خبر 30214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز